Hulp gevraagd

Stel hier je vraag, voor advies of een doorverwijzing.
funkymum
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 01-01-2008 18:14

Hulp gevraagd

Bericht door funkymum » 01-01-2008 18:20

Onze kleine meid, die inmiddels alweer grote meid aan het worden is. Is half februari 2007 geboren. Binnen twee na de bevalling operatie gal ivm galaanvallen.

Lang herstelperiode gehad. Na de aanbevollen tijd Mirena weer laten plaatsen. Mirena is mij geadviseerd omdat ik 2001 trombose heb gehad.

Vanaf half oktober n.a.v. een buikgriep alleen maar aan het kotsen, dairree, moe ziek of onderweg. Dit door lage weerstand door het constant ziek zijn en doordat kleine naar creche gaat.

Maar door een oude bekende die op hyves las dat ik zoveel problemen blijf houden met spugen, kotsmisselijk zijn bijna elke dag en de hele dag, dairree etc. kan het zijn dat m'n darmen en maag nog n.a.v. de zwangerschap moeten dalen of en of door de spiraal.

Nu loop ik onderhand bij internist dus ik ben niet zelf aan het dokteren, maar ik wil ervan af. Het beinvloed m'n leven op dit moment zo dusdanig negatief en dat begin ik meer dan zat te zijn.
Naast het afvallen, het tegenstaan van eten e.d.

Wie oh wie kan me meer info geven.
Is dit bekend van mirena en hoe kan een spiraal dit allemaal evt. veroorzaken?
tevens las ik dat ik juist met trombose uit moet kijken met deze spiraal terwijl arts me dit heeft voorgeschreven??

Kortom vele vragen dus wie kan mij hierin helpen??
ziek of onderweg naar ziek

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 01-01-2008 22:31

Ten eerste, van harte welkom op het forum funkymum :wink: En een gelukkig 2008 :wink:

Over de trombose: wellicht heeft jouw arts de Mirena aanbevolen omdat hij denkt dat deze veiliger is vanwege de lage hormoondoseringen. In de gewone anticonceptiepil zitten namelijk grotere hoeveelheden. Toch kan de Mirena wel degelijk
een behoorlijke invloed hebben, en daarom wordt ook aangeraden om vrouwen die een groter risico op trombose lopen extra onder controle te houden. Ik weet niet of dit in jouw geval ook gebeurt?

Over de buikklachten: de Mirena kan hier wel degelijk een rol in spelen, vooral als je gevoelig bent voor het hormoon dat wordt afgegeven. Een veel genoemde bijwerking is misselijkheid, de hele dag door (alsof je bijvoorbeeld zwanger bent). Ook diarree is genoemd, bij minder dan 1% van de gebruikers weliswaar maar als je bij die groep hoort is dat knap lastig. Verdere bijwerkingen zijn een opgeblazen gevoel en pijn in de maag. (Een gewone buikgriep of een antibioticumkuur kan overigens ook aanleiding geven tot het ontwikkelen van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), een vervelende maar ook onschuldige aandoening. Een darm die daardoor opspeelt kan dan ook tegen je maag drukken, waardoor je misselijk wordt.)

Bij mij ging het als volgt (misschien heb je er iets aan): ik kreeg na de plaatsing van de Mirena een behoorlijk opgeblazen buik. Ik viel ook niet af, ondanks dat ik net was bevallen en borstvoeding gaf. Ook was ik iedere dag misselijk, afgewisseld met een hongergevoel. Mijn suikerspiegel schommelde als een gek.
Op een gegeven moment kreeg ik twee keer achter elkaar een borstontsteking, hier zat maar drie weken tussen. Ik kreeg beide keren antibiotica. Van de tweede kuur kreeg ik diarree en had het gevoel dat mijn darmen in brand stonden. Dit werd geleidelijk aan weer beter, maar ik bleef een gevoelige plek houden aan de linkerkant van mijn bovenbuik. Ook was ik nog steeds erg misselijk. De huisarts gaf me maagzuurremmers, die heb ik vier weken lang genomen, maar hielpen niets. Inmiddels was ik op dieet gegaan omdat ik mijn overtollige kilo's niet spontaan kwijt raakte en was gestopt met de borstvoeding. Mijn darmen waren binnen afzienbare tijd helemaal rustig (ik at geen suikers meer en geen ongezonde vetten, en nam zeer regelmatig kleine gezonde dingen zoals fruit en crackers en boterhammen).
En toen gebeurde het: ik ging uit eten met een vriendin, en het duurde uren voordat ik mijn avondmaaltijd kreeg. En toen nam ik op een lege maag een glas wijn. Als eten had ik een lasagne (en ik was geen vet meer gewend). Dat had ik niet moeten doen, want ik ben na dat etentje een week in diarree geweest, en sinds die tijd spelen de darmen en de maag weer op. De huisarts dacht ook aan de gal vanwege de klachten in de bovenbuik, en liet een echo van de bovenbuik maken. Dat was allemaal goed, en bloedonderzoek kwam ook niks uit. Ik had ook geen maagbacterie. De huisarts dacht dus aan Prikkelbare Darm Syndroom. Ik heb het nog steeds en het is erg vervelend. Binnenkort ga ik opnieuw op dieet om te zien of het dan weer beter wordt, en ik neem regelmatig Yakult.
Al met al zijn mijn darmen nog nooit zo gevoelig geweest als nu! En de getuigenissen die ik op de Amerikaanse forums heb gelezen spreken regelmatig over klachten aan de maag en darmen door de Mirena.

Eigenlijk kun je er alleen achter komen of je Mirena een rol speelt in jouw klachten, door hem te laten verwijderen en over te gaan op een andere vorm van anticonceptie. Wanneer je met zulke vervelende klachten te kampen hebt als jij nu, is het misschien toch de moeite waard om dat te proberen. Maar dat is een beslissing die je zelf zult moeten maken :wink: En onthou, het is JOUW lichaam. Dus jij beslist.
Ik hoop dat je gauw van je nare klachten af zult zijn.


Met vriendelijke groet,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 02-01-2008 11:20

hallo claudia en funkymum,

allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. ik hoop dat jullie van je klachten af zult kunnen komen.

het mirenaspiraaltje veroorzaakt, net als alle andere anticonceptiemiddelen, een conditie die men "oestrogeen dominatie" noemt. hierbij is de verhouding tussen oestrogeen en progesteron verstoord ten gunste van oestrogeen. bij mirena heb je geen eisprong en dat betekent dat je geen progesteron produceert.

bij oestrogeen dominantie heb je een lijst aan symptomen waaronder ook darmproblemen.
de hormonale disbalans veroorzaakt een disbalans in de darmflora waardoor schimmels en gisten een kans krijgen zich buiten proporties te ontwikkelen. een dieet dat veel suikers bevat helpt hieraan mee want schimmels en gisten leven op suikers. dit veroorzaakt ook schommelingen in de bloedsuikers.

er zijn veel probiotica op de markt waarmee je de balans enigszins kunt herstellen. yakult bevat wel veel goed bacterieën maar ook veel suiker en dat is dus weer niet goed.
ik gebruik threelac en vind dit het beste middel dat ik tot nu toe heb gebruikt. het dieet dat je erbij moet houden is niet moeilijk. suikers moet je schrappen.
verder is er orthiflor plus. een middeltje dat je heel gemakkelijk goedkoper kunt maken door sojayoghurt te maken van 1 zakje. als iemand het recpt wil hebben dan kan ik dat geven.

maar een dieet dat de bloedsuikerspiegel stabiliseert, d.w.z. een dieet dat laag is in koolhydraten is een absolute must wil je die darmen in je greep krijgen.

m.v.g.

marja
m.v.g.

marja

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 04-01-2008 14:33

Marja, dank voor je reactie :wink: Inmiddels ben ik overgestapt op Yakult light, en heb de suikers geëlimineerd. De pijn neemt merkbaar af :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 05-01-2008 11:47

hallo claudia,

dat is fijn. ja, die suikers veroorzaken bergen ellende in ons lijf. hoe minder je ervan kunt nemen hoe beter het is.

succes!
m.v.g.

marja

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 16-01-2008 11:20

Even een update: mijn pijn is nu bijna nihil te noemen. Ik ben ook Schindeles' leemcapsules (uit de natuurvoedingswinkel) van Chi er bij gaan gebruiken, en ik moet zeggen, dat werkt heel goed. Ik meng het met water en drink het op, iedere morgen en avond 1 lepeltje. Het is gewoon een soort zand, maar hee, zand schuurt de maag toch? :wink: Het ontgift maag en darmen en levert heel veel mineralen en sporenelementen. Ach ja, we zijn ook uit de aarde voortgekomen he :lol:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 16-01-2008 12:39

hallo claudia,

ik heb een paar jaar geleden ook schindele's mineralien gebruikt.
intussen heb ik geleerd dat hier ook nadelen aan kleven. maar misschien kun je het voor een tijdje wel gebruiken om te ontgiften.

een therapeut heeft mij verteld dat er nogal wat oxidatieve schade (oxidanten) kan ontstaan omdat de mineralen in schindele's mineralien allemaal oxides zijn.
m.v.g.

marja

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 16-01-2008 12:52

Oeps nou dan stop ik er natuurlijk mee :o
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 16-01-2008 14:28

ja, dat is misschien wel het veiligste.
waarom ben je ermee begonnen? misschien heb ik iets beters voor je.
m.v.g.

marja

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 16-01-2008 15:36

Ik ben er mee begonnen omdat ik dacht dat het misschien geen kwaad kon om de maag en darmen te ontgiften ivm de prikkelbare dikke darm en maagklachten. Doordat het stoppen met suikers al resultaat had dacht ik: en nu eruit met die ongezonde schimmels :wink:
Vandaar!
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie