Ik voel me kiplekker!

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Wipkip
Ervaren Forumlid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19-09-2011 09:18

Ik voel me kiplekker!

Bericht door Wipkip » 08-10-2011 11:28

Dit is een samenvatting van mijn verhaal (tot nu toe!) zodat je niet alles hoeft door te zoeken in "Spiraaltje eruit, andere anticonseptiemiddelen erin", in dat topic staan ook verhalen van andere vrouwen die hun wel en wee goed bijhouden! Het is dus zeker de moeite waard om dat topic door te lezen! Ik ben benieuwd naar de samenhang in de herstelperiode na de Mirena en de duur van het gebruik van de Mirena. Ikzelf heb de Mirena slechts 4 maanden gehad.

Op 6 juni 2011 heb ik een spiraaltje laten plaatsen. Die dag heb ik verschrikkelijk veel pijn gehad: overgeven, diaree, de hele mikmak. Daarna ging het redelijk goed. Ik had gekozen voor een spiraaltje omdat ik depri werd van de pil (10 jaar de diane geslikt), in september 2010 ben ik daarmee gestopt (geen vriend, waarom nog doen?) en ik voelde me veel beter. Ik heb toen letterlijk tegen vrienden gezegd: het is alsof er een enorme last van mijn schouders is gevallen. Mensen prezen me toen ook dat ik niet meer zo veel last had van stemmingswisselingen. De hormonen die in het spiraaltje zitten, werd mij verteld, werken plaatselijk en komen niet in je lijf terecht, dit leek mij dus een goede keuze toen ik weer een vriend kreeg in maart 2011.

Na het plaatsen
6 juni Huilbuien en flinke bloedproppen
Juni 4 dagen depri en huilbuien
Juli De hele maand somber, heel erg saggerijnig
Augustus Depri en huilerig
September De echte klachtenbegonnen toen pas: De dokter deed het af als depressief, maar ik had al een beetje op dit forum gesnuffeld.

Mijn klachten
geen eetlust (-4 kilo in 2 weken), intollerantie voor geuren (parfum, eten), huilbuien, paniekaanvallen, hyperventileren, angstig/doemdenken (bang dat naasten plotseling dood zouden gaan, de raarste scenarios heb ik bedacht), wazig zien, puistjes/blaasjes op mijn hoofdhuid (onder m'n haar), migraine, slapeloosheid, heel erg depressief (het glas is niet halfvol, maar heeft slechts een bodempje), stemmingswisselingen, opvliegers (bij gebrek aan een betere benaming: ik ben namelijk pas 27) lusteloosheid, minder zin in vrijen, pijn bij het vrijen (het leek alsof ik dan het spiraaltje voelde), bloeden na het vrijen, geen zin om iets te doen (sport, school, werk, seks, huishouden).

De verwijdering
27 september Mijn dokter onder druk gezet en het eruit laten halen. Ik voelde me meteen zeer
opgelucht! Het verwijderen voelde alsof je even een kramp krijgt als je ongesteld bent: maar dan slechts 1 seconde.
Dag 1 Verbetering: “slechts” last van: stress, niet helder kunnen denken, slapeloosheid, geen eetlust, gejaagd.
Dag 2 Een tussen bloeding, ik voel me helemaal goed. Alleen last van: lichtelijke onrust, versnelde hartslag.
Dag 3 Niets aan de hand, maar ’s avonds een vleugje paniek, door ademhalingsoefening verholpen. Heel zenuwachtig ’s ochtends, na 10-en is
dat over. Geen eetlust ‘s ochtends, slapeloosheid.

Vooruitgang na 3 dagen
Eetlust bijna helemaal terug; intollerantie voor geuren is voorbij, huilbuien voorbij, paniekaanvallen voorbij, hyperventileren voorbij, angstig/doemdenken voorbij, wazig zien is nog steeds aanwezig, puistjes/blaasjes op mijn hoofdhuid zijn verdwenen, migraine voorbij, slapeloosheid is helaas nog steeds aan de orde, depressie voorbij, slechts enkele keren per dag een stemmingswisseling, opvliegers voorbij, lusteloosheid voorbij, minder zin in vrijen voorbij, geen zin om iets te doen voorbij, pijn bij het vrijen voorbij, helaas nog wel bloeden na het vrijen.

De terugval
Dag 5 Iedere ochtend zenuwachtig, het gaat slechter met me. Heel saggerijnig, moe, boos. Ik slaap slecht, veel te kort en ik voel bij het wakker worden gejaagd.
Dag 6 Een terugval: slapeloosheid, gejaagd, angstig, te misselijk om iets te eten, intollerant voor geuren, diarree, ik blijf constant in een stadium van paniek.
Dag 7 slapeloosheid, gejaagd, angstig, te misselijk om iets te eten, intollerant voor geuren, diarree, ik blijf constant in een stadium van paniek, het lijkt alsof er een horde hyena’s achter me aan zit. Volgens mijn moeder heb ik een gejaagde/starende blik: ik ben er niet.

De vooruitgang na 1 week
Verminderde eetlust (gisteravond weer paniek tijdens het eten en het lukte bijna niet),
gewichtsverlies -4 kilo, intollerantie voor geuren is voorbij, huilbuien af en toe, maar niet zo
erg als VM, paniekaanvallen zijn niet meer zo erg als VM, hyperventileren voorbij,
angstig/doemdenken niet meer zo erg als VM, wazig zien is nog steeds aanwezig,
puistjes/blaasjes op mijn hoofdhuid zijn er weer, migraine voorbij, slapeloosheid is helaas
nog steeds aan de orde, depressie voorbij, slechts enkele keren per dag een
stemmingswisseling, opvliegers, lusteloosheid voorbij, geen zin om iets te doen voorbij.

De opleving
Dag 8 Ik krabbel langszaam weer op: ’s ochtends nog veel stress, daarna fikse hoofdpijn.
Ondanks de hoofdpijn voel ik me geestelijk erg goed: ik kan niet helemaal helder denken door de hoofdpijn, maar ik ben goed gestemd. Ik heb geen versnelde hartslag en stress meer gehad.
Dag 9 Extreem lang uitgeslapen en ik voel me helemaal uitgerust! Bijwerkingen zijn afwezig.
Dag 11 Al twee dagen is er niets aan de hand. Ik voel me goed, kan lachen, ontbijten. Ik begin me steeds meer mezelf te voelen. Hopelijk zet dit door!

Vooruitgang na 11 dagen
Eetlust terug, intollerantie voor geuren weg, huilbuien voorbij, paniekaanvallen voorbij, hyperventileren voorbij, angstig/doemdenken voorbij, wazig zien voorbij, puistjes/blaasjes op mijn hoofdhuid voorbij, migraine voorbij, slapeloosheid voorbij, heel erg depressief voorbij, stemmingswisselingen voorbij, opvliegers voorbij, lusteloosheid voorbij, minder zin in vrijen voorbij, pijn bij het vrijen voorbij, bloeden na het vrijen voorbij, geen zin om iets te doen voorbij.

Week 3
Dag 13 Ik ervaar vlagen van emoties die niet bij mij passen + moe, hoofdpijn, dorst en last van uitgedroogde lippen. Maar: over het algemeen voel ik me veel beter.
Dag 14 's Ochtends lichte paniek, maar ik kon ontbijten. Het gaat beter met ups en downs..
Dag 16 Logisch denken is terug, ik kan de paniek nu wegnemen door rationeel te denken. Vandaag is de eerste dag zonder hoofdpijn, sinds ik dit voor het eerst heb gemeld. Ook duizeligheid, wazig zien en een zwaar gevoel zijn afwezig.
Dag 18 Ik ga een weekendje weg met vrienden: slaaptekort en drukte vergen toch iets te veel van me. Ik voel me erg alleen met mijn gevoel, want iedereen is zo vrolijk --> een hormonale dip.
Dag 21 Ik ben 's ochtends nog steeds lichtelijk gejaagd/zenuwachtig, maar dit kan ik wegnemen door rationeel te denken.

Vooruitgang na 21 dagen
Ik ben op dag 13 geminderd met de slaappillen en sinds dag 16 helemaal gestopt. De hoofdpijn is sindsdien bijna afwezig geweest. Ik heb afgelopen week wel andere bijwerkingen opgemerkt: duizeligheid/wazig voelen, puistjes op rare plekken, zere rug, vermoeide benen.
Dit forum gebruik ik als een soort dagboek om mijn gevoelens van me af te schrijven. Of je je wel/niet herkent in dit verhaal is natuurlijk de vraag. Hopelijk heb je er toch iets aan.

Wipkip
Ervaren Forumlid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19-09-2011 09:18

Week 4

Bericht door Wipkip » 24-10-2011 09:11

Ik wordt steeds meer de oude ik ben actief en kan weer verschillende dingen tegelijkertijd doen de was, tv-kijken, het eten staat op en ik blader tegelijkertijd de krant door. Soms wordt ik wakker met een onrustig gevoel, of ik ervaar een vlaag van onzekerheid, maar door rationeel te denken gaat dat over.

