klachten

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Plaats reactie
alice
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-01-2011 15:36

klachten

Bericht door alice » 07-01-2011 15:58

Ik ben 36 en heb al meer dan acht jaar een mirena spiraaltje omdat het me werd aangeraden door de huisarts. daarvoor was ik aan de pil, maar daar werd ik heel depri van en ik had gewichtstoename. De eerste vijf jaar had ik geen (aanwijsbare) lichamelijke klachten en vond ik het heerlijk. niet meer ongesteld. In 2007 heb ik de 2e laten zetten, in het begin was het ok, maar de afgelopen anderhalf jaar kreeg ik steeds meer vage klachten: twee keer vaginitis, schimmelinfecties, hoofdpijn met zeurende pijn achter mijn linkeroog, haargroei op mijn gezicht, aanhoudende verkoudheid die op allergie lijkt, een ooronsteking die steeds maar terugkomt, ogen die gezwollen zijn, een pees in mijn voet die ontstoken is, pijn in mijn gewrichten en overal in mijn lijf. mijn borsten zwellen op als ballonnen en dat duurt zo'n twee weken, droge schilferige huid, kortom, een lange lange waslijst van vage en minder vage klachten. ook heb ik pijn bij het vrijen, bloedverlies (is onderzocht met uitstrijkje, ik had gewoon PAP1) en als ik nu de touwtjes aanraak, dan doet het heel erg pijn in mijn buik.

Ik kwam eigenlijk op dit forum terecht vanwege mijn pijnlijke borsten, daar wilde ik wel eens info over hebben. tot mijn groeiende verbazing (en groeiende ongerustheid) herken ik allerlei dingen die ik door de jaren heen ontwikkeld heb, en met deze nieuwe info verdenk ik de mirena er ook van dat ik ontzettende depressieve gevoelens kreeg, zonder aanwijsbare redenen, zo'n zeven jaar geleden. EN ik heb sinds mijn spiraal al drie keer een mammografie gehad vanwege knobbels in mijn borsten. Een paar jaar geleden had ik er een naast mijn tepel. Mammografie en echo, en toen een punctie. dat was echt een hel. gelukkig goedaardig, maar na een jaar was dat ding belachelijk gegroeid, drie bij vier centimeter. ik heb deze toen laten verwijderen.

Ik weet natuurlijk niet of dat met de mirena te maken heeft, maar ik heb nu wel meteen een afspraak gemaakt met de huisarts en hij wordt woensdag verwijderd. Ik ben benieuwd of de klachten afnemen en of ik me lichamelijk en psychisch (heb heel veel last van stemmingswisselingen) beter ga voelen als dat ding uit mijn lijf is. Ik ben al sinds mijn zestiende op een of andere manier hormonaal 'beinvloed', dus ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar mijn natuurlijke staat van zijn!

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 08-01-2011 15:51

Hallo Alice,

Waren de knobbels in je borsten bij jou ook cysten? Ik heb dat voor de Mirena nooit gehad (toen gebruikte ik ook geen hormonale anticonceptie), en tijdens de Mirena (5,5 jaar) een keer of 4. Ik kreeg toen ook te horen dat ik mastopathie had.
Na verwijdering van de Mirena (3,5 jaar geleden) heb ik nog 1 keer last gehad van een cyste en daarna niet meer.

Hou je ons op de hoogte hoe het na verwijdering met je gaat? Ik hoop dat er verbetering komt.

Groetjes,
Mo

alice
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-01-2011 15:36

Bericht door alice » 13-01-2011 12:16

Hoi Mo, nee de knobbel die ik heb laten verwijderen was een soort verkleefd bindweefsel. Ik ben gelukkig geopereerd door een hele goede chirurg en heb nu alleen maar een klein litteken aan de rand van mijn tepel.

Mijn spiraaltje is er gisteren uitgegaan, het was heel snel gebeurd. Nu helemaal nergens last van, ben wel opgelucht. Ik moest van mijn arts goed in de gaten houden hoe het met mijn neerslachtige gevoelens gaat in de toekomst. Ik ben wel heel benieuwd of er dingen zullen verbeteren!

Plaats reactie