Het koperspiraal

Bespreek hier alternatieven
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Het koperspiraal

Bericht door Claudia » 17-02-2008 09:38

Het koperspiraal kan een goede optie zijn omdat hier geen hormonen in zitten. Het is wel mogelijk dat je menstruaties er zwaarder door worden:

Koperspiraal
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

nancy
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 30-12-2007 14:19

Bericht door nancy » 19-02-2008 12:45

ik heb zelf ook 1,5 jaar het koperspiraal gehad voor dat ik de mirena kreeg.
de reden dat het koperspiraal bij mij voortijdig verwijderd is, is inderdaad vanwege de heftige menstruaties.
naar aanleiding daarvan is mij toen de mirena geadviseerd.
moet wel zeggen dat ik veel beter in men vel zat toen ik het koperspiraal had, ondanks die heftige menstruaties.
groetjes nancy

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 19-02-2008 20:50

Het koperspiraal is niet echt een anticonceptie. Er kan gewoon een bevruchting plaatsvinden, het spiraal verandert het baarmoederslijmvlies dusdanig dat de vrucht zich niet kan nestellen. Dit geven veel artsen niet aan als ze dit spiraal adviseren. Zowel mijn gynaecoloog als mijn huisarts zijn er niet spontaan over begonnen ik heb het zelf moeten aangeven.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 20-02-2008 10:58

Je kunt dus in principe 'zwanger' raken en het vruchtje steeds afstoten? Gebeurt er dan ook nog iets op hormonaal gebied? Bijvoorbeeld dat je zwangerschapshormonen aanmaakt?
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 20-02-2008 20:48

Ja in weze krijg je na iedere bevruching een 'spontane abortus', klinkt misschien wel erg zwaar......omdat het vruchtje zich niet kan nestellen.
Volgens mij wordt het zwangerschapshormoon pas aangemaakt na innestelling maar dit even onder voorbehoud.....(ik zal het nog even opzoeken)..

Ik weet het klinkt nu wel heel beladen. Je moet je ook goed realiseren dat, ook als je zwanger wilt worden, een bevruchte eicel zich vaak niet nestelt.......

Maar mocht je over willen gaan tot het gebruik van de koperspiraal moet je wel weten dat het formeel geen ANTIconceptie is.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 22-02-2008 15:10

Ik heb het ook even nagekeken Manny, je maakt het zwangerschapshormoon inderdaad pas na de innesteling aan. Dus wat de hormonen betreft merk je er niks van, dan is het dus nog puur een kwestie van wat je er in emotioneel opzicht zelf van vindt dat een vruchtje zich niet kan innestelen. Ik kan mij voorstellen dat sommige vrouwen daar moeite mee zullen hebben.
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 22-02-2008 20:18

Ik kan me dit ook voorstellen vandaar dat ik vond dat het even vermeld moest worden.....

SandraP
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-03-2008 14:30

Bericht door SandraP » 27-03-2008 18:27

Ik vind het inderdaad al een vorm van abortus en heb daarom om ethische redenen geen koperspiraaltje gekozen. Het is belangrijk dat het inderdaad gezegd wordt want vele vrouwen weten het niet en hebben het achteraf heel moeilijk als ze dit vernemen.

laila
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 22-07-2010 11:24

idd geen anticonceptie....

Bericht door laila » 22-07-2010 11:39

Ik zag onderstaande discussie over het al dan niet zijn van anticonceptie middel en wilde graag mijn ervaring met jullie delen. Ik heb 2 jaar lang de koperspiraal gebruikt, wat me erg goed beviel. Geen last van gehad o.i.d., alleen in de laatste maanden kreeg ik soms last van hevige krampen in mijn buik. omdat die ook weer snel weggingen heb ik er verder niet veel acht op geslagen.
Het grote verschil met de mirena spiraal is dat er geen hormonen bij aan te pas komen. De koperspiraal verstoort inderdaad het proces dat zich daar binnen afspeelt, simpelweg door daar in de weg te zitten en doordat het koper een effect heeft op zn omgeving.
Een koperspiraal kan echter ook scheef gaan zitten, door welke reden dan ook (ben er nooit achter gekomen hoe, maar ik vermoed een harde val tijdens een spel). En als het spiraaltje niet meer goed zit, kun je dus zwanger worden...
Zo bleek ik dus zwanger, en kom je ineens voor de grootste vraag te staan, die je juist al die jaren hebt proberen te voorkomen. Ik heb er altijd alles aan gedaan, ook heel trouw, om niet zwanger te worden. En dan ben je het ineens (en daarmee mijn vriend dus ook) , en beginnen ook nog je hormonen te werken, die een soort moederinstinct cre"eren. Heel moeilijk allemaal, en echt vrij oneerlijk.

Ik pleit dus nu voor een mirena spiraal, alleen maar zodat men niet in deze situatie komt. Of een koperspiraal en dan regelmatig controleren (met echo) of ie nog goed zit. Maar dat doen artsen niet volgens mij.

Ik ben enorm anti hormonen, geloof echt dat het slecht voor ons is en vind het verschrikkelijk dat ik nog steeds die troep in mijn lijf moet hebben.
maar welke opties hebben we eigenlijk nog meer?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 22-07-2010 14:11

Hallo Laila,

Wat moeilijk voor je (
Het is wel zo dat geen enkele methode 100% bescherming biedt, ook met de Mirena kun je zwanger raken. Zelfs sterilisatie biedt geen volledige garantie.
Sterkte!

Groetjes,
Mo

Plaats reactie