Wat te doen..

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Rachel
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-09-2008 16:43

Wat te doen..

Bericht door Rachel » 11-09-2008 16:59

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje jullie verhalen op het forum, nu wilde ik jullie mening zelf wel es horen.

Ik heb sinds april '08 mijn spiraaltje. Jarenlang aan de pil geweest en daarna de nuvaring, van beide had ik genoeg dus volgens de huisarts was dit een goede oplossing. Het plaatsen vond ik niet zo een succes, maar ja, dit zal er wel aan liggen dat ik nog geen kinderen heb gehad :P
(Ben trouwens 23 jaar).

Sinds dat ik het spiraaltje heb, voel ik me alleen maar doodmoe. Ik ben altijd wel moe, maar nu is het echt een ramp, ik kan alleen maar slapen, hoe hard ik mijn best ook doe door bv een ritme aan te leren en wat al niet meer. Ik heb in het begin ook een puistjes aanval gehad, gelukkig is dat nu heel veel minder, maar nog steeds is het balen. Maar het ergste vind ik nog dat ik 10 kilo ben aangekomen! Ik heb een normaal eetpatroon (dat vond zelfs de diëtiste haha). De huisarts neemt me niet serieus, want het kan niet aan het spiraaltje liggen, dus ik weet niet meer zo goed waar het allemaal aan kan liggen.

Ik dacht dat dit de ideale manier van anticonceptie was, zo wordt het eigenlijk overal omschreven en aangeprezen, maar ik heb nu mijn bedenkingen. Ik wil wel kijken of het na de 'wen periode' van +/- 6 maanden minder wordt of helemaal verdwijnt, maar ik heb er een hard hoofd in.

En dan nu.. jullie meningen!
:D

Groetjes

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 12-09-2008 11:58

Hallo Rachel,

Als er geen andere redenen te vinden zijn voor je vermoeidheid en gewichtstoename (is je schildklier onderzocht?, ben je minder gaan bewegen? etc), en ze zijn op het moment van plaatsing begonnen, dan kan het zeker de moeite zijn de Mirena te laten verwijderen en te kijken of het na een aantal maanden beter gaat.
Zoals je hier op het forum hebt kunnen lezen, is het zeker niet voor alle vrouwen ideale conceptie. Je bent niet de enige met deze klachten. Kijk ook eens op http//www.aippg.net/forum/viewtopic.php?t=24435&start=560.
Vooral na plaatsing van de 2e Mirena had ik heel veel last van vermoeidheid, ik heb nog nooit zoveel koffie gedronken als toen. Binnen een paar weken na de verwijdering had ik weer meer energie.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes,
Mo

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 26-09-2008 09:50

Hoe gaat het nu met je, Rachel?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Elzz
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-07-2008 07:47

Bericht door Elzz » 26-09-2008 13:10

Hoi hoi,
Ik heb de mirena van eind februari tot half juli dit jaar gehad, en in die tijd ben ik 12kg!! aangekomen! :evil:
Ik lijnde me suf en er ging geen gram af...
Verder had ik zowiezo heel veel last van vervelende bijwerkingen, dus heb ik hem laten verwijderen,ben weer terug op mijn oude gewicht en voel me stukken beter! het is en verademing... :)
Succes ermee,en laat je niet afschepen met de smoes dat "het niet door de mirena komt" hoor!
zelfs de gynacoloog heft toegegeven dat hij het wel "steeds vaker" hoort...
Groetjes,Elz

Rachel
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-09-2008 16:43

Bericht door Rachel » 23-10-2008 22:15

Hoi allemaal,

Mijn gewicht gaat nog steeds omhoog. Ik ben gelukkig niet zo moe meer, lang leven chroom tabletten. :D Helaas heb ik wel veel meer kramp in mijn buik tegen de tijd dat ik ongesteld moet worden of ben. Echt vreselijk pijnlijk, hebben meer dames hier last van? Mijn huisarts verklaard me nog steeds voor gek. Ik kijk het denk ik nog even aan, en anders gaat ie eruit :!:

Fijn weekend allemaal.

