2 maanden later: update

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Plaats reactie
Siepie
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-08-2010 12:49

2 maanden later: update

Bericht door Siepie » 07-11-2010 11:40

Hoi allemaal,
Ik wilde even laten weten hoe het nu gaat na het verwijderen van de Mirena.
Hij is er 24 augustus uitgegaan, en ik kan nu wel zeggen dat ik echt positief verschil merk! :D
Ik ervaar weer emoties (blijdschap, woede, verdriet): even wennen als je dat niet meer gewend bent maar wel een stuk fijner leven zo! Afgelopen 1,5 jaar heb ik in een soort cocon geleefd lijkt wel, een roes, een mistbank. Ik deed niets liever dan slapen en als een zombie achter de pc zitten.... :oops: Tuurlijk deed ik wel de dingen die moesten (voor m'n kids zorgen, werken) maar het kostte me de grootste moeite. Was zelfs met m'n antidepressiva gestopt een jaar geleden omdat ik dacht dat ik daar zo'n zombie en vlak persoon van aan het worden was. Maar ik werd dus (weer) heel depressief en heb weer ad moeten slikken en ben ook in therapie geweest. Toen ging het wel weer ok, ik functioneerde weer, maar ik bleef me vlak voelen en het gevoel dat ik iets miste in m'n leven. Omdat ik bij toeval op dit forum terecht kwam en ik allerlei klachten tegenkwam die verband konden houden ging bij mij dus een lichtje branden. Mirena had ik 1,5 jaar en ik was al 1,5 jaar aan het tobben! Het grootste probleem was dus de vlakke stemming, het passieve gedrag, het vele slapen, m'n onverschilligheid. Daar kwam nog bij reumatische klachten in m'n gewrichten, m'n haar dat steeds dunner werd en gewichtstoename. Allemaal klachten die in verband kunnen staan met de mirena, dus ik heb hem eruit laten halen.
Nu 2 maanden later kan ik zeggen dat alles enorm verbeterd is! Ik ben weer 'wakker', voel me stabieler en vind alles wat ik doe weer leuk! (ik slik overigens nog wel ad maar dat staat los hiervan, dat slik ik al 10 jaar, heb ik helaas nodig). Lichamelijk voel ik me ook beter, reumatische klachten heb ik bijna niet meer gehad, de zeurende buik-en rugpijn is weg. Eisprongpijn heb ik ook minder, en m'n haar gaat beter zitten lijkt wel! Ik ben er nog niet helemaal hoor, af en toe nog wel moe maar ja, als je 2 kids hebt van onder de 5 en daarbij nog werkt, dan is het logisch dat je weleens moe bent. Ik moet het denk ik nog wat de tijd geven. Ik merk in ieder geval al duidelijk verschil na 2 maanden mirenaloos te zijn.

Ik heb nu de gynefix koperspiraal en ook al zijn m'n menstruaties iets heviger, ik heb het er wel voor over. Ik voel me 3 weken top en 1 week iets minder top maar er is mee te leven. Ik voel me weer op en top vrouw! ;-)
Voor mij nooit meer kunstmatige hormonen, en zeker geen mirena meer, die komt er nooit meer in!

Waar ik ook achter ben gekomen is dat geneeskundestudenten op hun opleiding leren dat Mirena zo weinig hormonen afgeeft en alleen plaatselijk, dat je er eigenlijk geen last van kan hebben. En zodra mirena verwijderd is, zouden je eventueel klachten ook direct moeten verdwijnen. Dat geloof ik dus niet, en ik denk dat heel veel forumgebruikers ook een andere mening zijn toegedaan gezien de ervaringen hier, maar zo worden artsen dus (helaas) opgeleid! Ik werk namelijk in een ziekenhuis en ik sprak een geneeskundestudente, en zij kwam dus met dit verhaal. Tijdens de colleges wordt het dus zo uitgelegd. Bijna alle (uiteraard vrouwelijke ;-) ) arts-assistenten gynaecologie hebben ook een mirena, ze zweren erbij. Ook in de Gezondnu las ik laatst een vraag van een lezeres over anticonceptie, en de arts in dat blad kwam meteen met Mirena aanzetten als enige mogelijkheid (op gebied van spiraaltjes). De koperspiraal werd niet eens genoemd! Tuurlijk heeft een koperspiraal ook nadelen, maar voor vrouwen die echt niet tegen hormonen kunnen (ik reageer ook slecht op de pil en de nuvaring), kan het een heel goed alternatief zijn!
Ik wil niet zeggen dat Mirena per definitie slecht is, er zijn vast legio vrouwen die er positieve ervaringen mee hebben, maar het is wel jammer dat de medische wetenschap nog weinig aandacht besteedt aan alle klachten die veel vrouwen hiervan hebben.
M'n eigen gynaecoloog zei wel dat ze het vaker hoorde, die vlakke stemming als bijwerking van Mirena. Ze gaf me ook gelijk dat ik hem liet verwijderen in mijn geval.

Plaats reactie