mirena????

Stel hier je vraag, voor advies of een doorverwijzing.
shardy
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-02-2008 21:18

mirena????

Bericht door shardy » 18-02-2008 21:28

Hallo allemaal,

Leuk dat er zo'n forum bestaat, ik lees alleen maar comerciële informatie op internet over de mirena
nu Mijn vraag:
Ik ben bijna 2 jaar geleden bevallen van een zoontje, nadat ik gestopt was met de borstvoeding heb ik als anticonceptie de prikpil gaan gebruiken, hier had ik lichaamlijk en geestelijk erg veel last van dus ben ik daarmee gestopt, en heb ik het koperspiraaltje laten plaatsen omdat deze geen hormonen bevatte.
Toen begonnen mijn klachten, ik heb nu al een jaar veel pijn in mijn buik, ik ben onregelmatig ongesteld en heb ook erg veel pijn bij sexueel contact.
Ben uiteindelijk door gestuurd naar de gyneaucoloog, die heeft bloed geprikt en een echo gemaakt, daaruit bleek dat mijn oestrogeen gehalte aan de lage kant is en dat ik dun slijmvlies in mijn baarmoeder heb.
Daarom heeft hij voorgesteld een kijk operatie te laten doen in mijn buik en dan gelijk de mirena te laten plaatsen.
Maar ik weet niet of ik de mirena wil laten plaatsen ik ben bang dat het dan van kwaad naar erger gaat!!
De kijkoperatie is aanstaande donderdag. Ik ga onder algehele narcose.
geen idee wat ik nou moet doen.
Volgens de gyn is dit het beste, maar ik weet het niet!

Groetjes sharon

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 18-02-2008 22:47

Hoi Sharon, en welkom op het forum :wink:
Wat een dilemma zeg. Ik kan me voorstellen dat je bij het lezen van alle negatieve verhalen gaat twijfelen aan de Mirena. Het is natuurlijk niet zo dat de Mirena voor iedereen slecht uitpakt, er zijn ook heel veel vrouwen gewoon tevreden, zonder klachten. Je beschrijft echter wel dat je lichamelijk en geestelijk veel last hebt gehad van de prikpil. In de prikpil zit hetzelfde soort hormoon als in de Mirena, maar dan in een grotere hoeveelheid. Je loopt dus wel een redelijk grote kans om ook op het hormoon in de Mirena te gaan reageren, al dan niet meteen. Waarom raadt de gynaecoloog je de Mirena aan? Is het puur als anticonceptiemiddel, ter vervanging van de koperspiraal die jou zo veel pijn heeft bezorgd? Of heeft hij er een medische reden voor?
Mocht je wel besluiten om de Mirena te laten plaatsen, hou je lichaam en je geestelijke toestand dan goed in de gaten. Krijg je wel weer klachten, dan zou ik de Mirena zo snel mogelijk weer laten verwijderen. Je hebt 1 voordeel: je weet, door wat je met de prikpil hebt meegemaakt, precies wat voor bijwerkingen je eventueel kunt verwachten! En bedenk goed: het is jouw lichaam, en jij bent de enige die daar over mag beslissen.
Hou je ons op de hoogte van wat je gaat beslissen, en hoe het donderdag allemaal verloopt?
Ik wens je heel veel sterkte!
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

shardy
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-02-2008 21:18

Bericht door shardy » 19-02-2008 12:50

Bedankt voor je snelle reactie.
De klachten zijn wel begonnen met het koperspiraaltje, maar ik weet niet of het daardoor zou kunnen komen, want na het verwijderen van het spiraaltje zijn de klachten erger geworden i.p.v. verbeterd.
Ik weet niet precies waarom de gyn. het spiraaltje wil plaatsen, dat ga ik hem nog vragen, maar ik vind het lastig omdat ik nu nog niet weet wat ze tijdens de kijkoperatie gaan vinden en ik dat pas weet nadat ik uit de narcose ben gekomen. Dan kan ik dus niet zelf beslissen of ik het in die situatie ook wil (de mirena).

