Draadjes teruggetrokken?

Stel hier je vraag, voor advies of een doorverwijzing.
marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 28-03-2008 18:30

dit is ook nog een interessant artikel in relatie tot depressies:

http://deeyeopener.web-log.nl/eye_opene ... en_ho.html
m.v.g.

marja

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 28-03-2008 21:53

Heel erg bedankt allebei! Ik laat jullie zeker de reactie van de therapeut weten!

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 08-04-2008 13:23

Ik heb vandaag opnieuw een gesprek gehad en het eens gevraagd. Ze wist er ook niets van en vond het niet terug in haar database (nogtans psychiater). Ik moest hem het artikel maar eens bezorgen!

Ik heb medicatie gekregen om het Serotonine-niveau te regelen en ben daar vandaag mee begonnen. Volgende keer leg ik het artikel voor.

Oh ja, ik ben trouwens één van de twee draadjes kwijt sinds gisterenavond. Tijdens de gemeenschap met mijn man had ik af en toe al venijnige steken in mijn baarmoeder, zoals bij de plaatsing. Het leek alsof het niet helemaal goed zat (want normaal mag je het toch niet meer voelen?) en nu voel ik ook nog maar één draadje?

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 08-04-2008 15:05

Sandra, raar dat je psychiater hier niks over kon vinden... Ik vraag me werkelijk af hoe veel vrouwen een foute diagnose krijgen omdat er niet naar hun hormonale balans wordt gekeken. Er is blijkbaar nog veel werk aan de winkel. In Australië wordt door Prof. Jayashi Kulkarni veel onderzoek verricht naar de invloed van hormonen op je geestesgesteldheid. Zij heeft ook de relatie tussen depressie en anticonceptie middels wetenschappelijk onderzoek aangetoond (zie het artikel). Er is net weer een congres geweest in Melbourne waar veel onderzoeken speciaal gericht op de geestelijke gezondheid van vrouwen zijn besproken. Misschien kan je psychiater hier eens wat informatie over opvragen....
Ik hoop dat je antidepressiva je gauw beter zullen doen voelen. Het is heel vervelend om met deze angsten rond te moeten lopen. Krijg je daarnaast wel gesprekstherapie tegen je pleinvrees? Het is natuurlijk nu wel zo, dat je medicatie krijgt tegen een aandoening die waarschijnlijk juist door de Mirena verergerd is... :shock:

Over het draadje dat weg is: het is uiteraard niet normaal dat het vrijen pijn doet, maar je hoort er wel regelmatig vrouwen over klagen. Vooral bij bepaalde posities komen pijnscheuten nogal eens voor. Ook wordt er regelmatig geklaagd over de draadjes, die de man pijn kunnen doen of zelfs verwonden, vooral wanneer ze te kort zijn afgeknipt.
Als het draadje niet vandaag of morgen meer in positie terugkeert, zou je de huisarts even kunnen laten controleren of hij er toch nog zit. Is het draadje echt niet te vinden, dan moet er een echo worden gemaakt om te kijken of de mirena nog goed zit. Je zou anders het risico kunnen lopen op een zwangerschap doordat de spiraal niet meer in de goede positie zit.

Mocht je de artikelen niet kunnen uitprinten vanaf de site, wil ik ze wel naar je email adres sturen :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 08-04-2008 17:38

Beste Claudia,

Het zou een héél grote hulp zijn mocht je alle relevante artikels eens naar me kunnen mailen (ik zal je een pb sturen met mijn mailadres). Ik ken er uiteraard nog niet zoveel van, en heb met mijn studies ook weinig tijd om het allemaal op te zoeken; Dus mocht je materiaal op je pc hebben staan...! Dat hormonen een invloed kunnen hebben op het gemoed is wel bekend, maar dat het ook een invloed kan hebben op de Serotonine-niveau's was haar helemaal vreemd. Met die medicatie ben ik ook niet heel gelukkig, maar omdat het de laatste weken veel erger was heb ik het toch maar (tijdelijk) aanvaard. Ik heb maar een heel beperkte vorm van pleinvrees, maar de laatste weken werd het steeds erger.

Het artikel dat ik hier vond ging over de pil en serotonine, maar zouden sommigen geen argumenten kunnen opwerpen dat de mirena-hormonen plaatselijk blijven en niet in het bloed terecht komen?

Vreemd genoeg is er maar één draadje kwijt... Ik wacht nog enkele dagen af, wie weet verschijnt het weer :wink:. Ik zit nu 4 weken na de plaatsing en had de voorbije dagen érg veel menstruatiepijn maar slechts één dag spotting. En dan nog enkel wat bruin-zwart verlies dus oud.

Ik blijf de gedachte van een mirena raar vinden en ben er niet heel gelukkig mee maar ik wil het toch een kans geven zolang het geen daadwerkelijke invloed heeft voor mij (op serotonine bijvoorbeeld!). Als de psychiater haar twijfels heeft gaat die mirena er uiteraard onmiddelijk uit!

Heel erg bedankt alvast! Het doet goed om ergens terecht te kunnen met deze vragen!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 08-04-2008 21:27

Hoi Sandra,

Ik heb inmiddels wat artikelen toegezonden :wink:
In de mail die je krijgt staat het ook, maar voor wie hier mee leest: op bladzijde 33 van het Bayer rapport (Engelse versie, dit gedeelte is helaas nog niet vertaald) staat dat de levonorgestrel 15 minuten na de plaatsing in het bloedplasma kan worden aangetoond, en dat het level op het bedoelde niveau is na enkele uren. Dus hoezo kunnen sommige artsen beweren dat het niet in je bloedbaan komt? :wink:
Onder deze link vind je wat meer algemene informatie over het verband tussen hormonen en humeur/emotie:
Mens en gezondheid-Hormonen
Enneh, graag gedaan hoor :!: :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 08-04-2008 21:53

Fantastisch gewoon!

Ik hoop dat haar antwoord jullie misschien ook vooruit kan helpen!
Heel erg bedankt! :D

Plaats reactie