Na een jaar plots bloedverlies

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Plaats reactie
SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Na een jaar plots bloedverlies

Bericht door SandraP » 04-05-2009 12:14

Beste (ex) mirena-gebruiksters,

Ik heb vorig jaar in april een mirena laten plaatsen en ben (behalve dan van de plaatsing) erg tevreden!

De voorbije twee weken heb ik echter heel gevoelige en pijnlijke tepels gehad, iets dat ik voorheen nog nooit had voorgehad, zelfs niet tijdens mijn menstruatie. Op een maandje na de plaatsing na heb ik ook nooit meer bloedverlies gehad. Eergisteren kreeg ik plots heel hevige menstruatiepijn en begon ik wat bloed te verliezen. Het is heel weinig ten opzichte van een menstruatie, een inlegkruisje volstaat. De ene moment is het helderrood, het andere moment is het wat oud bloed. Zou ik vanaf nu met regelmaat weer wat ongesteld worden? En hoe komt dat zo plots na een jaar?

Het enige vervelende symptoom waar ik ook last van heb is lichte menstruatiepijn na een inspanning. Als ik bijvoorbeeld met de fiets rij of de trap snel oploop krijg ik krampen. Het is niet zo ernstig, maar wel vervelend natuurlijk! Ook durf ik niet goed meer een orgasme krijgen, omdat ik nadien gegarandeerd buikpijn heb.

Ook nog een praktisch vraagje: moet je eigenlijk ieder jaar op controle voor je mirena? En hoe vaak met je (ook zonder mirena) een uitstrijkje laten maken?

Ik dacht het hier maar eens te vragen, maar ik was sowieso van plan om in juli eens naar de gyn te bellen en een afspraak te maken (ev. voor controle en uitstrijkje).

Alvast bedankt!
Sandra

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 04-05-2009 12:33

Hallo Sandra,

In Nederland krijg je alleen ongeveer 6 weken na plaatsing controle of hij goed zit, verder niet meer. Voor een uitstrijkje krijg je vanaf je 30e een oproep. Maar als je last hebt van contactbloedingen, tussentijds bloedverlies etc. is het verstandig een uitstrijkje te laten maken. Meld dan wel dat je een Mirena hebt. Ik kreeg juist contactbloedingen van de Mirena (ook pijnlijke tepels trouwens).
Als je zoveel last hebt van kramp en buikpijn, lijkt het me wel handig om nog eens te laten controleren of hij wel goed zit. Na een jaar zou je baarmoeder er wel aan gewend moeten zijn, dus zou je dat niet meer moeten hebben. Waarom je nu bloedverlies hebt, zou ik zo niet kunnen zeggen. Na plaatsing is de vrijgegeven dosis hormoon doorgaans hoger dan een jaar later, misschien ligt het daar aan.

Groetjes,
Mo

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 04-05-2009 14:46

Dank je wel voor je snelle antwoord!


Ik ga inderdaad eens bellen voor een afspraak. Ik heb een controle na twee maand gehad en toen was alles goed, maar het is de moeite waard om het toch nog eventjes te laten nakijken denk ik!

Je uitleg van de dosis hormonen klinkt ook heel logisch. Waarschijnlijk zal ik me dan aan regelmatigere bloedingen mogen verwachten.

Groetjes,
Sandra

Plaats reactie