Wat te doen?

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Plaats reactie
Arwen
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 03-08-2008 13:23

Wat te doen?

Bericht door Arwen » 03-08-2008 13:32

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum; ik liep er toevallig tegenaan omdat ik op zoek ben naar bijwerkingen van de mirena.
na het lezen van een aantal verhalen toch maar besloten ook mijn verhaal neer te leggen...ik weet nl niet wat ik moet doen.

Ik heb sinds apil mijn mirena, 4 maanden nu. Vanaf het begin heb ik heel erg last gehad van acne (daarvoor nooit) vooral op mijn kin en rug. Op mijn rug begint nu wel wat bij te trekken maar als compensatie heb ik er nu veel last van in mijn gezicht. Hetzijn van die onderhuidse dingen en erg pijnlijk. Ik baal hier zo ontzettend van en kan wel met zekerheid zeggen dat dit is veroorzaakt door de mirena. Maar ik hoop er nog steeds op dat dit gaat verdwijnen; iemand hier ervaring mee? Ik sponsor Vichy nl in mijn strijd ertegen, maar ik heb niet het gevoel dat dit werkt..

Sinds plaatsing heb ik ook veel last van vaginale afscheiding (echt veel soms!!) en dat is nogal smerig.
daarnaast ben ik sinds plaatsing ontzettend moe geweest, echt uitgeput. Ook heb ik een evenwichtsprobleem gehad waardoor ik constant het gevoel had op een boot te zitten. Ik weet alleen niet of dit ook met de mirena te maken heeft.

nieuw is haaruitval...met bosjes. Nu heb ik gelukkig een flinke bos haar, maar ik verlies echt ontzettend veel!!

Nu...wat te doen? Ik ben nl na plaatsing 6 weken ongesteld geweest maar sindsdien niet meer en dat bevalt toch wel heel erg goed. Ook zie ik erg op tegen verwijdering omdat de draadjes korter zijn gemaakt (vriend voelde ze) waardoor ze nu in de baarmoedermond zitten. de gedachte speelt nu al een tijdje en ik weet het echt ff niet. Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.

Groetjes,
Arwen

cynthia
Ervaren Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22-01-2008 09:25

Bericht door cynthia » 03-08-2008 14:44

Hoi Arwen,

Allereerst welkom op dit forum. Goed van je, dat je het hebt opgezocht :D !

Ik herken jouw verhaal. Ik heb de mirena laten plaatsen in april 2005 en in januari 2008 is 'mijn ziekmaker' weer verwijderd! Ik was van begin af aan niet meer ongesteld en vond dat aanvankelijk ook wel heel erg prettig...nu achteraf gezien denk ik, dat het toch niet zo gezond voor je lijf is om plotseling 3 jaar lang ineens niet meer te menstrueren! De mirena is nu dus zo'n 8 maanden geleden verwijderd en ik heb sindsdien maar 2 x een "normale" menstruatie (d.w.z. langer dan 1 dag) gehad. Ik ben nu al 3 x achter mekaar om de 2 weken 1 dag ongesteld....en verder niets! (wel alle hormoon-perikelen voorafgaand aan die ene dag :roll: )


Net zoals jij had ook ik, vrijwel direkt na plaatsing, ontzettend veel last van acne :twisted: ! Ook ik kocht me scheel aan de produkten van Vichy (bij mij hielp het ook niet). De acne is na verloop van tijd wel helemaal verdwenen (zonder speciale creme)!! Ik had ook enorme last van haaruitval! Bij iedere wasbeurt kwamen er hele plukken tegelijk uit, niet normaal meer! Overal kwam ik haren van mezelf tegen. Pas nu wordt de haaruitval gelukkig een stuk minder!!

Ook de evenwichtsstoornissen herken ik maar al te goed! Precies zoals je het beschrijft: het gevoel of je op een boot rondloopt! Ik moest me vaak ineens vasthouden aan de muur, stoel o.i.d. om te voorkomen dat ik tegen de grond ging.

Ik ben nog altijd ontzettend boos over het feit, dat zo'n klein "monstertje" me zo ziek heeft gemaakt (depressies, over-, over-, oververmoeidheid, spijsverteringsproblemen, maag- en darmklachten, voedselintoleranties, oedeem, nier- en leverfunctie-stoornissen enz.), maar oh zo blij dat ik het heb laten verwijderen!!!!

Ik kan natuurlijk geen besluit voor jou nemen. Dit is slechts een verkorte versie van mijn ervaring met de mirena! Het grootste gedeelte van de vrouwen die de mirena hebben, vaart er gelukkig wel bij, maar helaas is er ook een gedeelte mirena-gebruikers die allerlei problemen ondervindt!!

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt!

Ik wens je heel veel sterkte en succes toe!!!

groetjes, Cynthia

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 07-08-2008 09:26

Hoi Arwen,

Alle bijwerkingen die jij opnoemt zijn Mirena-gerelateerd. De acné, vermoeidheid, evenwichtsproblemen (duizelingen), afscheiding en haaruitval. Jouw lichaam reageert op deze manier op het hormoon in de Mirena. Artsen zeggen dat je het de tijd moet geven, meestal een half jaar. Maar niet bij iedereen worden de klachten minder, en in sommige gevallen komen er juist meer klachten bij. Ik wil je adviseren om goed op je lichaam maar ook op je geestelijke gesteldheid te blijven letten. Iedere verandering die je bemerkt bij jezelf (geen zin meer in sex, vocht vasthouden, in gewicht toenemen, depressieve gevoelens, ongewenste haargroei, pijn in je borsten, misselijkheid, extreme trek in zoet, maagzuur, rugklachten, gewrichtspijnen, problemen met je luchtwegen) kan een indicatie zijn dat het probleem verslechtert. Dit hoeft niet te gebeuren uiteraard, maar het kan wel en je kunt hem dan alsnog laten verwijderen als je het nu nog niet wilt.
Het verhaal van Cynthia is heel kenmerkend voor hoe je hele systeem in de war kan raken door de Mirena. En zij is beslist niet de enige bij wie dit is gebeurd. (Trouwens goed om weer iets van je te horen, Cynthia :wink: )
Ik wens je heel veel succes bij het nemen van de juiste beslissing, en inderdaad ben jij de enige die kan bepalen of je de Mirena houdt of niet :wink: Hou je ons op de hoogte?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Goldie
Ervaren Forumlid
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-07-2008 10:40

Re: Wat te doen?

