Twee dagen na verwijdering

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Plaats reactie
Francisk
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 12-08-2008 09:45

Twee dagen na verwijdering

Bericht door Francisk » 14-08-2008 22:03

Hallo Claudia
Wat goed dat deze site bestaat! Ik wil ook bijdragen met mijn verhaal, ook al zit ik er nog middenin en heb geen idee wat de verwijdering van het mirena gaat doen. Misschien kan ik jullie laten weten hoe het zit met die vervroegde overgang..

Ik ben 46 jaar en heb sinds twee jaar mirena.
Vier dagen geleden was ik bij een therapeutisch arts met een heleboel klachten. Vanaf januari dit jaar werd ik me ervan bewust dat mijn normale optimisme verdwenen was. Er was geen punt in de toekomst waar ik me op kon richten. Leuke dingen begon ik af te zeggen. Kansen die zich aandienden durfde ik niet aan te nemen. Vanaf januari zijn de angstaanvallen begonnen, en steeds erger geworden. De aanvallen werden steeds heftiger en bijna onverdragelijk. Iedere dag verloor ik bloed, mijn borsten zijn 2 cupmaten gegroeid de afgelopen twee jaar en alleen flink sporten helpt me om niet vaak te 'ontploffen'. Op mijn werk werd ik steeds vaker steeds bozer over dingen. Echt niet normaal. Ik kon het alleen maar beschrijven dat het leek alsof ik behekst ben, steeds vaker en langer. De angst werd door iets getriggerd en ik kon letterlijk in /vanuit mijn baarmoeder een verkramping voelen die soms dagen aanhield. Het was alsof mijn baarmoeder een energiebal was die wilde paniek veroorzaakte.En het gekke was dat ik er als het ware zelf naast stond en mezelf niet in de hand had. Ik zag het gebeuren. Heel eng. Ook had ik het heel erg moeilijk om veranderingen aan te kunnen .
Omdat ik vermoedde dat het de overgang zou zijn ben ik naar een overgangsconsulente geweest: bingo op alle punten! Niets aan te doen, dacht ik, het is zover, ik ben in de overgang. Maar wat een hel. Er bleven vragen bij me over de heftigheid en onverwerkte dingen uit het verleden die heel erg opspeelden. Daarom de therapeutisch arts.

De betreffende arts adviseerde me zo snel mogelijk het mirena te laten verwijderen. Ik ben gaan zoeken naar informatie op het net. Dat was er twee jaar geleden nog niet en ik kwam op jullie site terecht. Mark, mijn man , heeft diezelfde ochtend verschillende artikelen via de universiteitsbibliotheek gedownload. Ik ben me echt rot geschrokken. Zo ontzettend veel klachten!!!! En zoveel vrouwen die niet de juiste informatie krijgen. Ik was vandaag op een feestje en ook daar bleken de vrouwen -2- die ooit mirena hebben gehad die allang verwijderd te hebben 'kattig' 'sjagerijnig' 'ellende' zijn een paar woorden die vanavond vielen.
Gelukkig konden we die dag meteen bij de huisarts terecht. We hebben een aantal artikelen mee genomen en haar kunnen uitleggen wat er speelde en dat we erg bang zijn dat ik in een vervroegde overgang ben gekomen of in een overgang die versterkt optreed door de mirena.

Nu, twee dagen na verwijdering kan ik alleen zeggen dat ik de eerste twee dagen min of meer gewoon verder ging en vandaag, de derde dag, heeeel erg moe ben. Ik heb geen angst en paniekaanvallen meer gehad sinds de verwijdering maar ik loop de hele dag te gapen. Ik verlies nog steeds wat bloed. Kan het dat het mirena een enorme energie veroorzaakte? Ik ben erg benieuwd wat er voor mij inzit: de overgang -maar dan een natuurlijke- of nog een beetje gewoon doormodderen met anticonceptie.
Alles liever dan die paniekaanvallen!

Groet

Francis

Bright
Ervaren Forumlid
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-06-2008 19:51

Bericht door Bright » 15-08-2008 21:13

Hallo Francis,

Jeetje wat herkenbaar!,bij mij is het nog geen overgang,maar dan wel de Mirena.
Die golven die door je heen gaan,en de angsten die daarop volgen.
Totaal machteloos en bang dat je de controle kwijtraakt.
Veranderingen?zag ik zeker niet zitten,zag overal als een berg tegenop,terwijl ik hiervoor 10 dingen tegelijk deed.

