Angstaanvallen, stemmingswisselingen

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 28-05-2008 23:56

Hoi Ellen,

Welkom op het forum!
Wat ontzettend naar dat je maar liefst vier jaar lang deze klachten hebt gehad :(
Het blijft een probleem dat huisartsen over het algemeen zo slecht op de hoogte zijn van
de bijwerkingen. Het is heel duidelijk vermeld in de bijsluiter, en toch wordt de link niet gelegd en krijg je eerder een recept voor antidepressiva mee dan dat men de Mirena er uit trekt. Onbegrijpelijk vind ik dat.
Ik hoop dat je je na dinsdag snel beter gaat voelen. Het kan wel een aantal maanden duren, bij de één gaat het wat sneller dan bij de ander. Ik ken vrouwen die zich meteen beter voelden, en anderen hadden gewoon wat meer tijd nodig. Uiteindelijk krijgt je lichaam de kans om de hormonale balans weer te herstellen. Het kan zijn dat je een dipje ervaart rond de eisprong en vlak vóór de menstruatie, dus denk dan niet dat je terug bij af bent :wink: Iemand op het forum had het over een logboekje, waarin ze goede en slechte dagen noteert, dat vind ik wel een goede tip. Op die manier kun je zien dat je toch in een stijgende lijn zit, wanneer je eens een slechte dag hebt :wink:
Veel succes komende dinsdag en hou ons op de hoogte!

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

ellen
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: 27-05-2008 21:48

Bericht door ellen » 29-05-2008 20:34

Hoi Claudia!

Dank je wel. Ik laat het zeker weten op dit forum. Ben zeer benieuwd. Verwacht geen wonderen, alle beetjes helpen vind ik op dit moment. Zoals het nu gaat kan het zeker niet, dus ben ik met elke verbetering blij. Dat logboekje is een goed idee en ga ik ook zeker opvolgen!

Groetjes,
Ellen

mai
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 05-06-2008 18:19

mirena en psychische klachten

Bericht door mai » 05-06-2008 18:30

Dag allen,
Binnenkort heb ik een afspraak met een gynaecoloog, omdat ik al een paar jaar klachten heb, en onlangs voor de tweede keer geopereerd aan poliepen in de baarmoeder. Dat zou de oorzaak van de klachten zijn, maar na de eerste operatie, ging het al snel weer mis. Lange en onregelmatige menstruaties, extreem bloedverlies, veel meer pijn dan voorheen, en elke keer zeer veel last van PMS. Af en toe meld ik me zelfs ziek op de eerste dag van de menstruatie.

Nu waren er in feite geen poliepen aangetroffen, en is een curretage uitgevoerd. Als voorbereiding op mijn afspraak ben ik op zoek gegaan naar informatie over de mirena. Omdat dit juist ook wordt voorgeschreven bij klachten die lijken op de overgang (ik ben 43, mijn huisarts wil er niets over horen dat ik al in de overgang kan zijn). Ik overweeg ook wel de mirena te proberen, wil erg graag minder last hebben, maar ik maak me echt zorgen over de psychische gevolgen.
Heb een paar jaar geleden een ernstige depressie gehad, reageerde ook zeer verkeerd op antidepressiva, kortom, alles wat met hormonen te maken heeft, is erg kwetsbaar bij mij geloof ik.
Als ik dit forum lees, word ik daardoor niet gerustgesteld..

Hoe zou ik dit moeten aanpakken? Ik wil het wel een kans geven, maar wil dan ook goed 'opletten' of gevolgd worden dat ik niet weer afglijd naar een depressie. Het moeilijke daarmee is juist dat ik het vaak niet zie, of niet kan plaatsen als ik er midden in zit.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 08-06-2008 08:13

Hallo Mai, en welkom op het forum :wink:
Dat is wel een dilemma inderdaad...
Als ik echter hoor dat je zo gevoelig bent voor synthetische hormonen en antidepressiva, en veel last hebt van PMS, zou ik wel héél voorzichtig zijn. En wat jij zelf al zegt, het probleem is dat je het vaak pas merkt wanneer je er al middenin zit. Het zou zonde zijn wanneer je door de Mirena weer in een depressie terecht komt. Daarnaast weet ik niet of je huisarts en gynaecoloog de bijwerkingen van de Mirena serieus nemen of niet. Als zij je moeten begeleiden, moeten ze wel op de hoogte zijn van wat er eventueel kan gebeuren.
Misschien zijn er nog alternatieven voor de Mirena om jouw klachten te verminderen, maar dat hangt er van af of je nog een kinderwens hebt of niet. Dat zou je eens met de gynaecoloog kunnen bespreken. En neem ook eens een kijkje op het forum voor hormonale disbalans van Marja, zij geeft daar (gratis) adviezen aan vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten. De link vind je onder het kopje hormonale disbalans.
Hou je ons op de hoogte?

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Roeltje
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 14-06-2008 13:41

Bericht door Roeltje » 14-06-2008 13:52

Anderhalve week geleden heb ik een mirenaspiraaltje gekregen omdag ik veel vloeide. In het verleden heb ik de pil gebruikt maar had daar psychische klachten van zoals: opgefokt gevoel, onrust, geen zin in seks enz. Een mirenaspiraaltje was dé optie volgens mijn huisarts, omdat de hormonen alleen werkzaam zijn in de buurt van de baarmoeder.
Psychisch ben ik niet sterk en ik gebruik hier al jaren medicatie voor. In het verleden psychisch al heel wat ellende meegemaakt, maar gelukkig is het de laatste jaren stabiel. Nu ik dit spiraaltje heb, gaat het sinds een paar dagen in rap tempo ineens achteruit. Ik loop de hele dag te huilen, ben angstig, en zie het gewoon niet meer zitten. Gisteren ineens gedacht dat het misschien met het spiraaltje te maken kon hebben en ziedaar, kom ik op deze site terecht. Zou het inderdaad al een reactie hierop kunnen zijn. Ik heb nu al zoiets van, hij gaat er maandag direct uit. Ben nu al bang dat mijn huisarts zal zeggen dat ik me aanstel en dat ik het niet de tijd heb gegeven. Van de andere kant wil ik niet weer helemaal onderuit gaan en weer voor de zoveelste keer opgenomen worden, omdat het psychisch niet gaat. Wil iemand hier op reageren?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 14-06-2008 14:08

Hallo Roeltje,

In de bijsluiter van Mirena staat het volgende
"Als u last hebt van ernstige neerslachtigheid (depressie) en u gaat Mirena gebruiken, is het
mogelijk dat -in verband met de mogelijke invloed van het levonorgestrel op de depressiviteit- uw
arts u vaker terug laat komen voor controle."

Bij de bijwerkingen staat ook depressie genoemd. Je stelt je echt niet aan, ik heb zelf ervaren hoe gedeprimeerd je van het hormoon in de Mirena kunt raken (en ik had niet eens een voorgeschiedenis van depressie). En hoe snel je opknapt als hij eruit is -) Dus ik zou zeggen terug naar de huisarts en laat hem/haar de bijsluiter zien.

Hier kun je trouwens ook nog ervaringen van andere vrouwen lezen http//www.medischforum.nl/onderwerp/3280

Heel veel sterkte!

Groetjes,
Mo

Roeltje
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 14-06-2008 13:41

Bericht door Roeltje » 14-06-2008 14:28

Hallo Mo,

Hartelijk bedankt voor je reaktie.

Zit ik nog met één probleem. Als de mirena eruit is, hoe ga ik dan met de chronische bloedarmoede om? Het spiraaltje was nl. ook om te kijken of het van de menstruaties komt. Ik ben 2 dagen per maand heel heftig ongesteld. Zou je daar inderdaad een te laag hb van krijgen of zou het van iets anders kunnen zijn? Een aantal jaren terug schreef een internist mij voor om tot aan de overgang gewoon ijzertabletten te slikken. (Ik ben 37 jaar) Dat beviel me toen niet zo. Als ik bijv. Floradix elixer trouw inneem gaat het wel goed, maar kan je dat continue gebruiken? Weet iemand anders misschien een goed middel?

Groetjes.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 14-06-2008 16:57

Hoi Roeltje, en welkom hier :wink:
Ik denk dat het niet zo'n bezwaar is om Floradix of ijzertabletten te blijven gebruiken. Anders vraag dit eens aan je huisarts. Het lijkt me in ieder geval een beter alternatief dan depressief worden!
Het zou zonde zijn wanneer je nu helemaal gaat afglijden door de spiraal, dat ben ik het helemaal met Mo eens. Omdat je al zo gevoelig bent kun je flink in de problemen komen. Wat je huisarts zegt over die lokale werking, dat klopt niet. Er komt een behoorlijke hoeveelheid in je bloed terecht, genoeg om bijvoorbeeld te zorgen voor misselijkheid en hoofdpijn, en pijn aan je borsten. Als de hormonen in je baarmoeder bleven, kon je zulke klachten toch ook niet krijgen? De huisarts is vaak niet voldoende voorgelicht of bijgeschoold over de bijwerkingen van de Mirena, en dit komt ook omdat de farmaceut de Mirena bijna als een wondermiddel heeft gepresenteerd.
Er zijn ook nog andere opties tegen de heftige bloedingen, die zou je eens met de gynaecoloog kunnen bespreken. Bijvoorbeeld het bewerken (verhitten) van het baarmoederslijmvlies, zodat er littekens worden gevormd waardoor je minder bloedt. Of het verwijderen van de baarmoeder, maar dat is echt een laatste optie... beide kun je alleen doen wanneer je geen kinderwens meer hebt. Je zou ook eens een kijkje op het forum voor hormonale disbalans kunnen kijken, daar kun je gratis advies krijgen. Ik wens je heel veel sterkte en hou ons op de hoogte!

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Roeltje
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 14-06-2008 13:41

Bericht door Roeltje » 14-06-2008 17:43

Is een huisarts verplicht om het spiraaltje op mijn verzoek te verwijderen? Kan het op elk moment en neemt het veel tijd in beslag? Ik ben nl. van plan om om kwart voor 8 als eerste op het spreek uur te verschijnen.

groetjes.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 14-06-2008 18:01

Jij beslist ten allen tijde zelf over je lichaam. Je huisarts mag je niet dwingen om het spiraaltje te houden! Er uit halen is meestal binnen tien seconden gepiept :wink: en kan op ieder moment :wink:
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Plaats reactie