Vooruitgang na 27 dagen
Ik kan 's ochtends weer lekker eten! Mijn extreme dorst is ook minder gelukkig. Ik heb nog wel puistjes op rare plaatsen, heldergele urine en ik ben snel moe.
Dit forum gebruik ik als een soort dagboek om mijn gevoelens van me af te schrijven. Of je je wel/niet herkent in dit verhaal is natuurlijk de vraag. Hopelijk heb je er toch iets aan.

Wipkip
Ervaren Forumlid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19-09-2011 09:18

Vooruitgang na ruim 6 weken

Bericht door Wipkip » 10-11-2011 08:48

Na precies 4 weken na de verwijdering kreeg ik een lichamelijke terugval trilhandjes, zweten, opvliegers, hoofdpijn een voorteken van mijn naderende ongesteldheid?
Na ruim 5 weken werd ik ongesteld. Puistjes werden gedurende de ongesteldheid minder, lichamelijke klachten verdwenen.

Vooruitgang na ruim 6 weken soms ervaar ik nog een vlaag van paniek/chaos, die kan ik goed de baas. De puistjes zijn na mijn ongesteldheid in grote getale terug gekomen. Nog steeds op rare plaatsen, maar nu verschijnen ze ook op meer normalere plaatsen. Nadat ik stopte met de pil vorig jaar had ik echter ook een tijdje meer puistjes dan normaal, dus hopelijk is dit iets tijdelijks..
Dit forum gebruik ik als een soort dagboek om mijn gevoelens van me af te schrijven. Of je je wel/niet herkent in dit verhaal is natuurlijk de vraag. Hopelijk heb je er toch iets aan.

Wipkip
Ervaren Forumlid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19-09-2011 09:18

Bijna 3 maanden later

Bericht door Wipkip » 19-12-2011 15:17

Bijna 3 maanden later is het nu. Vorige week heb ik letterlijk tegen een vriendin gezegd "Ik voel me nu pas weer helemaal mezelf." Ik heb nog enkele dagen gewacht met posten om te checken of het doorzette. Maar ik kan nu echt zeggen ik voel me echt weer helemaal normaal. Lichamelijk en geestelijk ben ik weer helemaal de oude. Ik ben uiteindelijk wel weer enkele kilo's aangekomen, maar lang niet alle 7(!) kilo die ik in amper 5 weken kwijtraakte.

Ik zal vanaf nu minder posten, ik hoop dat je wat aan mijn lange verhaal hebt (gehad) en wens iedereen heel veel sterkte!
Dit forum gebruik ik als een soort dagboek om mijn gevoelens van me af te schrijven. Of je je wel/niet herkent in dit verhaal is natuurlijk de vraag. Hopelijk heb je er toch iets aan.

Wipkip
Ervaren Forumlid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19-09-2011 09:18

4,5 maanden eruit

Bericht door Wipkip » 07-02-2012 13:30

Het is 4,5 maanden sinds de verwijdering. Ik ben weer ongesteld en voel me dan weer lichtelijk paniekerig.

Ik merk dat vooral mijn zelfvertrouwen een knauw heeft gehad ik ben bang dat het weer kan gebeuren. Ik ben er niet meer heel erg mee bezig, maar als ik ongesteld moet worden merk ik weer dat mijn lijf nog lang niet de oude is Zo ervaar ik geen pijn meer als ik ongesteld ben, terwijl ik vroeger altijd minimaal 1 dag krom lag van de pijn. Ook ben ik netjes om de 4 weken ongesteld, terwijl ik van nature ongelijk loop 2 weken om 6 weken ipv om de 4 weken..

Zodra alles weer normaal is zal ik het meteen posten!
Dit forum gebruik ik als een soort dagboek om mijn gevoelens van me af te schrijven. Of je je wel/niet herkent in dit verhaal is natuurlijk de vraag. Hopelijk heb je er toch iets aan.

Wipkip
Ervaren Forumlid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19-09-2011 09:18

Bericht door Wipkip » 02-04-2012 14:59

Ik ben weer twee maanden verder en m’n ongesteldheid is nog steeds vreemd ik heb veel last van spotting, wel 3 dagen van te voren! Wel is de pijn sinds de vorige keer teruggekomen vandaag voelt t en ziet het eruit als een echte ongesteldheid.

