3-6 maanden geduld

Bespreek hier je lichamelijke klachten
wiebel77
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 05-05-2010 16:01

3-6 maanden geduld

Bericht door wiebel77 » 05-05-2010 16:07

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag (zoals iedereen hier...). Ik heb op 2 december 2009 een Mirena laten plaatsen. Plaatsen zelf was geen probleem, daarna wat buikpijn gehad, maar niet echt noemenswaardig. Vervolgens wat gevloeid, daarna hield het op. Wat nou het vervelende is, is dat ik veel last heb van bruinverlies. Soms ook klodders. Maar vaak is het bruinverlies. Inmiddels ben ik nu 5 maanden verder, en heb nog steeds geduld, met name ook omdat het iedere keer weer anders is. Ik heb nu de laatste week een normale menstruatie gehad. Dit heeft 3 dagen geduurd, en daarna heb ik weer bruinverlies gehad. Ik weet nu dus niet zo goed wat ik moet doen. Is dit normaal. Is mijn lichaam m=nog steeds aan de Mirena aan het wennen (juist omdat het iedere keer verschillend is)? Kan ik verwachten dat dit overgaat? Is het echt zo dat na 6 maanden het blijft zoals het blijft? Ik vind het lastig, en voel me er vaak vies onder. Vooral omdat ik meer last heb van dat bruinverlies, dan dat ik schoon ben. Kan iemand mij misschien antwoord geven?

Bedankt!!

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 05-05-2010 17:25

Hallo Wiebel,

De eerste 3-6 maanden na plaatsen spotten (=onregelmatig bloedverlies) is normaal.
Zo'n 20% van de vrouwen stopt binnen het eerste jaar helemaal met menstrueren, een deel heeft af en toe bruinverlies, sommige menstrueren normaal of iets minder dan normaal en andere blijven bloeden tot ze hem er weer uit laten halen. Het is niet te zeggen dus hoe je lichaam zal reageren. Afwachten dus...(en voor jezelf bepalen hoe lang je het wilt accepteren).

Groetjes,
Mo

Jane
Ervaren Forumlid
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-04-2010 10:24

Bericht door Jane » 06-05-2010 10:14

hallo Wiebel, ruikt het niet vies? dat was bij mij nl zo, daardoor voelde ik me ook vies en niet comfi...
groetjes Jane

wiebel77
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 05-05-2010 16:01

Bericht door wiebel77 » 06-05-2010 12:29

Hoi Jane,

Nee, het ruikt niet vies. Er zit wel een luchtje aan, maar niet anders dan bij een normale menstruatie Ik heb verder ook nergens last van. Geen buikpijn, wel wat meer puistjes af en toe, maar ik voel me verder prima! Ik had eerder al gelezen dat als je een maand de pil erbij slikt, het dan over zou kunnen gaan. Over welke pil gaat dat dan? Ik zit in tweestrijd. Ik ben blij met het spiraaltje. Minder hormonen, geen gedoe met condooms (wat toch erg onhandig en sfeerverlagend is), geen humeurschommelingen. Maar dit vind ik ook niet echt prettig. 2 Weken bloed/bruinverlies en dan weer 2 weken niets, en dan maar weer afwachten wat er komen gaat. Maar klopt het dat doordat het iedere keer weer anders is, mijn lichaam nog moet wennen aan het spiraaltje?

Jane, jij zegt dat je je daardoor ook vies voelde. Jij had er dus ook last van. Hoe is dat afgelopen?

groetjes,
Wiebel

Jane
Ervaren Forumlid
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-04-2010 10:24

Bericht door Jane » 06-05-2010 17:19

bij mij stonk de afscheiding echt, het wordt nu minder ( de geur) nadat de mirena er dinsdag uit is gegaan,
maar het is nog niet helemaal weg, ben nu ongesteld, of heb een onttrekkingsbloeding zoals Mo zegt?
het voelt echt als ongesteld in elk geval..
ik voel me op alle fronten zoveel beter zonder de mirena,
mijn huid knapt op, geen buikpijn meer, en die afscheiding al veel minder, dat ik die condooms er wel voor over heb,
ik ga nu op de natural family planning manier te werk, zodra ik weer een regelmatige cyclus heb.

manja
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: 12-05-2010 14:17

vreemde klachten

Bericht door manja » 12-05-2010 14:25

Hoi Allemaal,

ik heb 4 weken geleden een mirena spiraal laten plaatsen op advies van mijn neuroloog, ik moest stoppen met de pil.

