Hoofdpijn na plaatsen

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Plaats reactie
Mirjam
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 16-05-2010 11:04

Hoofdpijn na plaatsen

Bericht door Mirjam » 16-05-2010 11:18

Ik heb mijn vorige Mirena spiraal 5 jaar en 3 maanden gehad voordat hij werd vervangen. Er staat me bij dat ik de eerste jaren veel last van ernstige hoofdpijn heb gehad maar aangezien dat in mijn genen zit en ik eerdere periodes van migraine heb gekend, heb ik niet eerder de link gelegd met mijn spiraal. Echter nu dat hij is vervangen en ik sinds 6 weken een nieuwe heb, zijn mijn hoofdpijn klachten, die ik de afgelopen dus 2 jaar praktisch niet heb gehad, weer veel heviger.

In alle andere opzichten ben ik niets anders dan tevreden geweest. Mijn bloedverlies is enkele dagen na het plaatsen gestopt en in al die jaren heb ik ook nooit tampons/maandverband hoeven te gebruiken. Alleen na een orgasme, wat in het begin ook wat pijnlijk was, was er een dag lang een beperkte hoeveelheid afscheiding van helderrood bloed zichtbaar. Maar dat was na 2 weken voorbij. Gezien de afname in hormonen in de loop der jaren, hij moet immers iedere 5 jaar worden vervangen om die reden, zou een toename in hoofdpijn zelfs verklaarbaar kunnen zijn maar ik kan hier niets over terugvinden. Is iemand hier bekend mee?
Mip

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 16-05-2010 13:29

Hallo Mip,

In het begin is de afgifte van hormonen inderdaad het grootst.

In een Engelstalige folder van de fabrikant voor artsen staat het volgende

Initially, levonorgestrel is released at a rate of approximately
20 μg/day. This rate decreases progressively to half that value after 5 years.

http//www.contracept.org/docs/mirena-doctors.pdf

Het zou best kunnen dat je van de huidige afgifte hoofdpijn krijgt, en van de lagere afgifte niet. Ik had na ruim 4 jaar ook minder klachten en die namen weer enorm toe na plaatsing van de 2e, dus ik geloof zeker dat je last kunt hebben van de hogere afgifte.

Groetjes,
Mo

Plaats reactie