De moodswings ervaar ik nog steeds en ik vind dit erg lastig om mee om te gaan. Gisteravond kreeg ik bijvoorbeeld een opvlieger/paniekaanval vanuit het niets benauwd, warm, het gevoel alsof m’n huid te klein is voor mij. Heel vervelend. Dit kan ik goed de baas door hardop met mijn vriend te bespreken wat ik allemaal aan het denken was en wat ik aan het doen was en gelijktijdig ademhalingsoefeningen te doen.

Ik heb op het forum gelezen dat het soms wel een jaar duurt eer iemands lijf weer was hersteld, dus ik gun m’n lijf nog even. Ik ga in de goede richting. Zodra ik weer gewoon ongesteld wordt (2-6-2-6) laat ik natuurlijk weten!
Dit forum gebruik ik als een soort dagboek om mijn gevoelens van me af te schrijven. Of je je wel/niet herkent in dit verhaal is natuurlijk de vraag. Hopelijk heb je er toch iets aan.

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 02-04-2012 16:11

Hoi Wipkip,

Ik heb mijn spiraaltje vier weken geleden laten verwijderen en voel me stukken beter! Wel merk ik dat het nog erg schommel wat mijn humeur betreft. Ik herken dus wat je zegt. Hopelijk voel je je over het algemeen genomen een stuk beter. Houd vol! Ik ben nog steeds onzeker en af en toe voel ik nog steeds een vlaag van die rare gevoelens die helemaal niet van mij lijken te zijn. Ik moet nu over een paar dagen voor de tweede keer ongesteld worden en ben blij als dat achter de rug is.

Het ergste vind ik de twijfel aan mezelf. Ik twijfel nog steeds diep van binnen of het bijwerkingen waren of dat het toch bij mezelf ligt. Dit maakt me onzeker in het aangaan van nieuwe uitdagingen.

Groetjes,
Suzanne

Wipkip
Ervaren Forumlid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19-09-2011 09:18

Bericht door Wipkip » 03-04-2012 15:10

Suzannes verhaal http//mirena.forum2go.nl/post4368.html#4368

Hey Suzanne,

Bedankt voor je reactie! Ik snap precies wat je bedoelt. Daarom voelen die vlagen ook al een dubbele straf het voelt echt niet lekker en daarnaast denk je misschien ben ik wel echt gek en lag het echt niet aan het spiraaltje. Maar iedere keer als er iets terug komt dat verdwenen was bevestigd het ook mijn vermoeden dat die troep langzaam uit m’n lijf verdwijnt en dat het dus wel echt aan het spiraaltje moet hebben gelegen.

Ik ben een echte zenuwenpil van nature en had ook al last van moodswings met de pil. Ik denk persoonlijk dat de hormonen je eigen emoties heel erg versterken. Mijn natuurlijke zenuwachtigheid werd bijvoorbeeld zo erg versterkt dat ik helemaal lamgeslagen werd en niks meer kon doen.

Ik heb jouw verhaal even doorgelezen en herken erg veel. Je bent pas een maand ver en het lijkt erop dat je je dip al hebt gehad (na de euforie yes hij is eruit!). Het gaat zeker de goede kant op met je. Hou vol en kijk hoe je langzaam aan overal weer grip op krijgt. Veel sterkte )
Dit forum gebruik ik als een soort dagboek om mijn gevoelens van me af te schrijven. Of je je wel/niet herkent in dit verhaal is natuurlijk de vraag. Hopelijk heb je er toch iets aan.

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 04-04-2012 10:57

Hoi Wipkip,

Dankje voor je reactie. Ik ga voor mijn gevoel inderdaad de goede kant op en die synthetische hormonen komen er bij mij nooit meer in. Ik probeer de laatste tijd te reconstrueren of ik destijds van de pil ook al zo'n last had, maar dat vind ik heel lastig om te zeggen. Waarschijnlijk wel, maar ik was me er niet bewust van. Ik ben blij dat ik er zo snel achter ben gekomen in ieder geval. Ik probeer geduld te hebben maar hoewel de eerste verbeteringen snel doorzette, schommelt het nog heel lang heen en weer natuurlijk. Hopelijk gaat het bij jou ook steeds beter. Ik houd me ook vast aan een half jaar tot een jaar voor ik weer helemaal mezelf ben. Maar jij voelt je al een heel stuk beter volgens mij dus dat kan alleen nog maar beter gaan. ;-)

groetjes,
Suzanne

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 21-07-2012 12:54

Hoi Wipkip, Hoe gaat het met je nu?

Groetjes, Suzanne

Plaats reactie