Wat is het toch een ramp dat wij vrouwen die overgang moeten doormaken.
Als ik om heen kijk naar vrouwen die er midden in zitten,of hebben gezeten,ziet het er niet rooskleurig uit.
En als het lijkt op de periode mét Mirena dan zie ik het niet zitten.
Ik ben nu ruim 8 weken na verwijdering,heb hele goeie dagen,maar rond m'n menstruatie komt de ellende weer terug.
De dames die al wat verder zijn,zijn nu op een punt dat ze kunnen zeggen dat het echt beter gaat.
Ik hoop voor jou,dat die overgang niet teveel problemen met zich mee brengt.
In ieder geval is de Mirena eruit.
Dat je je daardoor in ieder geval beter gaat voelen.

groetjes van Bright

Francisk
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 12-08-2008 09:45

Hallo Bright

Bericht door Francisk » 16-08-2008 11:48

Ja, ik heb veel van de verhalen en vragen gelezen en omdat er vaak sprake was van jonge kinderen ben ik ervan uit gegaan dat die voortijdige overgangsverschijnselen sowieso nog niet aan de orde waren, dus de symptomen makkelijker te herkennen, bij mij roepen vriendinnen ;O, dat is de overgang. Maar mijn gevoel zegt dat het , zelfs voor een overgang te extreem is wat ik mee maakte. (Ik kan het alleen niet hard maken.) Hoewel paniekaanvallen en doemdenken daar ook bij horen. Als het zover komt biedt een overgangsconsulent wel oplossingen, ik kreeg een homeopatisch samengesteld middel mee dat 'womens' mood' heet en dat verbeterde al heel veel. Het is alleen echt iets anders als chemische hormonen in je lichaam: die razen door en verstoren het natuurlijke systeem in je lichaam. Dat vertelde de therapeutisch arts me.
Pas sinds twee jaar worden huisartsen ook in hun opleiding attent gemaakt op de overgang maar heel veel huisartsen zijn niet op de hoogte van alle verschijnselen die bij de overgang kunnen horen.
Ik ben nu vier dagen na de verwijdering en nog steeds is alles rustig. Mijn pijnlijke borsten zijn sinds gisteren weer normaal en -ik juich niet te vroeg- ik heb nog steeds geen aanval van paniek gehad. Ook heb ik het afgelopen jaar ongelofelijke rugklachten gehad , als dit werkelijk veroorzaakt kan worden door het mirena dan is het alleen daarom al een heel riskant voorbehoedsmiddel.
Dus al een beetje het gevoel minder behekst te zijn...

Bright
Ervaren Forumlid
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-06-2008 19:51

Bericht door Bright » 16-08-2008 19:05

Hallo Francis,

Ik denk dat huisartsen helemaal geen vat hebben op wat er in een vrouw omgaat,zelfs heb ik vrouwelijke artsen ontmoet die daar niks mee kunnen.
De arts(vrouwelijk) die m'n Mirena heeft verwijderd was wel op de hoogte,en ik hoorde dat er nog een vrouwelijke arts hier op het dorp zit,die dus echt Anti-Mirena is,erg vreemd,maar ze raadt het de vrouwen af!.

Wat je zegt,kan ik me iets bij indenken.
Als de hormonen opspelen,zij het tijdens menstruatie ,of overgang,dan is er wel sprake van die klachten,maar die synthetische hormonen maken je helemaal gek!
Nu na verwijdering vliegen ze nog steeds door m'n lichaam.
En m'n therapeute bevestigt dat dat nog even kan blijven duren.
Nu 2 dagen na m'n menstruatie komt de rust weer terug in m'n hoofd,leefde weer anderhalve week in de mist.
Nu kan het dus zijn,als het net als vorige maand gaat,dat ik weer 2 topweken tegemoet ga,ik heb overal zin in,zie alles weer zitten,pieker niet meer,etc...
Daarom weet ik zeker dat het echt de hormonen zijn,het kan gewoon niet anders.
Helpt jou therapeut verder met deze problemen?.
Mijn therapeute magnetiseert me,en dat heeft in ieder geval m'n cyclus weer op orde gekregen,dat was al jaren een rommeltje.
je had het al over dat middel Woman's mood,waaruit bestaat dat?zijn het kruiden?of iets anders,druppels ofzo?.

groetjes van Bright

Francisk
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 12-08-2008 09:45

Bericht door Francisk » 17-08-2008 08:59

Hoi Bright
Hoe lang heb jij het mirena gebruikt ? En wanneer kwam je erachter dat het niet goed zat? Vanochtend na het opstaan had ik voor het eerst het gevoel weer helemaal normaal te zijn. gewoon mezelf en niet iemand die overal van in de paniek vliegt -en dat terwijl we vandaag een weekje op vakantie gaan-. Ook geen bloed en ook niet meer die moeheid van de laatste dagen. Ik herken je beschrijving helemaal, en ik vind anderhalve week ook heel erg lang voor PMS.
Ik heb de womens mood er even bijgehaald.
Ik zocht aanvankelijk bij 'overgang' op internet en kwam toen op een site van 'care for women'. Daarin werd verteld dat overgangsklachten vaak onnodig lijden veroorzaken. Dat onnodig leek me wel wat en ik heb de gok gemaakt en ben naar de drogist gegaan. In Womens' mood -apotheek en drogist- zitten veel B vitamines (1,2,3,5,6,12), folium,ascorbinezuur, vitamine E, koper, magnesium, mangaan,molybdeen, selenium, zink, lipon. Het is zo samengesteld dat het gebrek aan oestrogeen gecompenseerd wordt door oa zink, magnesium, koper, B vitamine's , stoffen die het registreren en beleven van welbevinden geleiden -naar de hersenen neem ik aan-.
Ik heb het toen maar gekocht, en omdat ik rustiger werd heb ik daarna een gesprek aangevraagd bij de overgangsmevrouw die me ook vertelde dat paniek kan optreden als de bijnier -door gebrek aan oestrogeen- veel adrenaline aanmaakt. Op die bijnier werkt het rustgevend.

Ik ben begin deze week bij de therapeutisch arts geweest en alles gaat nu wel heel snel. Mark had al eerder geopperd of ik de mirena niet zou moeten verwijderen, hij heeft er van het begin een naar gevoel bij gehad, maar de klachten zijn toch door de achterdeur naar binnen geslopen en ik was zo blij dat ik niet meer zo erg bloedde iedere maand. Ik wil het heel graag helemaal uitzoeken en blijf onder therapeutische behandeling tot het goed is.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het klinkt wel alsof je in goede handen bent.
Dat doet al veel goed , voor mij dan.
groetjes

Francis

Bright
Ervaren Forumlid
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-06-2008 19:51

Bericht door Bright » 17-08-2008 12:15

Hallo Francis,

Ik ben 36 en heb 2 kinderen van 6 en 4.
Na de jongste heb ik de Mirena laten plaatsen,na eerst nog zo'n 4 maanden de pil te hebben geslikt,Daar had ik voor m'n kinderen nooit last van,maar die 4 maanden voelde ik me niet zo goed.
Dus toen die Mirena.
Heb eigenlijk de eerste 2enhalf jaar geen problemen gehad,althans dat dacht ik,want als ik terug kijk had ik veel haaruitval(nu nog),en heb 3 keer een zwangerschapstest gedaan,was steeds misselijk,en had alle symptomen van een zwangerschap.
Toen ik vorig jaar 40 kilo ben afgevallen,is de ellende begonnen.
Ook had ik een aantal nare ervaringen gehad vorig jaar,die me behoorlijk van slag hadden gebracht.
Het begon met Hyperventilatie,en daarna kreeg ik angst en paniekaanvallen.
Werd neerslachtig en onzeker,en vermoeid.
Ik wist niet wat me overkwam!.
Het is natuurlijk niet de Mirena alleen geweest,maar de samenwerking van deze dingen hebben m'n hormonen flink overhoop gehaald.
M'n therapeute begon ook meteen over die synthetische hormonen en dat heeft me wel aan het denken gezet.

Wat je zegt over woman moods,klinkt goed.
Ik gebruik zelf vitaal vrouw van het kruidvat,en die bevatten ook min of meer dezelfde stoffen en vitaminen,ook monnikspeper zit daarbij.
Ik denk dat het overeenkomt.

Hoe gaat het nu?
En ik wens je alvast een lekkere ontspannen vakantie,geniet ervan!.

groetjes Bright

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 21-08-2008 11:09

Hoi Francis,

Een beetje laat maar welkom hier, en bedankt voor je verhaal! Ik ben heel benieuwd hoe het je nu zonder de Mirena zal vergaan. Ik hoop dat de meeste van je klachten zullen verdwijnen. Het is nu nog vroeg, maar het kan zijn dat je dus in de dagen vóór en tijdens je eerste menstruatie wat van je klachten terug krijgt. Het kan helpen om een soort logboekje bij te houden zodat je kunt zien waar je in je cyclus zit.
Die vermoeidheid na de verwijdering had ik ook, en ook twee weken lang een doffe hoofdpijn trouwens :wink: Ik ben nu meer dan 8 maanden verder en afgezien van wat klachten rond de menstruatie voel ik me laten we zeggen 95% beter. Die resterende 5% heeft met lichamelijke klachten te maken, geestelijk voel ik me top :wink:
Ik wens je veel sterkte met herstellen de komende tijd, en hou je ons op de hoogte? :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Francisk
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 12-08-2008 09:45

een week na verwijdering

Bericht door Francisk » 22-08-2008 22:58

Dag Claudia, dag Bright
ja, het is nu anderhalve week na verwijdering en wat heerlijk dat ik niet steeds met maandverband en tampons in de weer hoef te zijn, was me er eigenlijk niet van bewust dat het zo erg was. Maar wel gek: vier weken geleden hebben we 5 dagen de GR5 in Frankrijk gelopen en dat ging erg goed. Nu, na verwijdering van de mirena hebben we weer een weekje gedaan en kostte het me veel meer moeite. We hebben veel grapjes gemaakt dat ik mijn epo toevoer heb laten verwijderen, maar het lijkt wel erg samen te hangen met de klachten die ik had voor de verwijdering: dat ik veel overtollige energie had. Ik ontplof niet meer zo -nou ja, een beetje soms-en slaap goed.

En Bright, ik denk dat veel afvallen nogal wat verandert ook in je lichaam. Ik neem het zekere voor het onzekere en heb direct mijn mirena laten verwijderen. terugplaatsen kan altijd nog als het zou moeten. Ik herken je last hebben van onzekerheid (bij mij verlaten de kinderen het huis) en het een sluit het ander niet uit. Sterkte!
Groet
Francis

Plaats reactie