Áfkickverschijnselen'na verwijdering

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Plaats reactie
Angelique
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-05-2009 14:20

Áfkickverschijnselen'na verwijdering

Bericht door Angelique » 12-05-2009 14:33

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en herken heel veel van jullie verhalen. Ik heb 5 jaar de Mirena gehad, daarvoor nog 1 1/1/2 jaar(zwangerschap tussendoor). In dec 2008 kreeg ik last van paniekaanvallen 's nachts, hyperventilatie, trillingen etc. Volgens de huisarts was ik overspannen.
Daarvoor had ik al ruim 2 1/2 jaar vage klachten zoals nek en rug pijnen, grieperig gevoel, nachtzweten (gevoel van overgang), pijnlijke borsten en gejaagdheid. Net niet genoeg om voor naar een arts te gaan. Dacht wel dat Mirena het veroorzaakte, maar was te laks om verdere stappen te ondernemen.
Door mijn overspannenheid ben ik gaan zoeken wat een oorzaak zou kunnen zijn en kwam ik op dit forum terecht. Ik heb de Mirena 25 maart 2009 laten verwijderen. De week daaropvolgend had ik áfkickverschijnselen': continu gejaagd gevoel, trillingen in hele lichaam. Na een week was dat over, maar het is teruggekomen een dag voor de eisprong en vlak voor mijn (zeer lichte) menstruatie. Ik ben nog steeds thuis vanwege de overspannenheid, maar ga binnenkort weer aan het werk.
Zijn die trillingen rond de eisprong en menstruatie voor iemand herkenbaar en zo ja , hoelang duurde het voordat die minder werden?
Mirena 1 1/2 jaar- 1 jaar niet- Mirena weer 5 jaar gehad. Verwijderd 25-3-2009.

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 12-05-2009 20:46

Hallo Angelique,

Ik ben blij te horen dat hem hebt laten verwijderen, wat een ellende. Ik heb op een Duits Mirenaforum van meer vrouwen gelezen dat ze overspannen thuis zaten. Na verwijdering knapten ze op en na een tijdje konden ze weer aan het werk. Het kan wel een tijdje duren voor je van alle klachten af bent. Eerst moet het progestageen van de Mirena je lijf uit en moeten je eigen hormonen weer in balans komen.
Ik heb de Mirena 5,5 jaar gehad en het duurde bij mij zo'n 9 maanden voor het echt weer helemaal goed met me ging, maar in de maanden ervoor ging het wel elke maand steeds beter, met steeds kleinere terugvallen rond de menstruatie (slecht slapen, onrust etc). Trillingen heb ik niet gehad, een gejaagd gevoel wel. Heb je nog last van paniekaanvallen? Wat voor anticonceptie gebruik je nu?
Er zijn wel een paar natuurlijke middelen die je hormonen wat sneller weer in evenwicht kunnen brengen, zoals Monnikspeper en Teunisbloemolie.
Heel veel sterkte de komende tijd! Het wordt echt beter -)

Groetjes,
Mo

lintim
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 01-02-2009 15:18

Bericht door lintim » 13-05-2009 00:31

Ik heb mijn mirena begin februari laten verwijderen en mijn hormoonhuishouding is echt nog een puinhoop!!! Ik heb idd ook nog geen normale menstruatie, het is meer iets wat er voor door moet gaan... Ik wacht ook op de dag dat ik mezelf weer terug heb! Maar die weg is vrees ik best lang :(

Voor jou ook veel succes!!!!

Gr Linda

Bibi
Ervaren Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2008 14:51

Bericht door Bibi » 13-05-2009 20:47

Beste Lintim & Angelique,

Ik heb de Mirena vorig jaar september laten verwijderen en heb ook nog steeds problemen met mijn hormoon huishouding. Zeker rond de eisprong en dat houdt best lang aan. Het heeft 3 tot 4 maanden geduurd voordat ik menstrueerde, mijn cyclus was is weer zeer regelmatig! Maar desondanks nog steeds mijn stemmingswisselingen e.d. Dit had ik voorheen (voor de Mirena) nooit en ook geen PMS.
Maar het is wel zo dat het sinds de verwijdering wel steeds beter met me gaat en van vele andere klachten ben ik nu wel af. Mezelf heb ik inmiddels weer hervonden en die was ik ook kwijt, net als vele van ons op deze site. Ik heb er dus alle vertrouwen dat het uiteindelijk weer goed zal komen, hoewel ons geduld wel op de proef gesteld wordt.

Sterkte Bibi

Angelique
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-05-2009 14:20

Bericht door Angelique » 13-05-2009 20:50

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb sinds de verwijdering een soort dagboek bijgehouden, waardoor duidelijk wordt dat rond de eisprong en voor de menstruatie de klachten toenemen. De angstaanvallen heb ik niet gehad, maar dat komt ook doordat ik nu weet waardoor ze veroorzaakt worden. De onrust wordt dan geen paniek.
Na het verwijderen van de Mirena kregen we weer de kriebels en hebben besloten om voorlopig geen anticonceptie te gebruiken en te zien wat de natuur ons nog zal brengen. Spannend hoor.
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat ik nu 2x ongesteld ben geweest, maar heel minimaal. Twee dagen en dan geen echte maandverbandjes nodig. Voorheen was het ook niet zo erg, maar wel meer. Zou dat invloed kunnen hebben op de innestelingskans.
ik zal daar nog een topic over maken
Mirena 1 1/2 jaar- 1 jaar niet- Mirena weer 5 jaar gehad. Verwijderd 25-3-2009.

Plaats reactie