NHG behandeladvies inzake bijwerkingen anticonceptiepil

Voor wie last heeft van andere soorten van hormonale anticonceptie.
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

NHG behandeladvies inzake bijwerkingen anticonceptiepil

Bericht door Claudia » 21-01-2008 20:59

Het is een beetje moeilijke kost, maar hier staan de adviezen van het Nederlands Huisartsen Genootschap aan de huisartsen die patiënten met bijwerkingen als gevolg van de pil op het spreekuur krijgen.

NHG bijwerkingen anticonceptiepil
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 21-01-2008 21:29

Wel typisch dat ze vermelden dat klachten niet ontstaan door de hoeveelheid progestativa maar door het effect van de progestativa op de hormoonhuishouding van de individuele vrouw heeft.
Dus het argument dat het bij de Mirena slecht om 20 microgram/dag gaat blijft daarbij niet overeind...... maar hebben velen van ons helaas aan den lijve ondervonden.
Een progestativa met een lagere halfwaardetijd zou een oplossing kunnen bieden. Tevens lijkt het 'contrahormoon' (oestrogen) van belang te zijn; Mirena bevat dit niet!!

En dit zijn memo's die huisartsen periodiek ontvangen?

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 21-01-2008 21:54

Ik neem aan dat huisartsen dit inderdaad op de een of andere manier kunnen raadplegen. Die van mij wil nog wel eens het internet op gaan tijdens een consult om e.e.a. na te kijken.
Wat mij ook opviel, Manny, is dit:

Geleidelijk insluipende bijwerkingen.
Progestativa veroorzaken na verloop van tijd geleidelijk insluipende bijwerkingen: irregulaire bloedingen, amenorroe, depressieve gevoelens, libidoverlies, gewichtstoename, dyspareunie en fluorklachten.


(Laat ik nou net weer gelezen hebben op de Mirena site dat de Mirena geen gewichtstoename veroorzaakt..... hoe kan men dit zeggen terwijl duizenden vrouwen WEL zijn aangekomen? En het hier als bijwerking van de anticonceptiepil met dezelfde werkzame stof gewoon wordt aangegeven?)
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 22-01-2008 16:34

Ik snap de communicatie van Schering (Bayer) ook niet.
Ze communiceren niet eenduidig, neem nu de info die ze verstrekken in Canada over de Mirena en in Nederland.
En daar word ik echt een beetje boos over.

Ik heb begrepen dat er over de Yasmin kamervragen gesteld gaan worden.
Ik probeer te achterhalen welke fractie dit aangedragen heeft wellicht kunnen we de Mirena ook onder de aandacht brengen?!

Met mij gaat het nu een stuk beter (ook al moet ik de komende menstruatie nog afwachten) maar ik wil me echt wel gaan inzetten voor goede voorlichting.
Had ik geweten dat vrouwen met een emotioneel trauma ontraden wordt de Mirena te nemen dan had ik het ECHT niet gedaan.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 23-01-2008 15:18

Dat is inderdaad een goed idee. Het is de D66 fractie die de vragen stelt. Op de onderstaande link lees je er meer over:
Kamervragen Yasmin
Het verschil in de bijsluiter bij de medicatie schijnt met de regelgeving op dit gebied te maken te hebben. Wat uiteraard belachelijk is :evil:
Yasmin en Mirena zijn de twee paradepaardjes van Schering. Ze staan in de top 10 van Bayer's bestsellers....
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 23-01-2008 16:31

In Duitsland is door Schering ook een brief naar artsen (http//www.akdae.de/20/40/47-20070330.pdf) gestuurd over o.a. de verhoging van de kans op borstkanker door gebruik van Mirena (er werd altijd van uit gegaan dat alleen oestrogenen het risico zouden verhogen). Ik neem aan dat ze dat moesten vanwege regelgeving. Die waarschuwing is volgens mij niet in Nederland verschenen. Misschien moeten in Nederland de eisen toch eens wat verhoogd worden...

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 23-01-2008 17:30

Het email adres van Fatma Koser Kaya (D66) moet niet zo moeilijk te achterhalen zijn.
Wat is raadzaam dat we haar individueel mailen of als collectief??? (of word ik nu te enthousiast).
Zou mooi zijn als de Mirena zo serieus onder de aandacht gebracht kan worden.

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 23-01-2008 20:27

Ik weet eigenlijk niet of je emailadressen wel mag publiceren op zo'n forum (maar dat weet jij vast Claudia en dan verwijder je dit bericht maar gewoon).
Onderstaand dus het emailadres van fatma Koser Kaya. Zij gaat dus kamervragen stellen m.b.t. de Yasmin (en tromboserisico?!).
Ik wacht nog even jullie bericht af of we collectief of individueel een bericht gaan sturen..... of dat jullie vinden dat het geen goed plan is (want dat hoor ik dan ook heel graag).

Emailadres: f.koserkaya@tweedekamer.nl
Website: www.fatmakoser-kaya.nl

Greetz,
Manny

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 23-01-2008 20:47

Volgens mij is het email adres geen probleem. Het lijkt mij een vrij algemeen 'werk'adres en geen prive-adres. De website is uiteraard helemaal geen probleem, die is openbaar.
Ik ben voor een collectieve email. Laat gewoon een berichtje achter op deze draad als je de email mede wilt ondertekenen... En heb je ideeën over de vorm/inhoud, zet dat er meteen eventjes bij :wink:
Het maakt mij niet uit wie er een concept opstelt. Ik wil het wel doen, maar iemand anders of jijzelf, Manny, mag het ook doen. Laat het me maar weten :wink:
Nogmaals, ik vind het een heel goed idee :D
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 24-01-2008 19:55

Laten we elkaar aanvullen.
Ik wil wel een eerste opzetje maken. Zal wel pas van het weekend worden!
Want ik wil eerst nog de bijsluiters uit verschillende landen doornemen en de studie van Bayer Canada nog eens kritisch bestuderen.

Plaats reactie