oestrogeendominantie en mirena

Stel hier je vraag, voor advies of een doorverwijzing.
Plaats reactie
Linda
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-02-2008 18:54

oestrogeendominantie en mirena

Bericht door Linda » 05-02-2008 22:01

Hallo Claudia

Met veel interesse heb ik deze site gelezen en ook het forum hormonale disbalans bezocht. Het valt niet mee om in de enorme hoeveelheid informatie op internet het juiste te vinden. Ik herkende heel veel in het oestrogeenverhaal. Maar ik vraag mij af of de mirena dan niet juist een goede tegenhanger zou moeten zijn omdat het een progesteron hormoon bevat. Natuurlijk heb ik er geen verstand van maar wil me zo graag weer volwaardig mens voelen!

Groet van Linda

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 06-02-2008 11:22

Dat vind ik een hele goede vraag Linda. Ik ben momenteel bezig met de vertaling van een stuk dat ook onder de links staat, maar dan in het Engels. Het komt van het Aphrodite's Health Forum en gaat over de samenhang tussen het gebruik van de anticonceptiepil en depressie. Aan het einde hiervan staat het volgende:
'Serotonine, een neurotransmitter in het brein dat de stemming verbetert en helpt bij slaap en ontspanning, is geïdentificeerd als een factor in depressie. Mensen met een klinische depressie hebben lagere levels van hersen-serotonine, en veel antidepressiva werken door het verhinderen van de afbraak, en het dus hoog houden van het peil van serotonine in het brein.
Progestine is een synthetische versie van het vrouwelijke hormoon progesteron en wordt gebruikt in samenwerking met synthetisch oestrogeen in de combinatiepil, en in zijn eentje in de mini-pil. Van progestine is bekend dat het de levels van hersen serotonine verlaagt door het veroorzaken van een toename van de concentratie van een brein enzym dat serotonine afbreekt. Hormonale anticonceptie zoals de mini pil en depo-provera (drie maandelijkse prikpil) zijn pillen die alleen progestine bevatten, en staan erom bekend om klachten te verergeren bij vrouwen die al depressief zijn.'

In eenvoudige taal: je hebt een hoger peil aan serotonine nodig in je brein, om je goed te voelen. antidepressiva zorgen er voor dat je je beter voelt, doordat de serotonine niet tot een te laag peil wordt afgebroken.
Maar wat doet de levonorgestrel (synthetische progestine) in je brein? Het zorgt voor een toename van een bepaald enzym in je brein, dat serotonine VERMINDERT. Dus: je gaat je slechter voelen!

Ik hoop dat dat een antwoord op je vraag geeft :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 06-02-2008 20:26

De meeste anticonceptipillen bevatten zowel een synthetisch oestrogen als progesteron.
Klachten als migraine, spierpijnen, hartkloppingen en vochtophopingen kun je toeschrijven aan het oestrogen.
Klachten als neerslachtigheid, stemmingswisselingen, angstaanvallen (m.a.w. de psychische klachten ) vallen te wijten aan het progesteron.

Synthetische progesteron met veen androgene eigenschappen (waaronder levonorgestrel valt) zorgen vaak voor psychische klachten omdat ze, zoals Claudia reeds heeft beschreven, serotonine vermindert. Een synthetisch progesteron als drosperinon heeft vrijwel geen androgene eigenschappen met als gevolg dat er ook minder psychische klachten gerapporteerd worden.

Het feit dat de Mirena geen 'contrahormoon' (oestrogen) bevat kan bij vrouwen juist om die reden tot een hormonale disbalans leiden.
Veelal zijn dat ook vrouwen die gevoelig zijn voor progesteron (zij hebben veelal ook ervaring met PMS).

Iedere vrouw is anders en je 'hormoonhuishouding' kan al van slag raken door microgrammen. Hoe dit komt? In tegenstelling tot neurotransmitters (raket) zijn hormonen uiterst traag (stoptreintje)..... kortom heel complex......

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 13-02-2008 11:55

Bedankt, Manny! Je weet het heel goed uit te leggen! :D
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie