5 maart 2012 gaat mijn Mirena eruit

Hier kun je beschrijven hoe het sinds de verwijdering van de Mirena met je gaat. Post hier al je updates!
Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 06-07-2012 21:32

Mijn vriend en ik gebruiken gewoon weer condooms. Op dagen dat ik erg vruchtbaar ben doen we heel voorzichtig (regelmatig controleren) en op dagen dat ik het niet ben, gebruiken we ze gewoon normaal. Voor mij is het een opluchting om geen kunstmatige hormonen in mijn lijf te hebben. Zonder condooms vrijen is wel fijner en het onderbreekt misschien wel het spel, maar het alternatief was voor mij geen optie. Ook van de pil had ik last.

Fijn dat jullie bevestiging hebben gekregen van de huisarts. Mijn huisarts is een man, maar was toch niet onbekend met de bijwerkingen.

Ik ben benieuwd hoe het je dochter de komende maanden zal vergaan. Hou je ons op de hoogte?

veronique
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 05-07-2012 09:09

Eerste weekend zonder

Bericht door veronique » 08-07-2012 21:43

Ik zal zeker onze bevindingen op dit forum melden.
Eerste weekend zonder Mirena : ze heeft al beter geslapen en is zeker niet zo uitgeput als anders, ook al had ze een vrij druk weekend.
Dat is al een goede start :)
Morgen gaat ze terug werken, dan komt de echte beproeving.

Sunny
Ervaren Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 09-06-2012 20:53

Bericht door Sunny » 10-07-2012 14:31

Suzanne schreef:Zoals Mo al zegt kan het wel even duren voor de hormonen écht uit je lichaam zijn, maar het gaat zeker beter na verloop van tijd.
Ik heb net een stukje gekopiëerd uit de bijsluiter en geplakt in een ander bericht en mijn oog viel opeens op een bijwerking die blijkbaar heeel vaak voorkomt, namelijk: het uitstoten van het IUD! Dat is precies waar jij (Sunny) last van hebt gehad, toch? Het is de bijwerking die bij 1 op de 100 tot 1 op de 10 voorkomt. Ik wist dat helemaal niet. Die van mij zat muurvast en de huisarts moest behoorlijk aan de touwtjes trekken voor hij los kwam. Nog steeds niet zo pijnlijk als het zetten, maar helemaal pijnloos ook niet.
Ja, het uitstoten blijkt regelmatig voor te komen volgens de gynaecoloog, maar meestal in de eerste weken of maanden.
Hij had nog nooit meegemaakt dat dit spontaan gebeurde na 2 jaar, wat bij mij het geval was dus.

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 10-07-2012 22:29

Ik ben benieuwd naar je updates Veronique. Misschien is het een idee om een eigen 'draadje' aan te maken waar je regelmatig post? Dan zie je na verloop van tijd echt verbetering! Hier reageren mag natuurlijk ook. Mijn Mirena zat nogal vastgeroest Sunny. Ik heb geen kinderwens, maar mijn vriendinnen schrokken er nogal van, schijnbaar is het niet zo goed voor je baarmoeder om verkleefd weefsel te hebben. Als je het al verkleving mag noemen. Uitstoten was dus geen sprake van.

Ik moet binnenkort weer ongesteld worden. Ik voel al krampen laag in mijn buik en alle voortekeken zijn aanwezig. Toch is deze keer anders want ik heb geen pijnlijke, opgezwollen borsten, houdt niet zoveel vocht vast (misschien een kilootje meer) en ook mijn acne is veel minder dan normaal. Je denkt na vier maanden verbetering te merken aan je humeur en lichamelijke welzijn, maar het is allemaal zo subjectief. Maar dit is echt heel concreet. Ik had vaak 10 dagen / 2 weken ervoor al borsten als meloenen en ik heb er zelfs weleens opmerkingen over gekregen omdat het mensen opviel. Zelf vond ik dat niet zo fijn, ik heb al een aardige cup en daar hoeft wat mij betreft niets meer bij. :wink:

Ik hoop ook dat mijn humeur gewoon stabiel blijft. Dat schommelde nogal op en neer de afgelopen maanden en ik zou het fijn vinden als ik op dat gebied weer een wat sterkere basis heb. Inmiddels ook begonnen in een nieuwe baan die me meer energie geeft en dichterbij is dan mijn vorige baan dus ik heb niet alleen op het gebied van de Mirena maatregelen genomen om beter in mijn vel te zitten en meer energie te hebben.

veronique
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 05-07-2012 09:09

Beter

Bericht door veronique » 17-07-2012 11:48

Zoals afgesproken meld ik de vaststellingen bij mijn dochter na het verwijderen van de Mirena spiraal.
Belangrijkste verbeteringen tot nu toe zijn:
- ze slaapt veel beter en 'smorgens staat ze opgewekter op.
- op het einde van de dag is ze minder uitgeput ( einde van de werkweek energiepeil wel wat lager)
- ze heeft weer zin om dingen te ondernemen en ziet alles weer rooskleuriger in, lacht meer :) :D
- ze is ook gestopt met innemen van antidepressiva!
- onzekerheid, twijfelen ( faalangst ) lijkt ook minder, is soms moeilijk te zeggen want het was met Mirena ook met ups en downs.

