Draadjes teruggetrokken?

Stel hier je vraag, voor advies of een doorverwijzing.
SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Draadjes teruggetrokken?

Bericht door SandraP » 25-03-2008 14:33

Hoi,

Ik heb sinds 11 dagen een spiraaltje en ondanks dat de plaatsing verschrikkelijk was, heb ik nog slechts heel licht bloedverlies en ook de buikpijn neemt af. Ik heb wel het idee dat ik de draadjes veel minder duidelijk voel dan na de plaatsing. Enkele uren na de plaatsing hingen ze nog zo'n 2cm uit mijn baarmoedermond, terwijl het ene nog maar net te voelen is en het andere ook maar 0.5 cm buiten de bmm hangt. Is dit normaal?

Groetjes!
Sandra

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 25-03-2008 15:50

Hoi Sandra,

Welkom op het forum :wink:

Het is mogelijk dat je draadjes zich als het ware hebben omgekruld om je baarmoedermond. Het kan echter ook zijn dat je Mirena zich op de een of andere manier heeft verplaatst en dat daardoor de draadjes naar binnen zijn getrokken. Omdat je tijdens de plaatsing ook veel pijn hebt gehad, zou ik voor de zekerheid contact opnemen met je huisarts om e.e.a. na te laten kijken, zodat je er zeker van bent dat hij nog goed zit. Kan je huisarts de draadjes ook niet vinden, zal een echo moeten worden gemaakt om te zien of de Mirena nog goed zit. Je zou, als het mogelijk is, ook rechtstreeks contact kunnen opnemen met je gynaecoloog en hem/haar dit voorleggen, zodat je wellicht even tussendoor voor een echo kunt komen :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 25-03-2008 17:54

Beste Claudia,

Bedankt voor je snelle antwoord!

De draadjes zitten niet rond mijn bmm gekruld, of dat is althans toch niet de reden dat ze zo kort zijn. Ik neem ze soms voorzichtig even tussen mijn vingers en kan zo de lengte voelen. Ik heb binnen twee maand een echo-controle dus ik kan misschien best nog even afwachten vermits ik de draadjes wel nog duidelijk voel. Ik heb nu ook geen buikpijn of abnormaal bloedverlies. De pijn na de plaatsing was wel bijzonder hevig, in die mate dat ik een paar keer ben flauwgevallen en bleef overgeven. Het was geen menstruatiepijn maar echte weeën en ik had ook persdrang (alleen op het toilet zitten gaf wat verlichting). Misschien is het spiraaltje wat verschoven door die krampen en het persen (na de plaatsing had ik ook constante ontlastingsdrang)?

Ik vroeg me nadien ook af of mijn spiraaltje wel op tijd geplaatst is, vermits het op dag 5 van mijn menstruatie geplaatst is, maar ik mijn eisprong meestal al op dag 11 heb. Ik weet niet of ik sinds de plaatsing een eisprong gehad heb vermits mijn temperatuur 5 dagen veel hoger was (reactie op het spiraaltje waarschijnlijk).

Alleen afwachten zal het juiste antwoord zijn, maar ik ben toch wel een beetje bezorgd of alles wel in orde is. Ik heb het psychisch ook nog wat moeilijk met dat vreemde voorwerp in mijn baarmoeder, vooral omdat we eigenlijk veel liever geen anticonceptie zouden gebruiken en voor een kindje vrijen. Maar omdat we nog minstens 2 jaar moeten wachten (ivm huis, opleiding, werk, ...) hebben we toch maar voor een spiraaltje gekozen. :?

Bedankt voor je antwoordje en het luisterende oor! :wink:

Groetjes,
Sandra

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 26-03-2008 10:33

Hoi Sandra,

Graag gedaan hoor :wink:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je wat bezorgd bent. Ik zou totdat je de echo hebt gehad toch de komende twee maanden voorzichtig zijn. Zwanger raken terwijl je de spiraal hebt (doordat hij bijvoorbeeld verschoven is) kan erg vervelende gevolgen hebben.
Die hogere temperatuur komt inderdaad door het spiraaltje, of beter gezegd doordat je lichaam een onstekingsreactie geeft omdat het een vreemd voorwerp is.
De spiraal wordt tijdens de menstruatie geplaatst omdat de baarmoedermond dan wat open staat en de spiraal gemakkelijker kan worden ingebracht. Ik weet eerlijk gezegd niet of het verschil maakt of je dit op dag 1 of dag 5 doet, voor het verdere verloop van je cyclus.
Mocht je in de komende maanden allerlei klachten ontwikkelen, neem dan de lijst met bijwerkingen van de Mirena er eens bij om te zien of het daar misschien door kan komen.
Hopelijk krijg je geen klachten natuurlijk! :wink:
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen en de eerstvolgende controle?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 26-03-2008 10:58

Dat doe ik zeker en vast! En ik hoop dat het alleen maar positieve berichtjes zullen worden! :wink:

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 27-03-2008 18:25

Een kleine update: ik begin me af te vragen of mijn spiraaltje niet 'los' zit (of zit dat altijd los?). Gisteren trachtte ik de draadjes tussen mijn vingers te meten waarvoor ik ze tussen twee vingers vastnam en ze zachtjes wat naar beneden trok, zodat ze zeker niet opgekruld zaten. Nu zijn de draadjes plots een stuk langer, zoals ze voorheen waren. Ofwel kruipen ze wat omhoog, ofwel zit het spiraaltje zelf los?

Ik ben de voorbije twee weken sinds de plaatsing erg neerslachtig en kan me niet meer op mijn werk concentreren. Sinds enkele maanden blijkt dat ik pleinvrees heb, maar die lijkt nu alleen maar erger geworden te zijn. Alles lijkt dreigend en ik voel me nergens meer rustig en 'veilig'. Binnen twee weken heb ik een eerste gesprek met een therapeut om die pleinvrees te laten behandelen, ik zal haar/hem zeker vermelden dat ik een mirena heb!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 27-03-2008 23:16

Sandra,

Misschien waren de draadjes wat omhooggetrokken inderdaad :wink:

Over je pleinvrees: veel vrouwen worden neerslachtig door de hormonen in de Mirena. Vooral die vrouwen die hier al gevoelig voor zijn, en dat heeft weer te maken met het serotoninegehalte in je hersenen. Bij mensen die gevoelig zijn voor depressies en angststoornissen kan een Mirena net de doorslag geven en een ziektebeeld ernstig verergeren. Dit heeft te maken met de levonorgestrel. Dit is een progestageen (synthetische vorm van progesteron) en staat bekend om het volgende:

Progestageen is een synthetische versie van het vrouwelijke hormoon progesteron en wordt samen met een synthetisch oestrogeen gebruikt in de combinatiepil, en in zijn eentje in de mini-pil.
Van progestageen is bekend dat het de hersen-serotonine niveaus doet verlagen, door de concentratie van een bepaald brein enzym te doen toenemen dat serotonine vermindert. Hormonale anticonceptiemiddelen zoals de mini-pil en Depo-Provera (driemaandelijkse hormooninjectie) zijn anticonceptiemiddelen met alleen progestagenen, en staan er om bekend om de klachten te verergeren van vrouwen die al last van een depressie hebben.

Als er al wetenschappelijk bewijs is betreffende progestagenen, dat ze een bestaande depressie verergeren door het verlagen van het hersen-serotonine niveau, is het dan zo'n grote stap om te bewijzen dat progestageen het niveau van hersen-serotonine in een geestelijk gezonde vrouw doet afnemen, om zo een depressie te veroorzaken?


Het volledige artikel vind je hier:
Vernielt de pil jouw geestelijke gezondheid?

Ook Bayer meldt in de produktomschrijving:
Psychiatrisch
Patienten met een geschiedenis van emotionele stoornissen, vooral van het depressieve type, kunnen meer geneigd zijn tot een terugkeer van de depressie terwijl ze de Mirena gebruiken. In geval van een ernstige terugkeer, moet overwogen worden om de Mirena te verwijderen omdat de depressie dan gerelateerd kan zijn aan medicatie.


De link naar de vertaling van dit rapport vind je hier

Mijn therapeut wist ook niet dat de Mirena deze gevolgen kon hebben. Toen ik tegen haar zei dat ze dan haar hele bestand maar eens moest screenen op Mirena-gebruiksters zei ze dat ze dat eigenlijk de taak van de huisarts vond, aangezien die de verwijzingen doet :wink:

Ik hoop dat je hier iets aan zult hebben!

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 27-03-2008 23:24

Hier heb ik erg veel aan!

Misschien een heel oppervlakkige en simplistische vraag, maar kan men - met bijvoorbeeld een bloedonderzoek - testen of een mirena een negatieve invloed op je hersenen heeft (door toegenomen stofniveau's?) Ik ga dit in ieder geval afdrukken en meenemen naar de therapeut! Ik zal gewoon vermelden dat ik me zorgen maak!

Heel erg bedankt!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 28-03-2008 13:38

Voor zover ik weet gebeurt het niet vaak dat het serotonine-level in het bloed wordt bepaald, maar het is wel zeker mogelijk :wink: Ik vind dat wel een hele zinnige vraag hoor! Misschien kun je het eens voorleggen aan je therapeut :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 28-03-2008 14:54

Dank je :D

Is het serotonine-level altijd verlaagd bij depressie? Of enkel door hormonale invloed?

Plaats reactie