Mirena toch maar proberen

Stel hier je vraag, voor advies of een doorverwijzing.
Plaats reactie
MAX
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-12-2010 13:03

Mirena toch maar proberen

Bericht door MAX » 07-12-2010 13:19

Ik zit zwaar te twijfelen om het spiraaltje te nemen.
Ik heb veel pillen geprobeerd, Daar kreeg ik psychische klachten van.. huilen, nergens zin in hebben, niemand kan meer iets goed voor mij doen, verschrikkelijk dus. Ook de nuva ring geprobeerd, deze leek nog erger.. Hierna wilde ik niks liever meer dan zonder hormonen. Lekker niks dus. Lijkt eigenlijk ideaal. Ik zit nu bijna een jaar hormoonvrij. Elke menstruatie lijkt erger te worden, verschrikkelijke buikkrampen en misselijk (overgeven).
Ik ben nu dus ook ongesteld en zit thuis, omdat ik me vresselijk voel. Ik ben afgelopen 2 dagen door de grond van de pijn gegaan en heb hier echt genoeg van, vooral dat het leke maand erger lijkt te worden.
Ik hoef ook niet bij te houden wanneer ik ongesteld moet worden. Een week van te voren begint het al. Dan heb ik constant een verkrampte rug. Eigenlijk ben ik dus de halve maand met mijn menstruatie zoet.
Ik neem redelijk zware pijnstillers, maar die helpen eigenlijk maar heel even...

Ik wil dus eigenlijk van mijn pijnlijke menstruatie af, maar ben bang dat ik weer stemmingswisselingen zal krijgen..
Mirena toch maar proberen?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 07-12-2010 13:35

Hallo MAX,

Ik denk dat het risico behoorlijk groot is dat je ook last gaat hebben van het hormoon in de Mirena als ik je voorgeschiedenis zo lees. Misschien is het een optie om eerst de Cerazette-pil http//db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h22743.pdf eens uit te proberen om te kijken hoe je reageert op anticonceptie met alleen een progestageen? (in de pil en de nuvaring zitten oestrogeen en een progestageen). Anders is het zo'n gedoe om het spiraaltje er weer uit te moeten laten halen als je er slecht op reageert. Met de pil slikken kun je meteen stoppen als het niet goed gaat. In de Cerazette zit wel een ander progestageen dan de Mirena, maar het kan een indicatie zijn hoe je reageert op een anticonceptiemiddel met maar 1 hormoon (de genoemde bijwerkingen komen overeen met de Mirena).

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Groetjes,
Mo

MAX
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-12-2010 13:03

Bericht door MAX » 07-12-2010 16:25

Hoi Mo,

Dankjewel! ik wist niet dat deze pil bestond.. Ik ben al bij de huisarts en gynaecoloog geweest voor het spiraaltje.
Heb het toen uiteindelijk niet gedaan omdat ik het niet aan durfde.. wat erg dat zulke mensen dan niet over deze pil beginnen!?
Ik ga meteen de huisarts bellen of ze hem mij kan voor schrijven!
Owja... ik ben 20 :)

Groetjes,
MAX

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 07-12-2010 16:31

Hoi MAX,

De Cerazette wordt doorgaans voorgeschreven aan vrouwen die borstvoeding geven, omdat oestrogeen van invloed is op de melkproductie. Lees er eerst nog even goed over, of je denkt dat deze pil wat voor je is. Het tijdstip van innemen komt geloof ik iets nauwer en je kunt er onregelmatige bloedingen van krijgen. Dus lees je eerst even in!
Ik heb gelezen dat deze pil in Duitsland soms wordt voorgeschreven als een soort test of de Mirena zal worden verdragen.
Van de Mirena wordt vaak beweerd dat de hormonen in de baarmoeder blijven, maar dit is aantoonbaar niet waar.

Groetjes,
Mo

MAX
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-12-2010 13:03

Bericht door MAX » 07-12-2010 16:49

Ik heb hem doorgelezen, morgen heb ik een afspraak met de huisarts. Ik ben benieuwd

Plaats reactie