ontwennig na verwijderen? help!

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
10tje
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-04-2010 08:48

ontwennig na verwijderen? help!

Bericht door 10tje » 30-04-2010 09:00

hai ladies,

Eindelijk is het gelukt om me te registreren, die code bleef maar moeilijk doen.

Vandaag twee weken geleden heb ik mijn mirena laten verwijderen na de gouden tip van Mo op een ander forum waar ik mijn klachten beschreef.

Ik had vooral last van gejaagd gevoel, nervositeit, slecht slapen, stemmingswisselingen en op het laatst 8 keer ongesteld in 7 weken tijd.
Alle klachten waren afgelopen jaren in mindere mate aanwezig maar de laatste tijd kon ik er niet meer om heen, ik was echt radeloos en ging het vooral psychisch zoeken dat ik me zo voel.
Mijn gezinnetje heeft het te voorduren gehad van en met me.

Toen ik van Mo de tip kreeg dat het wel eens mijn mirena kon zijn waar ik de klachten van kreeg klopte dat ook meteen voor mijn gevoel. Ik heb de klachten sinds ik de mirena heb gehad, eerder nooit.

Twee weken geleden is hij dus verwijderd. Ik heb tot vorige week een bloeding gehad en de eerste week voelde ik me ook iets rustiger, maar de twede week toen de bloeding stopte lijkt alles heftig aanwezig te zijn.
Hartkloppingen, verhoogde bloeddruk, angstig hierdoor, stemmingswisselingen, slecht slapen, lichamelijk gespannen...Maar ik ben geestelijk wel opgewekt en vrolijk (behalve op de momenten dat ik er lichamelijk ff doorheen zit met dit rot gevoel) Dat is al die tijd zo geweest. Ik kan r geen psychische klachten voor bedenken dat ik me zo voel.
Op momenten dat ik leuke afleiding heb is het minder aanwezig.

Het is zo'n naar gevoel dat je lichaam continu in de stress modus staat terwijl er niks aan de hand is. :shock:

Ik las dat deze klachten meestal flink afnemen na de eerste twee menstruaties...

Ik heb teunisbloem olie gebuikt afgelopen weken, maar voor mijn gevoel moet ik nu mijn lichaam het herstel laten doen zonder hulp middelen.
Ik vertrouw op mijn lichaam en hoop dat ik gauw weer een hormonaal ritme heb.

Herkent iemand mijn verhaal (en de misschien wel even toenemende) klachten na verwijdering van de mirena?
Ik had verwacht dat ik me juist gauw weer beter zou gaan voelen.. :(

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 30-04-2010 14:24

Hoi!

Het is je gelukt om te registreren -)

Ik heb een theorie waarom het nu slechter gaat het progestageen is je lichaam uit, je eigen progesteron moet het nu weer over gaan nemen, maar wordt nog niet voldoende aangemaakt. Als je een eisprong hebt gehad, zal er daarna weer meer worden aangemaakt. Monnikspeper kan je lichaam helpen bij het aanmaken van progesteron. Veel vrouwen hebben gedurende een aantal maanden na verwijdering van de Mirena last van terugkerende klachten rond de eisprong en de menstruatie. Misschien zit je eisprong eraan te komen en voel je je erna beter.
Om dit in de gaten te houden, kun je een dagboekje bijhouden met je klachten en kijken of je een patroon ziet.

Als je meer wilt lezen over hormonen, kan ik je het volgende boek van harte aanbevelen http//www.amazon.com/What-Your-Doctor-About-M ... 0446671444 (het gaat niet alleen over de menopauze, maar is veel uitgebreider. Ik vond er heel veel herkenning in).

Misschien is yoga iets voor je? Het was tijdens de jaren met de Mirena een van de weinige dingen waar ik van opknapte. En verder gezond eten, voldoende slapen, voldoende beweging en ontspanning om je lichaam te helpen.
Verder is het helaas toch een kwestie van geduld hebben, ik hoop dat je toch binnenkort verbetering gaat merken.

Groetjes,
Mo

10tje
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-04-2010 08:48

Bericht door 10tje » 01-05-2010 08:55

hi mo,

Ja eindelijk, een makkelijke code gevonden, dat was elke keer het probleem.

Kan monnikspeper geen kwaad? Ik merk dat ik toch een beetje huiverig ben om vanalles te gaan slikken.

Ik ben toevallig ook begonnen met yoga twee weken geleden en vind t ook prettig. Ik had het tijdens mijn zwangerschap ook al eens gedaan en had er een goed ervaring aan over gehouden.

Als ik zo een beetje op het forum snuffel, dan begrijp ik dat jouw klachten wel erg op die van mij leken?! Dat nerveuze gedoe zeg maar. Ben jij daar nu al helemaal van af? En hoe lang heeft het geduurd bij jou voordat het echt goed weg was ?
Ik ben zo blij dat ik eindelijk een oorzaak voor dit gevoel heb gevonden, ik ging echt twijfelen aan mijn emotionele stabiliteit. Dingetjes zoeken, waarom ik me dan eigenlijk zo druk zat te maken.. Mijn relatie heeft er flink onder geleden.
Ik had me ook al een keer laten prikken op mn schildklier maar dat was het niet... En zoals je op het andere forum zag gingen een hoop mensen het wijten aan hyperventilatie. Het klopte ook niet voor mn gevoel.. Toen ik dat van mn mirena las was ook meteen de klik met mn gevoel er, en belangerijker, herkenning van de klachten sinds dat ding er in zit.

Het zou zomaar kunnen dat ik nu rond mijn eisprong zit, want het is inmiddels twee weken geleden dat hij verwijderd is.
Vorige keer zat ik ook meteen in een cyclus van 28 dagen.

Ik merk wel dat ik een stuk minder afscheiding heb nu en een minder opgezette buik. Meer zin in sex, wat niet zo goed uitkomt nu er geen anti conceptie is (condooms lukt bij ons op een of andere manier niet) en mijn lichaam (aanrakingen) zijn gevoeliger. Dus ik voel zeker al wel wat verschil.

Maar wel fijn dat er een theoretische reden is waarom het ff minder werd ipv beter. :!:

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 01-05-2010 12:00

Monnikspeper kan geen kwaad (al had ik het idee dat het mijn libido geen goed deed), maar probeer het inderdaad eerst eens zonder. Als er na een tijdje nog geen verbetering in zit, kun je het altijd nog proberen (eventueel kun je dan eerst je progesteron laten meten).

Goed dat je al met yoga bent begonnen D

Ik had heel veel klachten, die stresserigheid was daar een van. Na 5,5 jaar weet je al bijna niet meer hoe het eerst was, vandaar dat dat gevoel van rust na verwijdering me nog zo helder voor de geest staat. Zo van hee, zo kan het ook voelen. Ik kan weer veel beter relativeren. Ja, het duikt nog weleens een klein beetje op voor de menstruatie, maar is niet meer te vergelijken met toen (en je weet dan ook dat het binnen een paar dagen weer weg is). Ik heb zo'n 9 maanden tot een jaar nodig gehad om weer mezelf te worden. Dat kwam ook omdat ik zo slim was om hem na 5 jaar te laten vervangen, toen verergerde de boel gigantisch (en daarom duurde het herstel ook langer denk ik).

Over je opmerking op het andere forum over hormoonbalans na een zwangerschap ja, je hormoonbalans verandert na een zwangerschap. Je hoort ook regelmatig van vrouwen die tevreden waren over een pil, en er na hun zwangerschap ineens niet meer goed tegen kunnen.

Het is een theorie he, ik ben een ervaringsdeskundige die er veel over heeft gelezen, ik heb er niet voor gestudeerd. Daarom hoor ik graag alle bevindingen na verwijdering.

P.S. Ik hoop dat ze me geen zeur gaan vinden op het andere forum...

Groetjes,
Mo

10tje
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-04-2010 08:48

Bericht door 10tje » 02-05-2010 13:59

hoi mo,

Ik voel me afgelopen weekend weer wat beter.
De stemmingswisselingen zijn ook al niet meer wat het was, nog wel aanwezig hoor..

Ik heb er vertrouwen in dat het allemaal goed komt met wat geduld in tijd!

Ik houd je op de hoogte.

Bedankt nogmaals voor alles!

10tje
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-04-2010 08:48

Bericht door 10tje » 05-05-2010 09:16

hoi mo,
kan het zijn dat een tekort aan progesteron ook obstipatie veroorzaakt?
Elke keer als ik me lichamelijk zo rot voel gaat dat vaak gepaard met obstipatie.

Groetjes!

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 05-05-2010 15:04

Hoi 10tje,

Niet dat ik weet. Wel bij een hoog progesteronniveau (tijdens de zwangerschap is het progesteronniveau zeer hoog, en dan treedt er vaak obstipatie op, om te zorgen dat je lichaam alle voedingsstoffen zo goed mogelijk opneemt).
Na plaatsing van de 2e Mirena had ik veel last van obstipatie, na verwijdering niet meer. Had je het ook al toen je de Mirena nog had of pas sinds de verwijdering?
Hoe gaat het verder met je?

Groetjes,
Mo

10tje
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-04-2010 08:48

Bericht door 10tje » 05-05-2010 16:09

hi mo.
Ik had er last van toen ik ineens zoveel bloedingen kreeg en het gejaagde gevoel ook zo ontzettend aanwezig was.
Anders sluimerde het meer op de achtergrond. (het gejaagde gevoel)
Dus ik had er wel last van ja, als ik terugkijk ging het meestal gepaard met het gejaagde gevoel.

Ik voel me wisselend, ook nog wel een beetje depri, maar heb het idee dat het minder wordt.
Ik voel me wat stabieler.
Heb minder afscheiding.
Mooiere huid.

Ik wacht met smart op mijn 1e menstruatie!!

Bedankt voor je reply!

Jane
Ervaren Forumlid
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-04-2010 10:24

Bericht door Jane » 06-05-2010 10:11

ik had met de mirena ook last van obstipatie, zeker de laatste maand ( van de 3 dat ik m had) ging maar 1x per week, geen idee waar al dat voedsel bleef....en dat terwijl ik echt een heel regelmatige stoelgang heb normaal, die nu ook direct weer terug is overigens, zelfs de tijd van de dag hihi ;-)

10tje
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-04-2010 08:48

Bericht door 10tje » 12-05-2010 14:24

Hoi hoi!

O my god, het is ZO lang geleden dat ik me zo rustig heb gevoeld!
Sinds een weekje is het nog wel sluimerend op de achtergrond aanwezig, maar vergeleken met eerst...
Ik merk zoveel verbetering..

Ik wacht nog wel steeds op mn menstruatie, as vrijdag is tie er 4 weken uit.
Nja ik wacht wel af..

Maar wilde even laten weten dat het zoveel beter gaat!!

Plaats reactie