Mirena eruit, de oplossing?

Stel hier je vraag, voor advies of een doorverwijzing.
Plaats reactie
Lisa K
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 14-07-2008 11:57

Mirena eruit, de oplossing?

Bericht door Lisa K » 14-07-2008 12:20

Hoi Claudia,

Wat fijn om op dit forum andermans vragen en verhalen te kunnen lezen. Ik kamp sinds plaatsing van de mirena met overspannenheid (tenminste dat denkt men). Ben 27 nooit ergens last van gehad en nu zit ik al een jaar thuis van werk, ben gespannen, angstig en enorm vermoeid. Kan niets aan... ook al heb ik overal zin in. Ben baan en relatie kwijtgeraakt.
Ook is heeft een cyste er voor gezorgd dat mijn rechtereierstok moest worden verwijderd. heel eng voor iemand met een grote kinderwens. Nu loop ik al een jaar bij psychologen, sport, doe rustig aan maar niets helpt. Naast dit zijn ernog kleine dingen als zwarte haren op kin, borsten, tenen en achterbenen, ga je je ook niet veel vrouwelijker van voelen...

ik wil me zo graag weer goed/normaal voelen...

Zijn dit klachten die je vaker hebt gehoord nav plaatsing van een spiraal?

Ik hoor t graag!

Groeten Annetje

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 14-07-2008 18:27

Hoi Lisa,

Welkom op het forum :wink:
De klachten die jij beschrijft zijn allemaal bekende Mirena-bijwerkingen. Ik begrijp niet dat jouw arts/psycholoog deze link niet heeft gelegd... :(

Bayer (moederonderneming van Schering, fabrikant van Mirena) zegt zelf het volgende in de bijsluiter:
Psychiatrisch
Patienten met een geschiedenis van emotionele stoornissen, vooral van het depressieve type, kunnen meer geneigd zijn tot een terugkeer van de depressie terwijl ze de Mirena gebruiken. In geval van een ernstige terugkeer, moet overwogen worden om de Mirena te verwijderen omdat de depressie dan gerelateerd kan zijn aan medicatie.


Ook voorheen gezonde vrouwen kunnen door de hormonen in de Mirena (die wel degelijk in je bloedbaan terecht komen, en méér dan aanvankelijk werd aangenomen) een depressie of angststoornissen ontwikkelen.
Depressies zijn tijdens de medische proeven gemeld door 2.1 procent van de vrouwen na 3 maanden Mirena-gebruik, en 1.0 procent had nog steeds last van depressies na vijf jaar. Andere, onafhankelijke onderzoeken melden een veel hoger percentage.
Onder deze link vind je een interessant artikel over de relatie tussen pilgebruik en depressies: Vernielt de pil jouw geestelijke gezondheid? Bedenk hierbij dat de hoeveelheid hormonen in je lijf met Mirena dus veel hoger is dan veel artsen denken... ongeveer gelijk aan het nemen van twee mini-pillen per dag.

De cyste en de toename van haargroei op plekken waar je dit niet wilt (en haaruitval op plekken waar je dit ook niet wilt trouwens) zijn ook typische Mirena-bijwerkingen....
Als je de Mirena laat verwijderen, hou dan rekening met ongeveer een half jaar voor het herstellen van je hormonale balans.
Dit verklaart misschien ook waarom je al zo lang aan het kwakkelen bent. Je kunt aan de ene kant de psycholoog bezoeken en sporten en ik weet niet wat allemaal proberen om weer goed in je vel te komen, terwijl aan de andere kant er een spiraal in je lijf zit die continu een hormoon afgeeft waar je slecht op reageert... een soort van dweilen met de kraan open dus.

Ik hoop dat het bij jou ook aan de Mirena ligt en dat je hem zult laten verwijderen. Het kan zijn dat je dan heel snel weer zult opknappen. Heel veel sterkte en hou je contact?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Lisa K
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 14-07-2008 11:57

Bericht door Lisa K » 14-07-2008 19:44

Hoi Claudia,

Dank voor je reactie. Heel waardevol! Idd heel raar dat niemand er op wijst. Ik heb er meerdere keren expliciet naar gevraagd bij huisarts en gyn. en beiden zeiden dat er geen relatie kon zijn. Als ik de verhalen hier lees, kan deze relatie er dus wel degelijk zijn.

Ik houd zeker contact en laat weten wat het verwijderen van de spiraal met mij doet.

Groeten Lisa

Plaats reactie