Ze is ondertussen nog niet ongesteld geworden, dus we wachten nog even af wat de hormonen dan weer gaan teweeg brengen.
Ze geeft zelf aan dat ze zich lekkerder in haar vel voelt, ik ben in ieder geval tevreden met het resultaat.
Volgende week zend ik zeker verdere bevindingen.

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 21-07-2012 11:30

Niet zo'n fijne menstruatie achter de rug. Ik voelde mezelf ervoor én op de tweede dag al een beetje somberder worden met als absoluut dieptepunt afgelopen donderdag. 's nachts weer erg gespannen en nerveus. Ik heb uiteindelijk maar iets genomen om te kunnen slapen en dat was echt lang geleden. Gelukkig trok het in de loop van de vrijdag wel weer bij en voel ik me nu weer goed. Het voelt alsof ik een behoorlijke terugval heb gehad, maar dat betekent ook dat het dus een aantal weken al echt heel goed ging. Het gaat zo goed dat je echt verrast wordt door zo'n terugval maar het gaat dus ook zo goed dat je de terugval helemaal niet verwacht. En da's eigenlijk weer positief.

Ik heb wel besloten om mijn regime supplementen weer op te pakken omdat mijn lichaam dus duidelijk nog niet helemaal hersteld is. Ik ga mijn multivitaminen/-mineralen weer nemen en de agnus castus (monnikspeper) die je lichaam kan helpen bij het aanmaken van progesteron. Ik heb ook nog progesteroncrême liggen, misschien ga ik een hele lage dosering smeren na mijn eisprong.

Het weer helpt trouwens ook niet mee. Lijkt wel winter! Gelukkig wordt het komende week wat beter.

Sunny
Ervaren Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 09-06-2012 20:53

Bericht door Sunny » 23-07-2012 11:21

Ja, juist omdat je de terugval niet verwacht, ervaar je 'hem' misschien wat meer.
De pieken en dalen worden dan wat meer zichtbaar.

Voel je je deze week weer wat beter, nu de zon volop schijnt en je menstruatie weer voorbij is?

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 23-07-2012 14:03

Hoi Sunny, bedankt voor je reactie. Ik krabbel inderdaad weer voorzichtig op, en het weer helpt ook, maar ik las op de amerikaanse forums van meer vrouwen dat ze na vier maanden weer een heftige crash kregen. Je hormonale balans schommelt denk ik nog volop op en neer dus dit was weer even een dipje. Ik hoorde wel dat het na deze vier-maanden-dip weer echt de goede kant op gaat. Soms is er ook nog een crash na 8/9 maanden maar dat is dan ook echt het laatste.

Het kan wel een jaar duren, las ik, voor je hormonen weer helemaal normaal zijn en soms zelfs nog langer, maar dat hangt ook weer van je hormonale gezondheid af. Een dipje na vier maanden is dus op zich niet zo heel erg ongebruikelijk. Maar vervelend was het wel! Echt heel raar om je weer ineens zo te voelen. Ik was echt bang dat ik terug bij af was. Dat is echt een rotgevoel.

Gelukkig gaat het nu weer goed. Vandaag lekker genieten van het mooie weer. Ik heb vakantie. :D

veronique
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 05-07-2012 09:09

blij blij blij

Bericht door veronique » 21-08-2012 09:04

We zijn bijna 2 maand verder en de resultaten zijn opmerkelijk positief.
Mijn dochter heeft geen problemen meer met slapen en staat 's morgens opgewekt op, weg ochtendhumeur.
Na haar werk gaat ze 's avonds een uurtje lopen en ook leert ze auto rijden. In het weekend heeft ze terug energie om gewoon met vrienden uit te gaan.
Acne op haar rug is ook verbeterd.
Ze straalt en lacht terug en daar ben ik natuurlijk heel erg blij mee.
Mirena was dus echt de oorzaak van al die ellende.

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 21-08-2012 20:00

Hoi Veronique!

Wat fijn om te horen dat het beter gaat. Pas op met andere anticonceptie waar dezelfde stof in zit (Levonorgestrel). Verder hoop ik dat de stijgende lijn zich de komende maanden doorzet.

Plaats reactie