Nu 7 maanden eruit

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Plaats reactie
Bibi
Ervaren Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2008 14:51

Nu 7 maanden eruit

Bericht door Bibi » 12-03-2009 09:55

Al weer een hele tijd dus en ik voel me geleidelijk aan stukken beter! Veel van mijn klachten zijn tot bijna nihil afgenomen, maar de hormoonbalans is nog steeds niet helemaal hersteld. Ik merk ook dat dit per maand wisselt. De ene maand voel ik het nauwelijks en de volgende maand heb ik daar wel behoorlijk last van, zowel in hevigheid als in tijdsduur. Zoals momenteel bijvoorbeeld. Heb al bijna 14 dagen weer die pijn in mijn rug, steken in mijn onderbuik, spierpijnen, licht verhoogde hartslag, moe en behoorlijke stemmingswisselingen. Al met al ben ik niet érg gezellig gezelschap.

Al deze klachten heb ik voor het plaatsen van de Mirena nooit gehad. Ik was al jaren gesteriliseerd, en mijn lichaam was dus ook al jaren synthetisch hormoon vrij. Het spiraaltje is geplaatst om menstruatieklachten te verminderen, maar helaas kwamen daar een heleboel andere klachten voor terug. Die mijn leven zó over hoop gooide dat ik na 1,5 jaar het onding accuut heb laten verwijderen (na het lezen van al jullie ervaringen, die ik maar al te goed herkende).
Na verwijdering kwam na 2,5 maand mijn cyclus weer op gang en net als voorheen zeer stipt en gelukkig van mijn menstruatieklachten zoals voor plaatsing geen spoor meer. Vorige maand was even een uitzondering want toen werd ik een week te vroeg overvallen, waar dus ook uit blijkt dat ik nauwelijks vervelende 'bijwerkingen' had.
Nooit heb ik last gehad van PMS klachten (ben 47 jr) of iets dergelijks maar sinds de Mirena wel, ik hoop dat dit uiteindelijk weer helemaal terug naar 'normaal' zal afnemen.

Het is prettig ervaringen te kunnen delen want zo houden we er de moed in :) .
Ik wens iedereen weer veel sterkte & plezier,
Bibi

jacqueline
Ervaren Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-03-2008 18:14

Bericht door jacqueline » 24-03-2009 13:52

Hi Bibi

Bij mij is het nu 1 jaar geleden. Maar mijn hormoonbalans is ook nog niet hersteld en bij mij wisselt dat ook de ene maand gaat het beter dan de andere maand.
Vorig jaar maart was ik echt een wrak veek paniekaanvallen hyperventileren angst om op straat te lopen en nog veel meer. Dat is zo goed als over.
Ik moet nog vaak denken aan die tijd gewoon niet te geloven wat een verschil met nu.
Voor de mirena had ik nog nooit dit meegemaakt ook niet toen ik de pil slikte. Dus het duurde wel even tot ik door had dat ik niet tegen de mirena kon.
Ik heb de mirena 1 jaar gehad.. En net als bij jou Bibi stond mijn leven op zijn kop door die vervelende mirena.
Waar ik nog steeds last van heb is dat ik na de menstruatie tot na de eisprong mij soms erg ziek kan voelen zoals een raar gevoel in mijn hoofd en ook wat jij schrijft dat je hart sneller gaat kloppen. Ik wordt er niet zo angtig meer van ik weet nu dat het de hornonen zijn die dit met mij doen maar leuk is anders.

Weet je Bibi ik lees dat jij 47 jaar bent ik ben 45 jaar dus misschien hebben we nu te maken met de overgang. Ik heb op dit forum gelezen dat je door de mirena eerder in de overgang kan komen. Wat denk jij?

Groetjes Jacqueline
.

Bibi
Ervaren Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2008 14:51

Bericht door Bibi » 24-03-2009 16:05

Hallo Jacqueline,

Fijn, dank voor je reactie.
Ja ik heb ook gelezen dat je door dit spiraal vervroegd in de overgang kan komen. Toen werd ik weer opnieuw héél boos en dacht: nee niet óók dát nog! Maar vlak voor ik het onding heb laten verwijderen was ik uiteindelijk onder behandeling in het universitair ziekenhuis Radboud te Nijmegen en de nefroloog wilde uitsluiten dat mijn klachten van de overgang kwamen en heeft voor de zekerheid mijn hormoonspeigel getest en daar werd 'negatief' getest. Niet in de overgang dus en gelukkig ook geen zeldzamen nierziekte waar inmiddels alle vermoedens voor waren gezien mijn continue ontstekingsproces van dan mijn unirnewegen dan mijn nierbekken! Totaal geen last meer van gehad na verwijdering!!!
Ik heb hem 1,5 jaar gehad en jij 1 jaar, ik hoop dat wij hem te kort gehad hebben om al vervroegd in de overgang te komen. Dat we die dans ik elk geval ontspringen :wink: Overigens heb ik afgelopen week nog een testje gedaan op internet (ben even de site kwijt, als je googlet op "overgang"kom je hem wel tegen) maar ik slaap nog goed en heb geen last van transpiratieaanvallen en nog zo wat zaken die ontbreken dus waarschijnlijk laat de overgang nog even op zich wachten, hopelijk!!!!!
Ik herken inderdaad precies de periode die jij omschrijft; na de menstruatie tot na de ovulatie. Ziek voelen inderdaad, soms zelfs grieperig. Licht in het hoofd etc. Deze maand is het behoorlijk heftig en ook weer behoorlijke eetaanvallen. Het is even een terugval vergeleken bij afgelopen maanden. Ik ben dus blij met jouw reactie, blijkbaar 'hoort' het erbij.
Ik heb ook jaren lang de pil gebruikt, voor mijn sterilisatie, en totaal geen last van gehad. Ik had dít dus ook totaal niet verwacht. Maar mijn ervaring is als ik nu zo terug kijk, dat de klachten vrijwel direct beginnen. Ik kan me nog herinneren dat ik na plaatsing een uur in de auto naar huis reed en me al licht voelde in mijn hoofd en de dagen erna enorme eetaanvallen had, vervolgens in no time kilo's aankwam. Enfin nu nog steeds regelmatig licht in mijn hoofd en de verkregen kilo's willen er maar niet af. Ja af en toe iets na veel moeite en inspanning. Moed houden zullen we maar zeggen want veel van de andere klachten die er waren zijn inmiddels verdwenen :) .

Dus Jacqueline laten we vooral moed houden, met z'n allen en elkaar op de hoogte houden van onze vorderingen want dat geeft hoop.

Succes en sterkte verder,
Groeten Bibi

jacqueline
Ervaren Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-03-2008 18:14

Bericht door jacqueline » 25-03-2009 10:37

Hoi Bibi

Ik kijk ook vaak op de site van de overgang. Ben toch wel een beetje onzeker of ik in de begin fase zit van de overgang of dat mijn hormonen nog steeds niet helemaal in balans zijn door de mirena. Ben nog steeds regelmatig ongeseld alleen vloei ik maar 2 dagen en vaak is het bruin bloed. Heb ook geen opvliegers alleen rond mijn eisprong heb ik vaak een moeilijke nacht en dan lig ik te trillen in mijn bed net als of je het koud heb en ik kan dan niet stoppen heel raar. Heb ook bloed laten prikken maar daar kwam ook niets uit. Moed houden ja dat doe ik zeker hoor. Kan ook nog steeds zo boos worden dat die mirena je leven zo overhoop kan halen en ik heb spijt dat ik er ooit aan begonnen ben . Maar ja het is niet anders en ik ben blij dat die periode achter de rug is.
Toen ik net de mirena had begonnen bij mij de klachten ook snel . Maar de huisarts zei altijd nee dat kan niet door het spiraaltje komen en dan ging hij weer voelen of dat ding nog goed op zijn plek zat . Ja dat was het probleem niet.

Het is zeker fijn om elkaar op de hoogte te houden. Veel klachten zijn bij mij ook verdwenen.
Hoe is het met je rug?

Groetjes Jacqueline

Bibi
Ervaren Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2008 14:51

Bericht door Bibi » 25-03-2009 12:21

Goedemorgen Jacqueline,

Als ik jou was zou ik me vasthouden aan de bloeduitslagen (dat zijn feiten zullen we maar zeggen), waaruit kwam dat je niet in de overgang zit. Zowel mijn gynaecoloog toendertijd als mijn huidige huisarts geven aan dat de verwachting is dat ik nog een paar jaar te gaan heb (en ik wil het maar al te graag geloven :wink: ). Aan de lengte en aard van mijn menstrautie merk ik niets, wel dat in tegenstelling tot vroeger het wel een of twee dagen later start. Opvliegers kon ik vroeger ook wel eens hebben, ik heb dat altijd al geweten aan de hormoonschommelingen gedurende de cyclus. Ik heb zelf het idee dat ik me veel meer bewust ben, sinds de mirena, van alles wat er in mijn lichaam gebeurt. Uiteindelijk ben ik maanden lang alert geweest op alle veranderingen om maar te kunnen achterhalen wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn van al mijn plotselingen klachten. Waarbij ik op een gegeven moment mezelf totaal niet meer herkende!!! Wat ik ook vermoed is dat door die synthetische hormomen van de mirena mijn lichaam veel heftiger reageert op mijn natuurlijke hormomen en schommelingen hierin uiterst acquraat registreert :( . Heel vreemd misschien maar zo ervaar ik het. Vroeger had ik bij wijze van spreken nauwelijks fysiek besef van waar ik in mijn cyclus zat en nu.......
Ik herken met wat je zegt over dat artsen ontkennen dat onze klachten ook maar iets met de mirena van doen hebben. Mijn gynaecoloog gaf toen als antwoord op mijn commentaar geen synthese hormomen meer te willen dat dit oznin was want er zouden nauwelijks hormomen inzitten en die zouden ook nog eens plaatselijk werken. Nonsens natuurlijk want het wordt natuurlijk gewoon in je bloedbaan opgenomen. Dat blijkt volgens mij ook uit het feit dat op dit foruim verhalen verschijnen van mensen waar de mirena aan de wandel is gegaan en buiten de baarmoeder terecht is gekomen en nog steeds 'geteisterd' worden door de bekende klachten en niet zwanger blijken te kunnen worden. Het spiraaltje kan als zodanig dus nooit haar werk meer gedaan hebben en deze klachten moeten veroorzaakt zijn door de hormomen. Ik denk persoonlijk dat de hoeveelheid hormomen niet gering zijn en daarbij komt dat sommige van ons er blijkbaar ook nog eens overgevoelig op reageren. Dat is volgens mij ook de reden waarom het zo lang kan duren voor ons lichaam die balans weer te pakken heeft. Daar troost en hou ik mezelf maar mee zoet. En dan is het heel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit nog steeds ervaart.
Mijn rugpijn is er nog steeds en daar is het eigenlijk allemaal mee begonnen een zeer heftige menstruatie en een vevelende zeurende pijn in mijn onderrug. Kon soms moeilijk bij mijn schoenen en als ik een tijdje in één houding had gezeten dan kwam ik moeilijk overeind, ik leek dan wel een bejaarde. Na onderzoek bleken er wat myomen te zitten, laten verwijderen en het plaatsen van de mirena dát zou dé uitkomst zijn. Ja mijn menstruatie heb ik 1,5 jaar niet meer gehad dat klopt maar de rugpijnen werden steeds hefitiger en daar kwamen steeds meer klachten bij. Maar niemand die dacht aan het spiraaltje zelfs niet een andere gynaecoloog, waar ik na verhuizing terecht kwam, die een aantal forse cystes aantrof op mijn eierstokken en op de echo uiteraard ook mijn spiraaltje heeft zien zitten. Dit is toch een bekende bijwerking van de mirena?!

Inderdaad laten we maar blij zijn dat die periode achter de rug is en ons concentreren op het herstel wat gelukkig al een heel eind op gang is. De laatjes loodjes zullen we maar zeggen.

Niet te veel piekeren en tot de volgende keer weer.
Groeten Bibi

lien
Ervaren Forumlid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-03-2009 19:23

Bericht door lien » 25-03-2009 19:27

Vandaag na 8 maanden de mirena gehad te hebben eindelijk verlost van dat onding..niets van het verwijderen gevoeld ja de eendebek en tangetje maar dat was alles :D heel even maar weeig gevoel in mn buik en een beetje bloed. Viel me reuze mee heb het gevoel dat het al help dat die eruit is....kreeg vanaf vrijdag ook last van mn benen dat gevoel is ook gelukkig al verdwenen al met al ik ben een tevreden mens EINDELIJK.....groetjes van de ex gebruiker:)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 29-03-2009 13:18

Hallo ex-gebruiker,

Welke klachten had je gedurende die acht maanden?

lien
Ervaren Forumlid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-03-2009 19:23

Bericht door lien » 29-03-2009 13:42

Hoi Mo,

Heb even mn naam veranderd.
Ik had eerst ook last van mn buik de eerste maanden en spotting heb 1 goeie maand gehad dat was okt/nov maar in dec werd ik er echt niet goed van weer last van mn linker kant weeig gevoel en heeeeeeeeel moe werd steeds moeier van alles deed echt niets meer had er gwoon geen zin in en als mn man naar me keek was het me ook teveel al met al was ik het ook zat om ieder keer uit te stellen van nou volgende maand zal het mischien wel beterder gaan...zodoende....
ben nu een blijer mens...groetjes van E

lien
Ervaren Forumlid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-03-2009 19:23

Bericht door lien » 02-04-2009 10:22

Jacqueline en Bibi,

Heb jullie verhalen gelezen en ik sluit me bij jullie aan ik ben 47 jaar.

En had ook de klachten net als jullie ,en voor het verwijderen van de mirena kreeg ik plots opvliegers, kon niet hebben alles om me heen, heel vervelend voor mezelf en andere en je gezinsleven, die dag heb ik besloten nu ben ik het zat eruit dat ding 5 dagen er na kon ik pas bij de ha terecht, maar was wel erg blij dat die eruit was...

Nu 1 week geleden had nog wel wat bloedinkjes (druppels) en dan een dag niet en vanochtend had ik :idea: bloederig slijm :?: zal de reactie nog wel zijn van het verwijderen hou ik het maar op.

Over twee maanden moet ik terug komen voor controlle ze wil toch verder kijken had een optie evt iets met netje wat ingebracht word met warmte duurt 90 sec
Ik zo tegen haar jaja kan wel mooi zijn maar zal best fout gaan bij mij (denk ik)

Ik laat het maar zo die paar jaren komen we ook wel doorheen... :(

Paar jaar geleden ben ik ooit gecuriteert omdat ik hevige bloedingen had, was gelukkig niet ernstig maar had weinig geholpen..1 maandje maar Jammer...

Liever 2 dagen hevige bloedingen dan allemaal ellende erbij

Groetjes van Lien

Plaats reactie