Geen mirena meer tegen zware menstruatie: alternatieven??

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Plaats reactie
frederiek
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-08-2008 12:00

Geen mirena meer tegen zware menstruatie: alternatieven??

Bericht door frederiek » 07-08-2008 12:08

Beste lezers,

Ik wilde vorige week mijn derde mirena laten plaatsen maar dit lukte niet bij de huisarts en moet nu volgende week naar de gynacoloog om te kijken of er iets aan de hand is.

Ik twijfel erg om weer een mirena te plaatsen maar het is me wel altijd heel goed bevallen tegen de zware menstruatiepijn waar ik altijd last van had. Ik ben 48 en zo'n twee jaar met de overgang bezig, de hormonen beginnen me wel tegen te staan en als ik deze site lees kan het best zijn dat ik bijwerkingen heb die ik altijd aan de 'overgang' toeschreef.

Heeft iemand van jullie deze keuze ook moeten maken en/of hebben jullie goede tips voor alternatieven? Of kom je uiteindelijk uit op de hele menstruatie zware pijnstillers slikken?

Ik hoor graag jullie bevindingen of ideeen


groeten

Frederiek

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 07-08-2008 13:19

Hoi Frederiek, en welkom hier :wink:
Er zijn wel een aantal alternatieven tegen zware menstruaties, waarvan de verwijdering van de baarmoeder het uiterste en meest extreme middel is. Dan heb je nog het behandelen (verhitten of chemisch beschadigen) van het baarmoederslijmvlies zodat de menstruaties minder zwaar worden qua bloeden, maar of dit de pijnen ook vermindert durf ik niet te zeggen. De gynaecoloog kan je hier wel over informeren. Je zou ook eens een kijkje kunnen nemen bij Marja van het hormonale disbalans-forum. Zij geeft gratis adviezen om dit soort klachten te verminderen, werkt veel met voedingssupplementen en -adviezen en veel vrouwen hebben daar baat bij. Forum hormonale disbalans
Ook bestaan er apparaatjes die de pijn tijdens de menstruatie kunnen verminderen (die werken volgens het principe van TENS-apparaten die door ziekenhuizen wel worden gebruikt om pijn tijdens de bevalling te verlichten).
De Mirena kan inderdaad op de overgang lijkende klachten veroorzaken, en daarnaast wordt door sommige onderzoekers gewaarschuwd dat de Mirena wellicht ook de overgang vervroegd in gang kan zetten bij oudere vrouwen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :wink: En heb je nog vragen, stel ze dan gerust!

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie