klachten pas na jaren?

Bespreek hier je lichamelijke klachten
Plaats reactie
Chantal Appel
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 11-03-2011 17:11

klachten pas na jaren?

Bericht door Chantal Appel » 11-03-2011 17:20

Dag allemaal,

Met verbazing en een raar soort opluchting ("Zou dit het zijn?") beland ik via 'Eye opener' op dit forum. Ik herken zo goed als alle klachten beschreven door de oprichtster, dank daarvoor.

MAAR: mijn klachten zijn pas ongeveer een half jaar geleden begonnen, 3 jaar na plaatsing van mijn tweede Mirena, dus in totaal ongeveer 8 jaar. Ik ben er altijd enorm blij geweest, vond niet ongesteld worden een verademing. Inbrengen vond ik vreselijk, weghalen ook vooral niet gezellig, en heel af en toe had ik wat baarmoederpijn. Maar that's it. Sinds een half jaar heb ik allerlei klachten die ogenschijnlijk niet bij elkaar horen en puur op zichzelf staand wellicht ook allemaal door het een of ander verklaard kunnen worden, maar wel zo'n waslijst dat ik ze ook niet kon negeren. Omdat ik zelf vond dat een groot deel van mijn klachten een hormonaal karakter hadden legde ik de link met Mirena. Dat viel samen met een vers-van-de-pers kinderwens-besluit, dus hij is afgelopen dinsdag, 4 dagen geleden dus, verwijderd. Opeens vandaag ben ik, na de eerste keer vrijen na verwijdering, gaan bloeden, en flink ook. Na 8 jaar niet ongesteld zijn was dat even slikken, zeker omdat het onverwacht was omdat het veel te vroeg is voor mijn reguliere menstruatie.

Lang verhaal kort:
- bloeden paar dagen na verwijdering komt voor, toch? Onttrekkingsbloeding? Toch niet een normale menstruatie, want cyclus gaat gewoon door tijdens Mirena en ik neem aan dat de cyclus niet opeens onderbroken wordt door verwijdering?
- belangrijker: STEL dat mijn klachten verband houden met Mirena - is het dan niet raar dat die klachten pas na 8 jaar ontstaan? Omdat ze pas na 8 jaar ontstaan, zijn ze dan niet per definitie NIET gerelateerd aan Mirena, hoeveel overeenkomsten ik ook zie?

Groet,

Chantal

Sandrah
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-03-2011 10:02

Bericht door Sandrah » 23-03-2011 19:11

Hoi Chantal,

8 jaar lijkt inderdaad lang om dan klachten te krijgen, maar in hoeverrre weet je zeker dat er een aantal klachten niet zijn ingeslopen al die jaren?

Ik heb mijn mirena vorige week verwijderd, mede na het lezen van dit forum. Ik heb zelf de mirena 5 jaar gehad en terug kijkend zijn er een aantal klachten die na een jaar of 2 a 3 denk ik gestart zijn, maar in het begin viel het niet zo op en had ik er niet erge last van, die twee/drie jaar heb ik een beetje beredeneerd.

Ik ben een aantal zaken pas na 4 / 4,5 jaar echt vervelend gaan vinden en ben toen pas op zoek gegaan naar oorzaken, daarna heb ik pas de link gelegd met de mirena.
Vele 'klachten' heb ik eerder uitgelegd als "...het zal wel bij ouder worden horen.." Ik dacht dat 4 jaar ook best lang was voor het "uitblijven' van de klachten, maar ik redeneer dan maar dat je lichaam zowiezo aan veranderingen onderhevig is en dat de hormonen in het spiraaltje in je lichaam in de nieuwe 'balans' meer verstoring opleven dan in de oude 'balans'.
Ook heb ik de laatste jaren wat meer last gehad van stress op het werk, ontslag rondes op m'n oude bedrijf, nieuwe baan, het niet leuk vinden bij het nieuwe bedrijf, weer een nieuwe baan en daar ook wat opstart moeilijkheden. Misschien heeft dat voor mij wel bijgedragen aan de verergering van de klachten.

Of dit waar is weet ik niet, maar ze zeggen toch "niks is zo verandelijk als de mens" en ik denk zeer zeker wat betreft de hormoon huishouding.

Ben je zelf al dichter bij een verklaring gekomen?

Er zijn trouwens meer verhalen op dit forum dacht ik van vrouwen die klachten kregen tijdens hun 2e mirena, dus daarin lijk je niet alleen te staan.

En ja de bloedingen schijnen normaal te zijn, alhoewel ik er nog geen last van heb gehad

Ga op je gevoel af zou ik zeggen, en als een aantal van je klachten verdwijnen dan is dat misschien je bewijs.

Groet,
Sandrah

Chantal Appel
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 11-03-2011 17:11

Bericht door Chantal Appel » 23-03-2011 21:08

Wow, dank voor deze uitgebreide reactie (en het lezen van mijn epistel).

Nee, ik ben niet 'wijzer' geworden, maar ik voel me lichamelijk wel erg goed sinds de verwijdering - maar dat kan ook het placebo-effect zijn. En eigenlijk is dat precies wat er de afgelopen tijd ook steeds gebeurde: ik voelde wat, maar dacht 'ja, kan ook de stress' zijn (ik heb ook veel gesodemieter gehad met o.a. werk), of 'ja, nou ja, ik heb nu ook weer een relatie en vrij dus veel vaker dus dat kan het ook zijn', of inderdaad, heeeel herkenbaar 'dit hoort vast bij het ouder worden'. En het zou het ook best allemaal kunnen zijn... maar toch zei iets me dat het te maken zou kunnen hebben met Mirena.

Ik vind het jammer, in die zin dat ik het echt geweldig vond nooit ongesteld te zijn, wat een genot... maar verder voelt het als een goede beslissing.

Nogmaals dank, wat gaaf om zo'n herkenbare reactie te lezen.

Groet, Chantal

Plaats reactie