Klachten lang ná plaatsing

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Plaats reactie
Lotje
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-12-2009 23:18

Klachten lang ná plaatsing

Bericht door Lotje » 20-12-2009 23:28

Hallo daar!

ik ben nieuw hier, maar ik ben hier vooral omdat ik zelf een vraag heb.

Ik heb maart 2008 mijn spiraaltje laten plaatsen. En dat was vrij ideaal: het plaatsen ging goed en sindsdien had ik praktisch geen bloedverlies meer. Af en toe gerelateerd aan stress had ik wel een klein beetje, maar dat was dan binnen 2 dagen opgelost. Máár. Nou heb ik sinds twee weken redelijk wat stress en sindsdien ook de eerste echte 'ongesteldheid' weer, en dat dus iets van 20 maanden na het plaatsen. Het suffe is dat het nu ook niet echt ophoudt. Het lijkt soms een dag praktisch weg te zijn, maar nog steeds komt er af en toe wat. En het is oud en vers bloed door elkaar: dan weer een halve dag vers, dan weer oud. Ofzo.

Verder ben ik 21 en heb ik nooit kinderen gekregen/zwanger geweest. Ik had nooit last door seks of wat dan ook, maar nu heb ik sinds anderhalve week weer seks (voor het eerst in maanden) en ik vind het juist nu jammer dat ik niet volledig van seks kan genieten, als ik dat zo mag zeggen.

Ik denk dus dat het wel stressgerelateerd is, maar eventueel ook door gewichtsafname.


Is er iets wat ik kan doen? De stress is al een week flink minder en voor de rest weet ik niet zo goed wat ik zou kunnen doen om het te stoppen, ik ben het wel zat. Kunnen er eventueel nog andere oorzaken zijn? Ik wil eigenlijk vooral af van de bloeding.

Marie888
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: 17-12-2009 12:58

Bericht door Marie888 » 20-12-2009 23:37

Hey Lotje,
Ik had kort na de plaatsing van mijn spiraaltje de hele tijd bloedverlies (3maanden). Ben dan terug geweest naar gyn en die heeft me 1 strip van één of andere pil gegeven. Echt gewoon puur dé pil. Die heb ik dus 21 dagjes ingenomen, en nadien was het bloedverlies helemaal weg, en is het bijna niet meer terug gekomen. Het is wel heel erg vreemd dat het nu pas zo raar begint te doen! Misschien toch wel eens naar de dokter gaan...
xxxx

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 21-12-2009 11:03

Hallo Lotje,

Ik zou er inderdaad even mee naar de huisarts gaan. Ik vind het ook wel typisch dat dit na 20 maanden pas gebeurt. Meestal gebeurt dit in de eerste paar maanden na plaatsing. In het vijfde jaar wil de menstruatie ook nog weleens terugkomen of weer sterker worden, omdat er tegen die tijd minder hormoon wordt afgegeven.
Ik ben er persoonlijk niet echt voorstander van om naast de hormonen van de Mirena ook nog hormonen van de pil binnen te krijgen (de Mirena werkt niet alleen plaatselijk, de hormonen komen in de bloedbaan). Maar ik lees wel vaker dat huisartsen dit adviseren en soms werkt het inderdaad.
Ben je veel afgevallen?

Groetjes,
Mo

Lotje
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-12-2009 23:18

Bericht door Lotje » 21-12-2009 23:29

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik was overigens een week of drie geleden voor controle naar de huisarts gegaan, plots kreeg ik het idee dat er iets aan de hand was, maar zij gaf aan dat het nog helemaal prima zat allemaal.

Vandaag heb ik eigenlijk niks meer verloren, hopelijk houdt het nu wel op. En dan ben ik weer eens te ongeduldig geweest.

Verder ben ik juist het spiraaltje gaan gebruiken omdat ik extreem last van moodswings kreeg door de pil, dus ik wil ook eigenlijk nooit meer aan de pil (doordat het dus in mijn bloedbaan terecht komt enzovoorts).

En ik ben recent ik denk een kilo of 6 afgevallen en ben er nu nog steeds mee bezig, dus vandaar dat het daar misschien aan ligt.

Ik hoop dat het nu ophoudt! Ik ga de kerst maar afwachten, denk ik.

Plaats reactie