Bericht door Goldie » 07-08-2008 09:45

Arwen schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum; ik liep er toevallig tegenaan omdat ik op zoek ben naar bijwerkingen van de mirena.
na het lezen van een aantal verhalen toch maar besloten ook mijn verhaal neer te leggen...ik weet nl niet wat ik moet doen.

Ik heb sinds apil mijn mirena, 4 maanden nu. Vanaf het begin heb ik heel erg last gehad van acne (daarvoor nooit) vooral op mijn kin en rug. Op mijn rug begint nu wel wat bij te trekken maar als compensatie heb ik er nu veel last van in mijn gezicht. Hetzijn van die onderhuidse dingen en erg pijnlijk. Ik baal hier zo ontzettend van en kan wel met zekerheid zeggen dat dit is veroorzaakt door de mirena. Maar ik hoop er nog steeds op dat dit gaat verdwijnen; iemand hier ervaring mee? Ik sponsor Vichy nl in mijn strijd ertegen, maar ik heb niet het gevoel dat dit werkt..

Sinds plaatsing heb ik ook veel last van vaginale afscheiding (echt veel soms!!) en dat is nogal smerig.
daarnaast ben ik sinds plaatsing ontzettend moe geweest, echt uitgeput. Ook heb ik een evenwichtsprobleem gehad waardoor ik constant het gevoel had op een boot te zitten. Ik weet alleen niet of dit ook met de mirena te maken heeft.

nieuw is haaruitval...met bosjes. Nu heb ik gelukkig een flinke bos haar, maar ik verlies echt ontzettend veel!!

Nu...wat te doen? Ik ben nl na plaatsing 6 weken ongesteld geweest maar sindsdien niet meer en dat bevalt toch wel heel erg goed. Ook zie ik erg op tegen verwijdering omdat de draadjes korter zijn gemaakt (vriend voelde ze) waardoor ze nu in de baarmoedermond zitten. de gedachte speelt nu al een tijdje en ik weet het echt ff niet. Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.

Groetjes,
Arwen
Hoi Arwen,

Goed je verhaal te lezen.
Ik herken mezelf er helemaal in.

Vooral dat gedeelte van de Acné.
Ook ik sponsor Vichy, wat bij mij de acné een klein beetje verminderd.

Heb verder ook een hoop van de andere klachten die jij hebt.
Ik heb de spiraal inmiddels bijna 9 maanden en het lijkt er bij mij op dat de klachten steeds een beetje erger worden (dit verschilt natuurlijk per persoon).

Ik heb besloten om naar de dokter te gaan en daar al mijn klachten op tafel te gooien.
Die heeft me meteen doorverwezen naar de Gynaecoloog.

Helaas moet ik nu wachten tot 8 september, mijn eerste afspraak met de gyn, maar ik kan niet wachten tot ie er eindelijk uit mag!

Arwen
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 03-08-2008 13:23

Bericht door Arwen » 07-08-2008 11:03

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Naar aanleiding daarvan ben ik naar de huisarts geweest en het leek haar ook verstandig het spiraal te verwijderen. Ze heeft een (niet erg prettige) poging gedaan, maar de draadjes zijn niet meer zichtbaar en ik ga nu 20 augustus naar het ziekenhuis en hoop dat ze hem er dan wel uit krijgen. Het idee dat een ongewoon object in de baarmoeder zoveel bijwerkingen kan veroorzaken staat mij niet aan, een aangezien mijn mogelijkebijwerkingen bekend klinken bij andere mensen heb ik besloten dat de spiraal het niet voor mij is. Dus nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes,
Marchella

moi
Ervaren Forumlid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28-05-2008 10:53

Bericht door moi » 07-08-2008 11:09

Hai,

Je klachten zijn heel herkenbaar!
Wat dat dingetje toch wel niet met je lichaam kan doen he! :wink:
Ik had ook heel veel klachten en heb hem naar 9 maanden laten verwijderen, toen was ik het zat! de klachten waren wel iets minder geworden maar niet genoeg om hem te houden! Daar kwam ook nog eens bij dat ik wel gewoon ongesteld bleef worden elke maand dus dat was ook niet echt een reden om hem te behouden!
Nu is die er sinds 25 juni uit!
Geloof me het uithalen stelt niks voor, zo gepiept! :wink: Ook ik zag daar erg tegenop hor! Maar viel erg mee!
NUis wel mn hormoonhuishouding erg in de war maar ben nog steeds blij dat deze eruit is! Die hormonen komen uiteindelijk ook wel weer goed!! :wink:

Ik zal als ik jou was erg op je lichaam blijven letten ja! Je kan het altijd nog even de kans geven, het kan altijd beter met je gaan natuurlijk! daar moet je maar op hopen!
Maar let op en als de klachten blijven huisarts gaan en alles op tafel gooien en kijken wat je verder dan nog wil!
Succes!

groetjes miranda

Plaats reactie