huiduitslag/eczeem na verwijdering Mirena...

Stel hier je vraag, voor advies of een doorverwijzing.
Rose
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 16-01-2008 23:18

huiduitslag/eczeem na verwijdering Mirena...

Bericht door Rose » 16-01-2008 23:27

Hallo,

Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn mirena spiraal laten verwijderen. Diezelfde maand kreeg ik ineens last van geirriteerde lippen en de huid rondom mijn mond. Het kwam op en ging weer weg. Sinds enkele maanden dreigt het chronisch te worden, het is een vorm van mond eczeem. Behalve ontzettend pijnlijk, is het ook zeer ontsierend. :oops:
Mijn lippen lijken ontstoken, er zijn kleine verticale kloofjes op mijn lippen, rood gekleurd, een rode rand rondom mijn lippen die jeukt, brand/schrijnt.

Inmiddels volg ik een alternatieve therapie die wel helpt maar het probleem is nog niet opgelost: het is zeer hardnekkig.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt (hormonale disbalans ofzo??)? Herkent iemand deze klachten en zo ja, wie kan mij alsjeblieft helpen?
Enig idee hoelang het kan duren voordat mijn lichaam klaarblijkelijk hersteld van de schade die Mirena heeft gebracht?

Ik heb echt het gevoel dat mijn lichaam heel heftig reageert op deze verandering. Ik heb eerst jaren de pil geslikt en aansluitend Mirena gebruikt en heel mijn gevoel zegt dat daar het probleem zit. Ik hoop zo op reacties en het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als iemand mijn verhaal herkent... :cry:

Alvast bedankt :wink:

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 17-01-2008 19:25

hallo rose,

heb je het vorige onderwerp al eens doorgelezen? dat gaat allemaal over darmproblemen door anticonceptie. door een verstoorde darmflora kan eczeem ontstaan. deze kan erger worden in periodes van stress en weer afnemen als de omstandigheden weer rustig zijn.
evenals je darmflora is ook je hormonale balans verstoord geraakt. wanneer je antibiotica hebt gebruikt wordt de darmflora nog meer verstoord. je ontwikkelt schimmels en gisten die je met een aantal maatregelen kunt indammen. daarover lees je ook in deze topic:

http://mirena.forum2go.nl/hulp-gevraagd-t43.html
m.v.g.

marja

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 17-01-2008 19:32

Hoi Rose, ten eerste welkom op het forum :wink:
Over het verband tussen de eczeem die je nu hebt en de verwijdering van de Mirena kan ik nu nog niet veel zinnigs zeggen, dat zou ik eerst moeten uitzoeken. Misschien dat Marja van het hormonale disbalans Forum hier wat meer over weet.
Zelf kreeg ik juist eczeem van de Mirena, en binnen twee weken nadat hij was verwijderd was mijn eczeem ook plotseling weg. Bij Bayer zijn ook bijwerkingen bekend als eczeem en een droge huid door de Mirena. Dus ik zou er niet gek van opkijken inderdaad als het ook bij jou verband met elkaar houdt.
Misschien dat je hier wel iets aan hebt: ik ben zelf allergisch voor allerlei soorten lipbalsem en sommige soorten van lippenstift. Dan krijg ik dezelfde verschijnselen als jou, bij mij begint het dan in de mondhoeken en breidt zich daarna uit. Ik ken nog iemand die dezelfde verschijnselen ook van lipbalsem heeft. Ik weet echter niet of je hier gebruik van maakt. Met een combinatiecreme tegen schimmel en eczeem van de huisarts was het in no time weer verdwenen. Ook kan er een bacterie in de kwetsbare eczeemhuid zijn gaan zitten en zich zo uitbreiden. Dan begint het met eczeem maar komt er nog eens een bacterie bij.
Mocht je zoiets gebruiken dan raad ik je aan om dit een poosje te laten staan en alleen nog hypo-allergeen produkten te gebruiken. Bij diverse drogisten kun je make up van Nr.7 kopen, dat is een speciaal merk voor de gevoelige huid. En tijdelijk pure vaseline gebruiken voor droge lippen werkt ook prima. Maar goed, nogmaals, ik weet dus niet of je dit soort produkten gebruikt of niet. Ik zal Marja vragen om hier ook eens naar te kijken en ik zal proberen of ik soortgelijke ervaringen als die van jou kan vinden :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 17-01-2008 19:33

Hee Marja, je had het al gezien :!: :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Rose
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 16-01-2008 23:18

Bericht door Rose » 18-01-2008 11:29

Hi Marja & Claudia,

heel erg bedankt voor jullie reactie :)

Ik heb inderdaad het stukje gelezen over schimmel/darmen etc, ik vroeg mij al af of de 'bron' wellicht daaruit komt...

Ik gebruik geen lippen balsems, ik weet dat met name bepaalde balsems zoals labello, juist klachten kunnen veroorzaken en soms zelfs eczeem op langere termijn.
Op mijn lippen smeer ik Daro vaseline, daar zit geen water/zuur toevoegingen in en dat verzacht het wel een beetje. Verder dep ik regelmatig met zee zout (AUW!!) mijn getergde lippen omdat het ook daarna even afzakt.

A.s. woensdag ga ik naar een erkende natuurarts, ik zal zeker jullie verhaal aan hem voorleggen wat betreft schimmels e.d.

