Laag libido, geen zin meer in seks

Bespreek hier de psychische klachten die jij en/of je omgeving hebben ondervonden
Plaats reactie
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Laag libido, geen zin meer in seks

Bericht door Claudia » 17-01-2008 16:25

Hier is onderzocht of vrouwen die te kampen hebben met zware menstruaties in sexueel opzicht beter af zijn met een baarmoederverwijdering of een levonorgestrel bevattend spiraal (Mirena).
Conclusie: bij vrouwen met zware menstruaties, verbetert baarmoederverwijdering het seksueel functioneren, terwijl de mirena niet zo'n positief effect heeft.

Department of Obstetrics and Gynecology, University of Helsinki, Helsinki, Finland. halmesma@mappi.helsinki.fi

OBJECTIVE: To compare among women with menorrhagia the effect of hysterectomy or levonorgestrel-releasing intrauterine system (LNG-IUS) on sexual functioning. DESIGN: A randomised controlled trial. SETTING: Five university hospitals in Finland. SAMPLE: A total of 236 women, aged 35-49 years. METHODS: Of the women, 117 were treated by hysterectomy and 119 by LNG-IUS. MAIN OUTCOME MEASURES: Sexual functioning was evaluated by modified McCoy sexual scale at baseline and at 6 months, 12 months, and 5 years after initiation of treatment (hysterectomy or application of LNG-IUS). RESULTS: Among women treated by hysterectomy, sexual satisfaction increased and sexual problems decreased. Among LNG-IUS users, satisfaction with partner decreased. In addition to treatment modality (P = 0.02), estrogen therapy (P = 0.01), smoking (P = 0.001), night sweats (P = 0.03), vaginal dryness (P = 0.04), hot flushes (P = 0.01), and having someone to ask for advice (P = 0.03) and to share worries (P = 0.01) explained changes in sexual functioning. CONCLUSIONS: Among women with menorrhagia, hysterectomy improves sexual functioning, whereas LNG-IUS does not have such a positive effect.

PMID: 17439564 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

ladydiana
Ervaren Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25-11-2009 16:47

weinig tot geen libido

Bericht door ladydiana » 19-12-2009 12:29

hoi allemaal,,,

Ook ik maak me nu wel zorgen heb al een tijdje weinig tot geen zin in sex dit gaat nu ook problemen geven bij me man.
Ik maak me zorgen en ik moet 6 jan terug komen omdat ik veel klachten heb van de mirena, hoofdpijn, elke dag bloedverlies, stemmingwisseling, huilbuien,zware tot pijnlijke benen, slechtslapen nou noem maar op
Wil hem er toch uitlaten halen maar nu vraag ik me af hebben meer vrouwen weinig tot geen zin in sex door de mirena of is het toch de overgang.

groetjes diana

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 19-12-2009 16:50

Hallo Diana,

Zie pagina 8/9 van http//db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h16681.pdf frequentie bijwerkingen - vaak verminderd libido.

Groetjes,
Mo

Plaats reactie