Groetjes,
Rachel

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 23-10-2008 22:48

Misschien moet je huisarts de Mirena ook proberen? :lol: De ergere krampen komen regelmatig voor hoor, dat is ook een mogelijke bijwerking. Jammer dat je gewicht nog steeds stijgt... :( Dat is niet de bedoeling natuurlijk..
Blijf je ons op de hoogte houden?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Rachel
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-09-2008 16:43

Gewichtstoename (Wat te doen Part 2)

Bericht door Rachel » 07-04-2009 00:38

Hoihoi,

Het is alweer een tijd geleden (geen idee meer hoe ik in mijn oude topic kom :wink: ) , maar ik vind dat de 'wen' periode wel voorbij is..
Op de weegschaal word nu +20 kilo aangegeven en ik voel me zó vreselijk. Sinds een paar weken komt daar nog bij kijken dat ik constant kramp heb linksonder in mijn buik, net alsof je ongesteld moet worden, klap soms gewoon dubbel.
En er is me nog iets opgevallen, ik heb een Candida infectie (vaginaal) heeft nog iemand hier ervaring mee samen het spiraaltje? Het voelt iig erg vervelend. Mijn borsten zijn trouwens ook nog steeds aardig groot, vroeg me af of dit ook afneemt. Een beetje overhouden vind ik niet zo n ramp, maar nu vragen zelfs vrienden wat ik met mijn borsten heb gedaan.. Dan móet t wel opvallen :shock:

Weet niet zo goed meer wat ik moet doen, ben aan het twijfelen om hem te verwijderen, maar ja, zal ik dan ook weer afvallen en de andere kant is.. dan moet ik weer aan de pil en ik heb geen idee wat voor iets! :roll:

Wie ow wie kan me verder helpen?

Liefs,
Rachel

Rachel
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-09-2008 16:43

Gewichtstoename (Wat te doen Part 2)

Bericht door Rachel » 07-04-2009 00:40

:D T is gelukt btw haha Ik zie mijn reactie

Liefs,
Rachel

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 07-04-2009 08:27

Hoi Rachel,

Eruit met het ding zou ik zeggen. Je hebt hem nu een jaar, beter gaat het niet worden lijkt me. Wereldwijd klagen veel vrouwen over gewichtstoename met de Mirena. Pijn linksonder zou een eierstokcyste kunnen zijn, is er al een echo gemaakt? (bij 12% van de Mirena-gebruiksters komen eierstokcysten voor.)
Schimmelinfecties (candida) komen bij gebruik van hormonen vaker voor, omdat het evenwicht in de vagina erdoor verstoord raakt.
Toen ik de Mirena had, hield ik veel vocht vast in mijn borsten, heel pijnlijk (leuk dat ze groter waren, maar het was de pijn niet waard).
Misschien kun je eens niet-hormonale anticonceptiemethoden onderzoeken, bijvoorbeeld koperspiraaltjes (GyneFix, Flexi-T), pessarium, NFP... Hier op de site kun je er ook informatie over vinden.

Bibi
Ervaren Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2008 14:51

Bericht door Bibi » 07-04-2009 09:56

Hallo Rachel,

Ik zou net als Mo zeggen, laten verwijderen! Beter wordt het niet en mijn mentale klachten kwamen vooral na een jaar. Stemmingswisselingen, vermoeidheid en nergens zin in etc. Ook ik ben zo'n 20 kleine 20 kilo en 2 cupmaten gegroeid :( !! Ik heb het vorige september laten verwijderen en inmiddels zijn er misschien 7 kilo kwijt maar mijn borsten zijn helaas nog even groot. Dat gewicht is een eindeloos gevecht. Nauwelijks tot niets eten doet heel weinig en zodra je iets eet vliegt het er weer aan. Ik word er moedeloos van. Ik voel geen pijn of spanning op mijn borsten maar dat kan in mijn geval anders zijn want ik heb 20 jaar geleden een borstverkleinende operatie ondergaan en zoals je begrijpt zit ik dus al helemaal niet op dit effect te wachten. Ik merk ook nog steeds dat ik onder invloed sta van hormoonschommelingen en voel ook nog zeer geregeld pijnkrampen in mijn onderrug, net als toen. Ik heb hem na 1,5 jaar laten verwijderen en ik vermoed (en heb ondervonden) dat de bijwerkingen toenemen met de duur van het gebruik en het dus waarschijnlijk ook steeds langer zal duren voordat je écht van alle nevenaffecten af bent. Laat ik je gerust stellen van heel veel bijwerkingen was ik al snel af en ik voel me al stukken beter dan tijdens het spiraal, een wereld van verschil.

Dus niet te lang wachten zou ik zeggen. En het verwijderen is een fluitje van een cent, zeker in tegenstelling tot het inbrengen.

Het beste en groeten,
Bibi

Plaats reactie