verdrietig

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Daantje
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 01-10-2009 14:48

Bericht door Daantje » 05-10-2009 10:40

Hallo Thea,
Toen ik de mirena liet verwijderen afgelopen dinsdag bevestigde de huisarts ook dat je er een soort overgangsklachten van kunt krijgen. Ik had last van haaruitval, veel meer puistjes dan ooit, nachtzweten, wisselende stemmingen, angst en paniek. Ook had ik nog een soort van cyclus die je eigenlijk niet meer zou moeten hebben. Ik had in de periode voordat ik ongesteld moest worden enorme zere borsten en ook meer last van al mijn klachten. Bij jou is 'ie toch ook pas verwijderd? Ik hoop dat de Ymea je helpt. Laatst hoorde ik van iemand dat rode klaver ook goed helpt bij overgangsklachten maar ik weet niet zeker of dat ook helpt dat de klachten worden veroorzaakt door de mirena.
Hoe kunnen ze eigenlijk in je bloed zien of je in de overgang bent?

groetjes, Daantje

Thea
Ervaren Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-08-2009 19:03

Bericht door Thea » 05-10-2009 13:14

Hoi Mo en Daantje

Jammer genoeg leeft mijn moeder niet meer dus heb ik geen idee hoe oud zij was toen ze in de overgang kwam. Ik heb wel 2 zussen die ouder zijn. Mijn oudste zus was in de 50 en had niet zoveel klachten gehad. Mijn jongere zus die nu 47 is heeft ook last overgangs klachten. ik ben afgelopen zondag met de Ymea begonnen en ben inderdaad benieuwd of het helpt. Mijn vriendin gebruikt het ook en zij heeft er veel baat bij. Mijn mirena is nu 6 weken geleden verwijdert ben nu 1 keer ongesteld geweest. Mijn bloed is geprikt op hormonen oestrogeen FSH en nog 1. De asstistente vertelde dat de waardes erg laag waren en dat hoort bij de overgang. Maar zoals je misschien al hebt gelezen, kan het ook nog door de Mirena komen. Dus ik laat het zekers over een tijdje nog een keetje controleren. Ik hou jullie op de hoogte. Ik vind het fijn om jullie reacties te krijgen.

Gr Thea

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 05-10-2009 14:47

Hoi Thea,

Om te kijken of je in de overgang bent, testen ze de oestrogeen-, progesteron- en FSH-waarde (FSH = follikelstimulerend hormoon). Als je in de overgang bent, zijn de oestrogeen- en progesteronwaarden laag en is de FSH-waarde hoog. De uitslag is niet geheel eenduidig op het moment van testen is van belang op welk moment je bent in je cyclus en ook de FSH-waarde kan per dag wisselen. En kort na verwijdering kan het hormoon van de Mirena ook nog van invloed zijn.

Wanneer ben je ongesteld geweest? Direct na verwijdering van de Mirena (dan was het mogelijk geen echte menstruatie) of enkele weken later pas?

Groetjes,
Mo

Thea
Ervaren Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-08-2009 19:03

Bericht door Thea » 05-10-2009 15:46

Hoi Mo,

Klopt dat zijn de dingen waarop ik geprikt ben. Ik heb na het verwijderen maar een dag of 2 gevloeid. Daarna verloor ik ongeveer 2 weken later allemaal slijm en weer 2 weken later werd ik ongesteld. Dus niet direkt na het verwijderen.

Gr Thea

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 05-10-2009 16:03

Hoi Thea,
Dat is wel goed als je nog menstrueert. Ik ben benieuwd of de volgende menstruatie op tijd is. Qua timing doet het slijmverlies me aan een eisprong denken (wit en draderig?), maar ik weet niet of dat zo snel na verwijdering en qua leeftijd en hormoonwaarden zo waarschijnlijk is.

Ik ben zelf na verwijdering mijn menstruaties hierop bij gaan houden http//www.pop.psu.edu/tremin/tremin_new.pdf
Ik vind hem wel handig, je kunt ook de zwaarte van het bloedverlies aangeven.

Groetjes,
Mo

Thea
Ervaren Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-08-2009 19:03

Bericht door Thea » 05-10-2009 16:16

Hoi Mo,

Klopt inderdaad van het slijm (erg doorzichtig en draderig). Het verbaasde mij, omdat ik pco heb en voor de mirena ook heel onregelmatig ongesteld was. Dan weer wel en dan weer hele tijden niet. Dus ben ook heel erg benieuwd naar de volgende menstuatie en ga het ook bij houden via deze site.

gr Thea

Plaats reactie