Angstaanvallen, stemmingswisselingen

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Plaats reactie
Bright
Ervaren Forumlid
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-06-2008 19:51

Bericht door Bright » 23-06-2008 17:33

Hallo,

Toevallig heb ik zaterdagmorgen die heftige bloeding gehad,dus 5 dagen na verwijdering.
Ik denk dat je gewoon weer de volgende menstruatie moet afwachten,wil je weer je cyclus bij kunnen houden.
Ik had hiervoor géén cyclus,had post-pil amenoroe(uitblijvende menstruatie)(dus eigenlijk ook al een kadootje van de hormonen)

Verder voel ik me wel redelijk goed,al is de angst voor de angst nog wel aanwezig,alleen minder prominent.
Hoop dat dat nog meer op de ahctergrond komt,dan kan ik zowaar weer genieten van het leven. :D

Ik heb nu vrouw vitaal van het kruidvat gehaald.
Dat schijnt te helpen om je hormoonbalans weer op orde te krijgen,het bevat onder andere teunisbloemolie en monnikspeper en vit.B6
Hoop dat het iets uithaalt,en m'n energie wat opkrikt.


Hoop voor jou Roeltje,dat je je snel beter gaat voelen.

groetjes van Bright

Roeltje
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 14-06-2008 13:41

Bericht door Roeltje » 23-06-2008 19:00

Bedankt Bright, voor je reaktie!

Claudia, zou jij ook willen reageren op mijn laatste bericht?

Het is mij ook nog niet duidelijk hoe het zit met progesteron en oestrogeen? Hoe komt het bijvoorbeeld dat je gaat vloeien?

Groetjes, Roeltje

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 23-06-2008 19:27

Hoi Roeltje,

De Mirena gaf constant een synthetische vorm van progesteron af. Daardoor bleef je progesteronspiegel hoger dan normaal (progesteron zorgt er bijvoorbeeld bij een zwangerschap ook voor dat je baarmoederslijmvlies niet wordt afgestoten). Neem je dit weg, dan wordt je baarmoederslijmvlies dus wél ineens afgestoten :wink:
(Bij een menstruatiecyclus bouw je bijvoorbeeld in de tweede helft van de cyclus, na de eisprong, een hoge progesteron spiegel op. Wordt je eicel niet bevrucht, dan daalt de progesteronspiegel inééns en krijg je dus een afstoting van je baarmoederslijmvlies.)
Dit verklaart dus waarom je nu ineens een bloeding krijgt, en ook waarom je je zo akelig voelde. Er zijn grote schommelingen aan het plaatsvinden in je hormoonhuishouding. Bright heeft gelijk, het wordt beter naarmate je weer een normale cyclus krijgt. De eerste maand is het voor de meeste vrouwen afzien... Heel veel sterkte!
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

SMoesje
Ervaren Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23-05-2008 22:05

Bericht door SMoesje » 23-06-2008 20:20

Nou, dat wordt mijn voorland dan, deze maand. Het is nu een week en 3 dagen n.m.v. Ik had vandaag een bloeding(kje), maar daarna niet meer gevloeid. Wel nog een zeurderig gevoel in mijn buik. Afwachten dus maar!
Sterkte aan iedereen!

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 23-06-2008 20:20

Nog even dit ter verduidelijking (uit Wikipedia Menstruatiecyclus )

In de eerste helft van de menstruele cyclus, de folliculaire fase, zal de binnenwand van de baarmoeder, het baarmoederslijmvlies ofwel het endometrium, groeien oiv. oestrogeen. Het endometrium wordt dikker door celgroei (proliferatie). Deze fase heet daarom ook wel de proliferatieve fase. Het maakt zich klaar voor innesteling van een embryo. Na de eisprong in de eierstok wordt in de follikel, nu corpus luteum genaamd, voornamelijk progesteron geproduceerd. Dit hormoon zorgt er voor dat endometrium slijmbekercellen hun secreet in de endometriumklieren uitstorten. Daarom heet deze fase ook wel de secretoire fase. Na de 5e dag na de eisprong is het endometrium optimaal voor een innesteling. Waarschijnlijk zit in het secreet stoffen die dit innestelingsproces reguleren. Indien een embryo innestelt zal het zelf een hormoon produceren, het zwangerschapshormoon hCG. Dit zorgt er voor dat het corpus luteum nog tijdelijk blijft bestaan waardoor progesteron geproduceerd blijft worden tot ongeveer de 7-8e week van de zwangerschap. Hierna neemt de moederkoek (placenta) de productie van progesteron over. Als een zwangerschap uitblijft zal het corpus luteum ten gronde gaan en de productie van progesteron stoppen. Daling van progesteron zorgt voor verval van endometrium, en dan uiteindelijk afstoting gevolgd door een vaginale menstruele bloeding. Deze bloeding verschilt van vrouw tot vrouw en van cyclus tot cyclus, maar duurt normaal 3 tot 7 dagen waarbij er een totaal bloedverlies is van rond de tien centiliter (vergelijkbaar met een half kopje).

:wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Roeltje
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 14-06-2008 13:41

Bericht door Roeltje » 24-06-2008 19:23

Hoi Claudia,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wat ik me echter nu ook afvraag is hoe dat bij mij tijdens de zwangerschappen zat? De eerste 7 a 8 weken voelde ik me dan erg labiel. Niet overgeven en zo maar vooral psychisch niet in orde. Daarna voelde ik me tijdens de zwangerschappen juist heel goed. Psychisch eigenlijk beter dan dat ik niet zwanger was. Na de zwangerschappen had ik ook weer die hormoonschommelingen. Vooral bij de jongste, maar die heeft ook geen borstvoeding gehad.

Weet jij hoe het komt dat ik me juist in de zwangerschappen zo goed voelde? Past dat wel in het plaatje?

Groetjes, Roeltje.

Roeltje
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 14-06-2008 13:41

Bericht door Roeltje » 27-06-2008 17:51

Help! Het gaat niet zo goed. Ik heb de afgelopen week heel erg gevloeid (voelde me psychisch wel veel beter) en nu dit iets afzakt krijg ik het weer te pakken: angstig en het gevoel van niet meer zien zitten. 'k Had gedacht dat ik er wel doorheen was. Zou dit alleen een kleine terugval zijn? Of als het vloeien stopt komt dan de narigheid weer terug? Heeft iemand hier een verklaring voor? Gek, ik heb de laatste drie weken ook geen eisprong gehad. Hoe komt er weer regel in mijn cyclus?

Groeten, Roeltje

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 27-06-2008 18:50

Hoi Roeltje,

Hoe dat zit met die zwangerschappen waarin je je zo goed voelde: ik heb geprobeerd daar iets over te vinden. Naar het schijnt kun je je extreem goed voelen tijdens de zwangerschap a.g.v. het hoge progesterongehalte. Bij sommige vrouwen is dit gehalte namelijk hoger dan bij anderen, en progesteron zorgt voor het je goed voelen (natuurlijk progesteron dan, niet de synthetische variant). Lees deze pagina over pre partum depressie maar eens: pre partum depressie
Dit verklaart waarschijnlijk waarom jij je zo goed voelde :wink:
Na de zwangerschap daalt het progesterongehalte enorm, en dat voel je (kraamtranen). Vrouwen die zich tijdens de zwangerschap heel goed voelden, hebben een hogere kans op het ontwikkelen van een post partum (postnatale) depressie...

Op 16 juni heb jij je Mirena er toch uit gekregen? Dat is nu dus 11 dagen geleden. Normaal gesproken zou je nu ongeveer richting je eisprong gaan. Je hebt echter wel al gevloeid de afgelopen week, dus je hormonen zijn echt aan het rommelen!
De eerste maand na de verwijdering is voor de meeste vrouwen vaak een rotperiode, omdat je lichaam dan hard aan het werk is om een nieuwe balans te krijgen. Na de eerste echte menstruatie gaat het vaak beter. Ik denk dat je nog eventjes geduld moet hebben en het nog ongeveer een twee á drie weken de tijd moet geven. Veel vrouwen op het forum hebben het die eerste paar weken erg moeilijk gehad, ook met terugvallen en de angst dat het allemaal voor niks was geweest. Op een enkeling na voelen ze zich nu allemaal een stuk beter :wink:
Nu je even zo'n terugval hebt zou ik mezelf er aan herinneren dat het door je hormonen komt, zodat je jezelf niet te angstig maakt. De regel in je cyclus komt als het goed is vanzelf terug. Mocht dit niet gebeuren (geef het wel even de tijd, minimaal zo'n twee maanden) dan kun je van je huisarts altijd nog (tijdelijk) ondersteuning krijgen in de vorm van hormonen, totdat je weer regelmatig bent.
Heel veel succes!

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 27-06-2008 18:57

margie schreef:Ik ben flink geschrokken na al deze berichten. Zelf heb ik al een derde Mirena spriraal, gebruik 'm al ongeveer 13 jaar. En heb al járen last van angst en paniekaanvallen. Ik heb nooit echt begrepen waar dat vandaan kwam, maar begin nu een beetje te twijfelen of Mirena hier iets mee te maken heeft?
Inmiddels zit ik flink in de overgang, dus mischien is het een idee 'm eruit te laten halen! :roll:
Hoi Margie,

Dat is schrikken inderdaad... de Mirena zou hier heel goed iets mee te maken kunnen hebben! Als je de spiraal niet meer nodig hebt zou je inderdaad kunnen kijken of je opknapt na de verwijdering. Hou je ons op de hoogte?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Bright
Ervaren Forumlid
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-06-2008 19:51

Bericht door Bright » 28-06-2008 12:11

Hoi Roeltje,

Wat vervelend dat je je aldoor zo naar voelt.
Ik heb het nog met vlagen,maar over het algemeen gaat het wel.
Ik pak de draad weer sneller op,en kan m'n doemgedachten dan relativeren.

Wij zijn nu allebei 13 dagen verder,en aan de stukjes van Claudia te zien,hebben we nog een tijdje voor de boeg,om helemaal weer 100% te zijn.


groetjes van Bright

Plaats reactie