bijwerkingen Mirena

Vertel hier je verhaal.
mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

bijwerkingen Mirena

Bericht door mo » 04-01-2008 10:27

Ik heb ook slechte ervaringen met de Mirena. Ik had dit anticonceptiemiddel juist gekozen vanwege de kleine hoeveelheid hormonen.
Bijwerkingen waar ik last van had

1e spiraal pijnlijke borsten (mastopathie), pijnlijke tepels, cyste in de borst, witte vloed, haargroei op kin en borsten, verminderd libido, bloedverlies na gemeenschap, pijn bij gemeenschap, vermoeidheid, blaasonsteking, longontsteking, peesontsteking, vage pijn in de onderbuik.
Helaas geen verband gelegd met de Mirena, hoewel ik voor ik de Mirena had zelden bij de huisarts kwam. Ook de huisarts, gynaecoloog en fysiotherapeut kwamen niet op dat idee, dus een tweede laten plaatsen eind 2006. Toen vooral psychische bijwerkingen gedeprimeerd, opgefokt gevoel, geen relativeringsvermogen, erg vermoeid, hartkloppingen, snel buiten adem, constant boos op mijn vriend, woede-aanvallen, huilbuien. Ook had ik pijn in mijn lies, nekpijn en een stijve onderrug. In mei 2007 de Mirena laten verwijderen (de huisarts dacht niet dat de Mirena de oorzaak zou zijn, had ze nog nooit klachten over gehad) mijn humeur knapte onmiddellijk op, energie kwam snel terug, ik kon weer relativeren. De rest is inmiddels ook enorm verbeterd of zelfs weer in orde. Ik kan moeilijk geloven dat dat toeval is...

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 04-01-2008 13:47

Wat een heftige reacties allemaal Mo :!: Het is toch niet te geloven dat zowel huisartsen als gynaecologen geen 1 en 1 kunnen optellen wanneer je herhaaldelijk met dit soort klachten op het spreekuur komt. Volgens mij zijn veel (huis)artsen zeer slecht geïnformeerd over de bijwerkingen.
Ik vraag me af hoe veel vrouwen er met een Mirena lopen die dezelfde klachten hebben, en ook van het kastje naar de muur worden gestuurd :(
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

jacqueline
Ervaren Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-03-2008 18:14

Bericht door jacqueline » 10-04-2008 22:47

Hi Mo
Ik heb jou verhaal ook gelezen en wilde je wat vragen. Hoe lang duurde het bij jou voordat je ongesteld werd na het verwijderen van het spiraaltje en had je dan rond die periode dan ook weer psychische klachten en hoe is dat nu?

Groetjes Jacqueline

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 11-04-2008 08:34

Hoi Jacqueline,

Na het verwijderen duurde het 4,5 week voor ik ongesteld werd. In de tussentijd had ik wat last van een grieperig gevoel, maar ik had wel meteen meer energie en een beter humeur. In de maanden daarna had ik wel terugkerende klachten, vooral weer eerder een stressgevoel, onrust en humeurigheid voor het ongesteld worden. Soms zei ik tegen mijn vriend het lijkt wel of ze het ding weer teruggeplaatst hebben. Eind november was dat voor het laatst zo (7 maanden na verwijdering), sindsdien gaat het heel goed en ben ik veel gelijkmatiger gehumeurd. Een beetje chagrijniger en vermoeider rond de menstruatie, maar dat kan ik me nog van vroeger herinneren. Ik had al een aantal jaren last van een winterdip, en deze winter heb ik die voor het eerst niet gehad! D

Hoe is het nu met jou?

P.S. Claudia ik moest even zoeken naar mijn eigen verhaal, blijkbaar had ik het onder de ervaringen van buitenlandse vrouwen gezet, zou deze thread nog onder Mijn verhaal kunnen worden gezet?

jacqueline
Ervaren Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-03-2008 18:14

Bericht door jacqueline » 11-04-2008 13:29

Hi
Vandaag gaat het wel iets beter woensdagnacht en donderdag ging het slecht. Veel last van tintelingen en onrust in mijn hoofd.
Het is nu 5 weken geleden en ik wi zo graag ongesteld worden ben er misschien te veel mee bezig.
Jeetje 7 maanden dat lijkt voor mij wel een eeuwigheid.
Bedankt voor je reactie groetjes Jacqueline

Evelien
Ervaren Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 02-04-2008 14:00

Bericht door Evelien » 13-04-2008 18:43

Hallo Mo en alle anderen,

Wat is dit toch herkenbaar, geeft me toch weer moed!
Mijn spiraal is er op 18 maart uitgegaan, bijna alweer 4 weken geleden.(zie ook bij mijn verhaal)
Wilde ook het spiraaltje omdat er minder hormonen in zaten maar helaas
Ontzettend veel vage klachten AFSCHUWELIJK!
Ik heb nu alleen een vraag over blaasontsteking die je als klachten opschrijft.
Ik heb ook blaasontsteking gehad en na 2 kuren zou dit over moeten zijn maar....... ik heb nog steeds klachten van blaasontsteking.
Niet elke dag maar wel zeer regelmatig, ik hoop steeds dat dit vanzelf weggaat en gebruik al cranberry en drink veel.
Ik vraag me af hoe dit bij jou is, heb je na verwijderen ook nog klachten gehad?