Gisteren had ik ook uit het niets ineens een klein beetje bloed verloren, eergister pijn in baarmoeder (menstruatiepijn).
Ik heb zelf echt heel erg het gevoel dat mijn problemen door mirena/hormoon ellende komt. Een ding weet ik wel; ik ga never nooit meer aan de pil of spiraal :(

Goed dat jullie deze site hebben, ik heb de link meteen doorgestuurd naar mijn mirena gebruikende-vriendinnen.

Ik hou jullie op de hoogte!

groetjes

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 19-01-2008 08:25

Zeezout? :shock: Inderdaad, auw..... :shock: Maar dat zuivert wel natuurlijk :wink: Ik ben benieuwd wat die natuurarts woensdag zegt. Hou je ons op de hoogte? Dan zoek ik nog even verder naar soortgelijke ervaringen :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 19-01-2008 10:52

hallo claudia en rose,

helaas zitten er in onze verzorgingsproducten veel chemische stoffen die de hormoonachtige(oestrogeenachtige) werkingen hebben en die onze hormonale balans in de war schoppen.
diezelfde stoffen zitten ook in schoonmaakartikelen, was-, en afwasmiddelen, plastics, pesticiden, herbiciden etc. etc. we ontkomen er niet aan want die stoffen zitten ook in de lucht en we ademen ze in.

toch kunnen we onze blootstelling eraan flink beperken door producten te kiezen die deze stoffen niet bevatten.

weleda en dr hauschka en nog een paar merken verkopen verantwoorde producten zonder zg. xeno-oestrogenen.
in deze discussie kun je een en ander opsteken van anderen die er ervaring mee hebben:
http://hormonaledisbal.forum2go.nl/xeno ... -t152.html
m.v.g.

marja

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 20-01-2008 09:19

Jeetje Marja, dat is wel even schrikken :shock: Ik heb net even in het rekje in de douche gekeken, nou dan kunnen we meer dan de helft van de producten wegdoen :shock:
Ben toch al wat vaker in de natuurwinkel te vinden, en daar hebben ze Weleda, toch maar eens even kijken of we daarop kunnen overstappen. Ik zal nu zeker bij de aankoop van alle producten goed opletten :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

marja
Ervaren Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-12-2007 10:31

Bericht door marja » 20-01-2008 11:33

hallo claudia,

als je je gaat verdiepen in wat er allemaal om ons heen gebeurt dat slecht is voor onze gezondheid dan wordt je helemaal niet goed. de mensheid werkt langzaam aan zijn eigen ondergang. ons eten is al lang niet meer wat het geweest is en wordt met allerlei giftige stoffen bewerkt om het er maar mooier uit te laten zien en maar langer houdbaar te laten zijn. maar intussen krijgen we ladingen troep binnen die onze gezondheid ondermijnt. biologisch eten beperkt je blootstelling aan zulke stoffen nog enigszins.

wij laten ons ook dankbaar foppen met allerlei verkooptruukjes zoals omega-3 eieren en andere producten waaraan een ietsiepietsie omega-3 is toegevoegd omdat de fabrikant het signaal heeft opgepakt dat omega-3 de nieuwe hipe is. en zo zijn er een heleboel voorbeelden te noemen. het is tegenwoordig mogelijk om de hele dag te eten maar toch ondervoed te zijn omdat je junk eet. triest maar waar. zelfs in de zg natuurwinkels moet je oppassen. heb je wel eens van MSG gehoord? het zg ve-tsin dat in chinees eten zo overvloedig voorkomt? het zit in bijna alle kant-en klare voedingsmiddelen en kan voor ernstige gezondheidsklachten zorgen. ik gebruikte al een poos vegetarische bouillonpoeder van vetara en wat bleek, er zit ook MSG in. niet te geloven!!!

goed opletten dus wat je koopt en zoveel mogelijk alles zelf klaarmaken uit basisvoedingsmiddelen waar niet mee geknoeid is.

op deze site kun je de producten van weleda bekijken. ze zijn zuinig in het gebruik.
http://www.natuurzuiver.nl/weleda
m.v.g.

marja

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 20-01-2008 14:07

Bedankt voor die link! Daar hebben ze veel meer keuze dan in de biowinkel :wink:
Ja inderdaad, als je echt alles onder de loep neemt valt er in deze wereld bijna niet meer 'puur' te leven :( En het handjevol mensen dat zich daar mee bezighoudt kan in zijn eentje de wereld ook niet redden :( Alles draait om de commercie, om geld. Dat zie je immers ook met de pil en mirena, daar worden ENORME winsten mee behaald. Laat staan in de rest van de medicijnenindustrie. Natuurlijk gebeuren daar ook goede dingen, en worden er levens gered en de kwaliteit van leven van veel mensen met chronische ziektes verbeterd, maar er gaat wel bijzonder veel geld in om. Dat MSG, is dat hetzelfde als Ve-tsin dan? Daar krijg ik altijd hoofdpijn van :(
Wij hebben een groot gezin, en samen 6 kinderen. Als ik alle boodschappen bij de natuurvoedingswinkel moet halen, dan moeten we ofwel allemaal heel weinig gaan eten of extra geld gaan verdienen, want het is daar een stuk duurder dan bij de gemiddelde supermarkt... Ik zou wel willen maar dat kunnen we op dit moment echt niet doen. Maar ik probeer wel zo veel mogelijk 'gezond' te koken :shock: :D En vanaf nu ook gezond te wassen en douchen :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie