Hoi Roeltje,
Hoe dat zit met die zwangerschappen waarin je je zo goed voelde: ik heb geprobeerd daar iets over te vinden. Naar het schijnt kun je je extreem goed voelen tijdens de zwangerschap a.g.v. het hoge progesterongehalte. Bij sommige vrouwen is dit gehalte namelijk hoger dan bij anderen, en progesteron zorgt voor het je goed voelen (
natuurlijk progesteron dan, niet de synthetische variant). Lees deze pagina over pre partum depressie maar eens:
pre partum depressie
Dit verklaart waarschijnlijk waarom jij je zo goed voelde :wink:
Na de zwangerschap daalt het progesterongehalte enorm, en dat voel je (kraamtranen). Vrouwen die zich tijdens de zwangerschap heel goed voelden, hebben een hogere kans op het ontwikkelen van een post partum (postnatale) depressie...
Op 16 juni heb jij je Mirena er toch uit gekregen? Dat is nu dus 11 dagen geleden. Normaal gesproken zou je nu ongeveer richting je eisprong gaan. Je hebt echter wel al gevloeid de afgelopen week, dus je hormonen zijn echt aan het rommelen!
De eerste maand na de verwijdering is voor de meeste vrouwen vaak een rotperiode, omdat je lichaam dan hard aan het werk is om een nieuwe balans te krijgen. Na de eerste echte menstruatie gaat het vaak beter. Ik denk dat je nog eventjes geduld moet hebben en het nog ongeveer een twee á drie weken de tijd moet geven. Veel vrouwen op het forum hebben het die eerste paar weken erg moeilijk gehad, ook met terugvallen en de angst dat het allemaal voor niks was geweest. Op een enkeling na voelen ze zich nu allemaal een stuk beter :wink:
Nu je even zo'n terugval hebt zou ik mezelf er aan herinneren dat het door je hormonen komt, zodat je jezelf niet te angstig maakt. De regel in je cyclus komt als het goed is vanzelf terug. Mocht dit niet gebeuren (geef het wel even de tijd, minimaal zo'n twee maanden) dan kun je van je huisarts altijd nog (tijdelijk) ondersteuning krijgen in de vorm van hormonen, totdat je weer regelmatig bent.
Heel veel succes!
Groetjes,
Claudia