Ik hoop dat ik snel ongesteld mag worden want ik heb het gevoel dat ik er tegenaan zit te hikken, lichte pijn in mn eierstokken en gewoon niet fit.

Ik hoor het graag van je!

Groeten Evelien

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 14-04-2008 08:28

Hoi Evelien,

Ik wou dat ik kon zeggen dat ik volledig van die klachten af was, maar helaas. Ik heb het spiraaltje in mei 2007 laten verwijderen, en in oktober 2007 heb ik weer blaasontsteking gekregen (op vakantie lange busrit, warm land). Daarna heb ik toen ik een maand terug was weer een antibioticakuur gehad tegen blaasontsteking en daarna ook nog wel klachten gehad, die ik met cranberrypillen onder controle kon houden. Ik slik momenteel nog maar af en toe een cranberrypil, en soms heb ik nog pijn met plassen. Ik ben van plan om voor de volgende vakantie vantevoren antibiotica aan de huisarts te vragen, want ik ben wel bang om het weer te krijgen op vakantie.

Ik hoop dat je snel ongesteld wordt!

Evelien
Ervaren Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 02-04-2008 14:00

Bericht door Evelien » 14-04-2008 22:21

Hoi Mo,

Ik ben eigenlijk een beetje blij dat jij het ook hebt (erg he!)
Ik ga steeds meer twijfelen aan mezelf dat ik een of andere enge afwijking heb ofzo.
Mijn urine is de laatste keer op kweek gezet en kreeg een andere antibiotica dan ervoor en dan zou het over moeten zijn.
Het is bij mij per dag verschillend maar ik voel dat het niet lekker zit.
Het lijkt of er na het plassen een druppeltje blijft zitten en je weer moet en daarbij lichte pijn in mn onderbuik (kan tuurlijk ook iets anders zijn)
Kheb vandaag maar weer een urinepotje gehaald om het op te vangen...........zo blijven we bezig!
Ik ben nog nooit zo vaak bij de huisarts geweest dan afgelopen half jaar maar we blijven moed houden.
Lijkt me erg vervelend als je het op vakantie in het buitenland krijg, brrr
Ik had het ook de laatste vakantie maar was in Nederland, ben toen snel naar de Etos gereden voor cranberry bruis.

Sterkte met alles en bedankt voor je berichtje!

Groeten Evelien

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 15-04-2008 08:54

Hoi Evelien,

Claudia en ik hebben de hypothese dat de hormonen in het spiraaltje de slijmvliezen aantasten. Veel van de klachten die ik heb gehad, hadden met slijmvliezen te maken (blaas en plasbuis, vagina, luchtwegen). Inmiddels zijn die slijmvliezen op de meeste plaatsen naar mijn idee weer grotendeels hersteld, ik heb dus de hoop dat dat ook nog met het blaasslijmvlies zal gebeuren. Momenteel heb ik weinig last.
Maar als je het gevoel hebt dat meteen weer moet na het plassen en buikpijn hebt, klinkt dat toch wel meer als een echte blaasontsteking, niet enkel irritatie. Hopelijk ben je er snel vanaf, sterkte!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 15-04-2008 11:31

Evelien,

Welkom op het forum :wink:
Je blaasontsteking kan zoals Mo al aangaf heel goed door een verstoring van je hormoonbalans veroorzaakt worden. Het is ook een bijwerking die door Bayer zelf gemeld wordt (blaasontsteking, pijn bij het plassen, incontinentie, veranderingen in de frequentie van het plassen), bij een percentage van minder dan 1 % van de Mirena-gebruiksters (en dat is toch nog bijna 1 op de 100). Je spiraal is er nog maar kort uit, dus zal je lichaam de balans nog niet helemaal terug hebben, dit kan nog wel een paar maanden duren. Natuurlijk is het goed dat je urine op kweek gezet wordt om te kijken of er geen andere bacteriën in zitten. Als je slijmvliezen weer optimaal zijn (en meer weerstand hebben) zul je hopelijk ook minder last krijgen. De cranberrysap die je al gebruikt is een prima middel, en je kunt daarnaast nog proberen zo weinig mogelijk suikers te eten (daar houden de 'slechte' bacteriën namelijk van).

Zwangere vrouwen en vrouwen die in de menopauze zijn lopen een hogere kans op blaasonstekingen, onder andere door hormonale wijzigingen in het lichaam. Het is dus niet zo gek dat een bepaalde groep Mirena-gebruiksters deze klachten ontwikkelt.

Ik wens je heel veel succes met het bestrijden van deze vervelende kwaal! Hopelijk kom je er snel helemaal vanaf :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie