Verwijderen mirena, wat vragen: update

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Plaats reactie
Siepie
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-08-2010 12:49

Verwijderen mirena, wat vragen: update

Bericht door Siepie » 25-08-2010 13:20

Hallo, ik heb 18 maanden de mirena gehad, en na allerlei vage klachtjes zoals stemmingswisselingen (vaak boos, opvliegend, dan weer heel mat en down), gewrichtspijn, weinig energie hebben (zeer wisselende energielevel), droog, futloos, dun haar, kwam ik eens op het idee (via internet, o.a. dit forum) dat dit weleens door de mirena zou kunnen komen en heb dus besloten dat ik hormoonloos door het leven wil, dus gister is de mirena verwijderd en heb ik een koperspiraal laten plaatsen (gynefix).

Vandaag voel ik me dus erg emotioneel, kan om alles wel janken, zit nu ook wel in m'n eisprongtijd dus dat kan ook een rol spelen, en ik heb slecht geslapen.
Maar kan het ook zijn dat mn stemmingswisselingen eerst erger worden en daarna (hopelijk!) beter?
En kan je van de mirena gewrichtsklachten krijgen (ik voel het vooral in m'n tenen soms en in m'n knie) en verdwijnen deze weer vanzelf zodra je geen mirena meer hebt?

Hoe kan het dat de mirena zoveel klachten geeft bij vrouwen, ik bedoel dus meer dan de pil (want dat idee heb ik dus). In de pil zit toch ook dat progestageen/progesteron, of is dit weer een iets ander hormoon dan wat in de mirena zit? Mij werd verteld dat in mirena zo'n lage hoeveelheid progestageen zit, dat je daar haast geen klachten van kunt hebben, maar dit klopt dus niet. Ik heb ook de pil gebruikt, ik had daar weinig last van, maar het legde wel m'n zin in sex helemaal plat, vandaar dat ik ook niet meer aan de pil wil (bij de nuvaring had ik hetzelfde probleem).
Ik hoop dat de koperspiraal het wel is qua anticonceptie, want anders weet ik het ook niet meer, nou ja, afwachten en geduld hebben denk ik.
Alvast bedankt voor het lezen en de antwoorden!

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 25-08-2010 18:31

Hoi Siepie,

Ja, je lichaam moet weer een nieuwe balans vinden nu de aanvoer van levonorgestrel uit de Mirena is gestopt. Je kunt een soort onttrekkingsbloeding krijgen (de een krijgt dat wel, soms met stolsels, de ander niet), en je klachten kunnen weer wat toenemen als je menstruatie eraan komt (en daarna weer afnemen). Je hebt hem maar anderhalf jaar gehad, dus hopelijk duurt het herstel niet al te lang.

Gewrichtsklachten staan niet in de bijsluiter, maar worden wel vaker op forums gemeld door gebruiksters. De Mirena kan bij sommigen overgangsachtige klachten geven, waaronder gewrichtsklachten.

Misschien heeft het met verwachtingen te maken, dat die (te) hooggespannen zijn bij de Mirena (omdat er wordt gezegd dat er geen bijwerkingen zijn). Als je al slecht tegen hormonen kunt, gaat het met de Mirena vaak ook niet goed. Maar jij had dus weinig last van de pil. Misschien heeft het ermee te maken dat een groot deel van de hormonen in de pil wordt afgebroken door de lever voordat de rest in de bloedbaan komt (first pass effect). Bij de Mirena is dat first pass effect er niet doordat het hormoon direct in de baarmoeder wordt afgegeven.

Kun je trouwens meer vertellen over het plaatsen van de Gynefix? Ik wil ook heel graag horen hoe hij bevalt.

Groetjes,
Mo

Siepie
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-08-2010 12:49

Bericht door Siepie » 26-08-2010 22:56

Hoi Mo, dank je wel voor je antwoorden! Is me nu een stuk duidelijker!
De gynefix is een vrij nieuw soort koperspiraal, niet echt een spiraal in de klassieke T-vorm, maar een draadje met koperen balletjes (heel klein) die in je baarmoederwand wordt vastgeprikt; er zit een chirurgisch draadje aan met een knoopje en deze prikken ze dus in je baarmoederwand en dat moet vastgroeien. Klinkt luguber maar ik merk er nu eigenlijk niets van.
Het plaatsen was wel een beetje vervelend maar niet dramatisch; ik vond m'n bevalling van m'n jongste toch vele malen erger! ;-) Het duurde even voordat ze hem op de goede plek had, dus ik lag 20 minuten in die stoel en het gaf een wat zwaar, kramperig gevoel. De hele dag een beetje buikpijn gehad maar met pijnstillers prima te doen, en de volgende dag nergens last meer van. Nou ja, nog wel last van oud bloedverlies, beetje stolseltjes enzo. Ik moet 2 weken nog condooms erbij gebruiken voor de zekerheid, en over 6 weken krijg ik nog een echo om te kijken of ie nog op de goede plek zit.
Ik heb voor gynefix gekozen omdat deze dus kleiner is dan het klassieke spiraal, en daarom zou hij dus niet van die heftige menstruaties veroorzaken wat je nog weleens vaak hoort bij het gewone koperspiraaltje. Ik heb hem wel laten plaatsen in een ziekenhuis bij een gyn die daar bekend mee is want lang niet alle gynaecologen kennen dit spiraal. In dat ziekenhuis is er ook 1 gyn die dat doet en die daar dus 'handig' in is.

Overigens ging het vandaag een stuk beter met m'n stemming, niet meer zo wiebelig als gister. :-)

Siepie
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-08-2010 12:49

Bericht door Siepie » 28-08-2010 17:31

Vandaag enorme ruzie met m'n man gehad, en wel zo erg dat ik met spullen begon te smijten... :oops: :oops: :oops: wat ik dus echt nooit doe, is maar 1x eerder gebeurd in de 7 jaar dat we samen zijn.
Kan ik dit ook gooien op de ontwenningsverschijnselen van de mirena? Ik begrijp dat m'n lichaam zelf weer de progesteron aan moet gaan maken, zou ik daar die woedebuien van kunnen krijgen?
Pffff, hopelijk duurt het niet al te lang voordat ik weer in balans ben! (hopelijk ontwikkel ik nu geen PMS ofzo.... :? )

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 29-08-2010 12:00

Hoi Siepie,

Ik ken dat zelf niet van erna, maar wel van de periode nadat de 2e Mirena was geplaatst toen kreeg ik constant ruzie, had ik huilbuien en smeet ik met deuren. Abnormaal gedrag voor mij.
Als de hormonen niet in balans zijn, kan dat rare dingen met je doen, vraag maar aan zwangere vrouwen en vrouwen in de overgang...
Misschien helpt het om een dagboekje bij te houden, met je cyclus, zodat je mogelijk een patroon kunt ontdekken.

Groetjes,
Mo

Siepie
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-08-2010 12:49

Bericht door Siepie » 10-09-2010 20:44

hoi, hier even een korte update. Mirena is er nu 2,5 week uit (dinsdag 3 weken) en ik merk al verschil!
Ik voel me een stuk energieker en sinds deze week ook veel vrolijker, niet meer zo vlak.
Ben wel heel heftig ongesteld geworden afgelopen zondag :shock: , dat ben ik dus niet meer gewend; ik liep helemaal leeg, kon elke 2 uur een supertampon verwisselen...
Maar na 3 dagen was het over. Nu maar hopen dat de menstruaties gauw weer 'normaal' worden. En dat ik volgende maand 1 week voor m'n menstruatie niet weer zo'n pesthumeur heb als deze maand het geval was....(ik ben inderdaad begonnen met het bijhouden van een cyclusdagboek, goeie tip Mo!)
Maar tot nu toe dus erg blij met m'n beslissing geweest die mirena eruit te laten halen, ik voel gewoon weer veel meer, ervaar meer positieve emoties! :D

Plaats reactie