Mirena gekozen juist uit angst voor gewichtstoeame

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Plaats reactie
gothiclady
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-08-2008 16:12

Mirena gekozen juist uit angst voor gewichtstoeame

Bericht door gothiclady » 24-08-2008 16:20

Ik ben pas geleden naar de huisarts geweest, en vertelde dat ik aan anticonceptie wilde
beginnen, maar dat ik niet aan de pil durfde uit angst voor gewichtstoename. Samen
hebben we toen alle opties bekeken, en hij heeft me toen Mirena geadviseerd. Deze
heb ik nu sinds drie dagen, maar nu lees ik tot mijn grote angst dat er dus wel gewichtstoename
kan zijn op jullie forum. Help! Wat moet ik nu? En hoeveel wordt je dan zwaarder?
Ik had juist begrepen uit andere informatie dat Mirena minimum effect op je gewicht heeft.
Een collega van mij was zelfs 8 kg afgevallen. Daar putte ik hoop uit.
Mijn grootste angst is nml nog zwaarder worden, ik heb nu al zoveel problemen
met afvallen enzo. :(

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 28-08-2008 15:45

Hoi Gothiclady,

Gewichtstoename kan één van de bijwerkingen zijn. Dit betekent natuurlijk niet dat dat voor jou ook gaat gelden. De onderzoeken spreken elkaar tegen op dit gebied. Bij mij is de Mirena zes weken na de bevalling geplaatst en in plaats van de zwangerschapskilo's te verliezen kwam ik alleen maar áán.
Op blz. 10 van de produktomschrijving van Bayer staat gemeld dat bij minder dan 1% van de vrouwen er een gewichtstoename is geconstateerd na ofwel 3 maanden of 5 jaar. De Mirena kan je stofwisseling beinvloeden, en daarom moeten vrouwen met bijvoorbeeld diabetes ook extra gecontroleerd worden tijdens het gebruik van de Mirena. Wat ik veel lees op andere fora is gewichtstoename en constante honger/trek in zoet.
Nu je de Mirena hebt laten verwijderen loop je dit risico in ieder geval niet meer :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie