Tot nooit meer ziens :)

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Plaats reactie
Birdy
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 08-10-2013 15:32

Tot nooit meer ziens :)

Bericht door Birdy » 08-10-2013 16:09

Hallo allemaal,

Ik heb eergisteren de Mirena - na ruim 7 jaar gebruik, 2jr geleden vervangen met een nieuwe - laten verwijderen.
Het enige voordeel wat ik van de Mirena ervaarde was dat ik niet zwanger werd.

Ik heb binnen enkele maanden na de eerste plaatsing, 7jr geleden, last gekregen van pijnlijke acné. Mijn hele gezicht zat onder, nek, rug, schouders, soms op mijn borsten. Ik ging er destijds onwetend mee naar mijn huisarts, die er wat chemische smeermiddeltjes voor uitschreef. Na maanden kwam ik terug met dezelfde klachten. Hij verwees me door naar een dermatoloog (zonder ook maar 1 keer aan de Mirena te denken, die is nooit ter sprake geweest!). Ook die schreef het ene na het andere zalfje uit, en toen ik na jaren te horen kreeg dat ik misschien maar pillen ervoor moest gaan slikken ging het mij iets te ver.
Ik ben opgestapt en me in gaan lezen in de oorzaken van acné en hoe ik dit mild en zo huidvriendelijk mogelijk kon behandelen. Dit is me gelukt, ruim 2 jaar heb ik mijn huid verzorgd met huidvriendelijke en natuurlijke producten. Mijn gezicht is helemaal gaaf en voelt aan als een babyhuidje. Er zijn nog wel wat littekens, maar door de jaren heen worden dig steeds minder en kleurt de huid weer langzaamaan bij.
Ik dwaal af :p waar het om gaat: altijd ben ik me blijven afvragen wat de oorzaak van de acné was. Ik heb een gezonde voedings- en leefstijl dus het leek me sterk dat daarin ergens een risico op de loer lag.
Toen ik verder ging zoeken, stuitte ik op een hoop fora en artikelen waarin duidelijk werd dat de Mirena de oorzaak zou kunnen zijn.
Evenals.. En toen ik hier steeds meer over las en hoorde, viel mijn mond open van verbazing.. Stemmingswisselingen, angsten, depressieve gevoelens, libido verlies, genitale infecties, hartkloppingen, hoofdpijnen en zo kan ik nog wel even door gaan. 'Kwaaltjes' die me, sinds ik de Mirena bij me droeg, dagelijks teisterden. Steeds meer werd er een compleet plaatje met een duidelijke verklaring zichtbaar. De onzekere chaos van puzzelstukjes vielen samen als 1 grote puzzel; Mirena.
Ik heb gelijk een afspraak met mijn (nieuwe) huisarts gemaakt om de Mirena te laten verwijderen. Toen ik bij mijn huisarts toelichtte wat me tot dit besluit heeft geleid, gaf ze meteen aan dat ze het volkomen begrijpt. Omdat ik de stabiele bescherming tegen zwangerschap wél zou gaan missen, kwamen we samen uit op het idee van een koperspiraal.
Deze wil ik over een maand of 3 gaan plaatsen. Nu laat ik eerst mijn lichaam weer even tot rust laten komen.

Het verwijderen van de Mirena deed niet echt pijn trouwens. Heb geen pijnstilling geslikt, en het voelde eventjes als een lichte ongesteldheidskramp. Tot 3 uur na het verwijderen voelde ik af en toe een lichte kramp, daarna nergens meer last van gehad. Het ligt er denk ik ook heel erg aan of je je kunt ontspannen. Het is heel belangrijk dat je benen ook ontspannen liggen.

Het gaat nu, 2dgn later, goed met me. Het kan toeval zijn, maar ik heb de afgelopen 2 nachten een stuk beter geslapen. Ik vermoed dat mijn gerustgestelde gemoedstoestand door het verwijderen daar ook een hele grote rol in speelt ;)
Alle andere veranderingen zal ik de komende tijd vanzelf wel opmerken, en hier ook laten weten.

That's my story, en de reden waarom ook ik ervoor heb gekozen om de Mirena de deur (prullenbak, haha) te wijzen. Tot nooit meer ziens Mirena :)


Omdat ik trouwens niet weet of het benoemen van namen/merken hier toegestaan is, heb ik die achterwege gelaten. Mocht iemand geïnteresseerd zijn naar bepaalde producten of namen, schroom je dan niet om me een bericht te sturen.
Ik hoop dat iedereen bereikt waar ze op hoopt bij het verwijderen van de Mirena spiraal. Leer jezelf écht kennen :)

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 24-10-2013 12:41

Hoi Birdy, bedankt voor je verhaal! Ik ben heel benieuwd hoe het nu met je gaat, en of je je nog beter bent gaan voelen. Hou rekening met een herstelperiode die wel tot enkele maanden kan duren.. En iedereen hier met acné zal zeker je tips kunnen gebruiken :)
Heel veel succes met je herstel!
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie