bruine pigmentvlekken in gezicht

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Plaats reactie
anja
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-04-2009 21:50

bruine pigmentvlekken in gezicht

Bericht door anja » 06-04-2009 22:43

Hoi :D
Ik heb de mirenaspiraal al 7 jaar, maar de tweede die ik nu dus 2 jaar heb zorgt voor meer bijwerkingen dan de eerste.Met tijden pijnlijke borsten, rare trillingen in onderbuik,zeer licht bloedverlies, emotioneel,geen zin in sex,opgeblazen gevoel en ik heb dus ook sinds zo'n 2 jaar last van pigmentvlekken in mijn gezicht.Ik heb de link met mirena nooit gelegd maar nu ik het scala aan hormonale bijwerkingen op dit forum lees en besef dat ik daar dus ook mee te kampen heb vraag ik me toch af of die pigmentvlekken ook niet in verband staan met de mirena.Vooral als ik met de zon in aanraking kom schieten de bruine vlekken in mijn gezicht.Zijn er meer mensen die dit ook ervaren???Als blijkt dat het inderdaad door de mirena kan komen laat ik hem verwijderen, want ik vind deze vlekken echt heel lelijk.... :cry:

groetjes Anja

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 07-04-2009 08:15

Hoi Anja,

Ik heb een paar jaar terug ook een lichtbruine pigmentvlek op mijn wang gekregen tijdens het gebruik van de mirena. Alle hormonale anticonceptie kan dit veroorzaken.
In de bijsluiter staat het volgende

"Als u chloasma hebt (geel-bruine pigmentvlekken, zogenaamde ‘zwangerschapsvlekken’, vooral in
het gezicht) of dit ooit hebt gehad, is het verstandig om bij gebruik van Mirena direct zonlicht of
ultraviolet licht te vermijden."
http//www.anticonceptiepil.nl/content/pgs/ant ... mirena.pdf

anja
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-04-2009 21:50

re pigmentvlekken

Bericht door anja » 07-04-2009 20:36

Mo bedankt voor je snelle reactie!
ik heb de bijsluiter nog eens gelezen en je hebt inderdaad gelijk!Stom dat dat nooit eerder bij mij is opgekomen.Ik heb echt veel vlekken in mijn hele gezicht... jammer want ik ben een zonaanbidder maar gebruik altijd een sterke zonnefactor in de zon. Helaas heb ik niet veel zonlicht nodig om vlekkerig te worden.Tesamen met mijn acnehuid word ik er niet mooier op.Maarja er zijn ergere dingen, toch twijfel ik steeds meer over de mirena...

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 07-04-2009 20:41

Hallo Anja,

Je hebt ook acne? Je weet neem ik aan ook dat de Mirena acne kan veroorzaken of verergeren? (door de androgene werking van het progestageen (levonorgestrel) in de Mirena.)

lien
Ervaren Forumlid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-03-2009 19:23

Bericht door lien » 08-04-2009 18:23

Ik heb ook een vlek op m'n wang gekregen ik denk zelf een ouderdoms vlek:( maar hou het nu ook op zwangerschapsvlek:)gr Lien

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 08-04-2009 18:48

Hoi Lien,

Ik was 32 toen ik die vlek kreeg. Is het dan al een ouderdomsvlek? (

minnie
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-06-2009 15:54

pigmentvlekken

Bericht door minnie » 01-06-2009 16:44

hoi

ik heb zelf ook pigmentvlekken kregen net onder mijn ogen en rond mijn lip sinds ik de mirena heb.
Ook heb ik veel meer puistjes in mijn gezicht gekregen.
Hopelijk trekt dit nu iets weg omdat ik sinds een paar weken de mirena eruit heb laten halen.
de pigmentvlekken verdwijnen niet maar de puistjes hopelijk wel

groetjes mandy

Amanda
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 27-05-2012 13:22

Bericht door Amanda » 27-05-2012 13:27

Ik lees alle klachten hier over pigmentvlekken en bij mij valt het kwartje dan eindelijk.
Heb de mirena in oktober 2 jaar. Vorig jaar was geen topzomer en weinig gedaan met de zon dus weinig last gehad van pigmentvlekken. Tot dit jaar....toen ik in de winter van mijn transparante huidskleur af wilde en ik een zonnebank kuurtje wilde doen voor een gezonde kleur. Nou na 3 x kreeg ik dus de vlekken...rondon mn ogen en mond...zwangerschapsmasker moest het zijn nou ik hyperventileerde al maar na bloedtest bij de dokter, niet zwanger..

Nu is het weer eens mooi weer (eindelijk) en geniet ik heerlijk van het pinksterweekend van de zon op mijn balkon en ja hoor de vlek rondom mijn oog is er weer.


Nu is mijn vraag....trekt dit ook weg of blijft het zitten en blijf ik dus nu een lelijke vlek houden? De vorige vlekken zijn wel goed weggetrokken omdat ik op tijd ben gestopt met zonnebanken...
Ik heb een lichte huid maar verbrand me niet snel, maar wordt ook niet snel bruin.....smeer me gewoon in met factor 15 maja niet goed genoeg voor mijn gezicht dus?

Ik ben 26 dus mag er toch wel vanuit gaan dat dit geen ouderdomsvlek is?!

Plaats reactie