Ik ben na mijn stop week van de pil 4 dagen onbeschermd geweest omdat ik niet eerder bij de huisarts terecht kon voor het plaatsen van het spiraal, ik ben dus niet meer met een nieuwe strip van de pil begonnen.

het plaatsen van het spiraal was een drama en erg pijnlijk, ik ben een week later nog in het ziekenhuis geweest en een echo gehad of hij wel goed zat, want ik had vreselijke aanhoudende buikpijn, en alleen maar links onderin bij mijn eierstok.

Ik heb ook al 4 weken lang bloedverlies, en sinds een week erg pijnlijke borsten, heb gister de huisarts gebeld, en er is vanochtend bloed geprikt om te kijken of het HCG hormoon in mijn bloed zit, want hij denkt aan een buiten baarmoederlijke zwangerschap!!!! :(
ik schrok hier erg van want dacht dat ik gelijk beschermd was zodra de spiraal erin zat, maar de klachten die ik heb zijn volgens de HA niet normaal na het plaatsen van de mirena.

zijn er mensen die ervaring hebben met dit, ik krijg vanmiddag laat pas de uitslag het bloed wordt met spoed onderzocht, of kan het een onschuldige ontsteking zijn van mijn eierstok.

graag jullie reactie

groetjes

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 12-05-2010 16:18

Hallo Manja,

Volgens mij zijn die klachten niet heel ongewoon na het plaatsen van een Mirena, maar je moet wel laten onderzoeken waarom je zo'n pijn hebt.

12% van de gebruiksters krijgt cysten op de eierstok. Als je meteen al pijn bij je eierstok had, lijkt me niet dat het al een cyste kan zijn, dat zou wel erg snel zijn.
Heb je hevig bloedverlies of een beetje? Spotting kan 3-6 maanden duren. Bij heviger bloedverlies en buikpijn moet je laten controleren of je baarmoeder niet is geperforeerd (komt soms voor, dan zit het spiraaltje buiten de baarmoeder).
Je kunt ook buikpijn krijgen (wee-achtig) als je baarmoeder probeert het vreemde voorwerp naar buiten te werken.
Het is goed dat er op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap wordt gecontroleerd, dat komt heel soms voor bij spiraaltjes.
Een ontsteking zou inderdaad ook kunnen, misschien zijn er met de plaatsing toch bacteriën meegekomen.
Pijnlijke borsten zijn een bijwerking van de Mirena.

Dus tja, het kan vanalles zijn, laat het goed onderzoeken.
Sterkte!

Groetjes,
Mo

manja
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: 12-05-2010 14:17

Bericht door manja » 12-05-2010 16:26

Hoi Mo

ja het kan inderdaad van alles zijn, maar maak mij toch zorgen, het plaatsen ging al heel erg moeilijk met erg veel pijn, dus er kan op dat moment ook iets gebeurt zijn, ik heb niet extreem veel bloedverlies het gaat gewoon de hele dag door als ik plas of loop.

ik krijg nu vanavond de uitslag via de spoedpost dat mocht het wel zo zijn dat het een zwangerschap is dan kan ik gelijk terecht, en als het een infectie is of iets anders dan wacht ik tot vrijdag dan kan ik naar de HA.
Ik wist niet dat pijnlijke borsten ook bij de klachten hoorden ik heb 20 jaar de pil geslikt en nooit last van mijn borsten gehad, dacht dat ik nu zo weinig hormoon binnen kreeg dat ik die bijwerkingen niet zou krijgen, maar helaas

ik hou je op de hoogte wat de uitslag was

groetjes manja

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 12-05-2010 16:35

Ik weet niet of je de bijsluiter al gelezen hebt?

http//www.mirena.nl/html/img/others/BIJSLUITE ... 100115.pdf

manja
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: 12-05-2010 14:17

Bericht door manja » 12-05-2010 16:54

Hoi Mo

ja die heb ik gelezen al voordat ik de spiraal kreeg

groetjes manja

Plaats reactie