echt lastig!! Maar ik laat weten hoe het is gegaan!!

groetjes sharon

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 19-02-2008 13:24

Hoi Sharon,

Kun je niet afspreken dat ze alleen de kijkoperatie doen en dat jij aan de hand van de uitslag beslist of je de Mirena wilt of niet? Die kan dan toch later gewoon door de gynaecoloog worden geplaatst? Of is er een reden dat ze hem onder narcose willen plaatsen?

shardy
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-02-2008 21:18

Bericht door shardy » 19-02-2008 13:49

hey claudia,

nee de gyn wilde hem gelijk plaatsen omdat ik dan toch al last zou hebben van de kijkoperatie. Maar ik denk dat ik dat ga doen ja.
Gewoon na de operatie kijken of ik het dan nog wil.
Ik laat wel ff weten hoe het is gegaan.

Groetjes sharon

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 19-02-2008 21:04

Hoi Shardy,

Wat Claudia ook al benadrukte is dat het hormoon in de prikpil overeenkomt met de Mirena; daargenomen de afgifte is anders.
Ik snap heel goed dat je zoekt naar een goede oplossing en dat je daarom geneigd bent alles te proberen.

Heb je je gynaecoloog al geconfronteerd met je bijwerkingen van de prikpil????
Heeft hij je goed voorgelicht over de bijwerkingen van de Mirena????

Neem geen overhaaste beslissing.
Het Mirena kan altijd nog geplaatst worden als je donderdag niet overtuigd genoeg bent.
Het plaatsen van het Mirena is niet complex en niet heel pijnlijk (bij mij tenminste).

Mijn advies zou dan ook zijn onderga de kijkoperatie. Herstel hier eerst van, je zult er een paar dagen last van hebben(ik had zeer pijnlijke schouders van het gas) en laat je vooral goed voorlichten.

Succes met de kijkoperatie en het maken van een keuze.

Gr,

Manny

shardy
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-02-2008 21:18

Bericht door shardy » 24-02-2008 11:41

hey, allemaal!!

Ik heb de kijkoperatie achter de rug, de pijn viel wel een beetje tegen, maar ik heb geen mirena laten plaatsen, want het verder geen andere reden dan anticonseptie!

Er is verder niets bijzonders gevonden, en ja dat kun je op 2 manieren bekijken!

Maar heel erg bedankt voor jullie adviezen,
voor mij voorlopig geen mirena...

groetjes sharon

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 25-02-2008 19:15

Sharon, fijn om te horen dat je operatie goed is gegaan! Hoe is het nu met de pijn, is die al helemaal weg inmiddels? Ook fijn dat er niks bijzonders gevonden is :wink:
Ik denk dat je vanwege je gevoeligheid voor hormonen een hoop ellende bespaard is gebleven, door de Mirena niet te nemen :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

shardy
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-02-2008 21:18

Bericht door shardy » 25-02-2008 19:32

Hey Claudia

Ik heb wel meer pijn als gedacht... vooral last van opstipatie en een opgeblazen buik...
Maar het gaat langzaam aan een stuk beter...
Ik ben ook heel blij dat ik het niet gedaan heb, en dat ik me een beetje ingelezen heb over de mirena.
Je moet ook niet altijd afgaan op wat doktoren zeggen, daar ben ik wel achter.
Bedankt voor het meedenken!!!

Groetjes sharon

shardy
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-02-2008 21:18

hey mensuh

Bericht door shardy » 27-02-2008 20:10

Ik heb duzz... afgelopen donderdag de laporascopische operatie gehad.
En sinds 2 dagen heb ik meer pijn aan mijn buik, daarnaast is mijn buik nog steeds erug opgeblazen (ik lijk wel 4 maanden zwanger).
En ben misselijk en duizelig.
Ik heb de afgelopen dagen wel weer iets meer dingen gedaan maar niet bizar veel ofzo.

Herken jij dit claudia??

Groetjes sharon

Plaats reactie