Een gelijksoortig product: Norplant (van de markt gehaald)

Artikelen, bijwerkingen en nieuws
Plaats reactie
Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Een gelijksoortig product: Norplant (van de markt gehaald)

Bericht door Claudia » 06-02-2008 21:14

De Norplant was een staafje dat in de arm werd ingebracht, en dat vrouwen voor een periode van vijf jaar zou beschermen tegen zwangerschap. Het staafje bevatte zes cilinders met levonorgestrel...
Vanwege problemen met in eerste instantie defecte implantaten werd het product in Amerika van de markt gehaald. Later nam de fabrikant, Wyeth, alle implantaten terug. Maar niet alleen vanwege de defecte lichting implantaten. Ook de bijwerkingen gaven namelijk redenen tot zorg, zoals je in dit artikel kunt lezen. Inderdaad, dezelfde bijwerkingen als de Mirena.....

Norplant

Wyeth also made another major announcement at this time: they were voluntarily recalling Norplant permanently. While the company claimed the recall was due to limitations in component supplies, there were also Norplant side effect concerns at that time. Norplant could cause irregular and excessive bleeding, infection at the insertion site, capsule expulsion, migraine, and breast abnormalities. Other Norplant side effects include: nausea, dizziness, breast soreness, acne, weight gain, depression, skin discoloration, ovarian cysts, hair loss, and removal difficulties.

:(
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 07-02-2008 18:51

Dus defecte reservoirs..... dat zou dus ook kunnen gebeuren met het reservoir van de Mirena. De mijne zag er na een maand al gehavend uit volgens mijn huisarts. En mij laat het gevoel niet los dat ik een 'overdosis' gehad hebt.....
Ik ben nog naar de apotheek geweest om het Lotnummer te achterhalen van mijn spiraal, maar dat werd niet gescand.....

Ik kan jammergenoeg niets vinden over meldingen vaan defecte reservoirs bij de Mirena.

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 13-02-2008 11:43

Ik ook niet, Manny. Volgens mij worden die dingen er gewoon uitgehaald en weggegooid in de meeste gevallen, wanneer hij niet bevalt. Het is wel een eng idee, een overdosis levonorgestrel in je lijf doordat je Mirena het heeft begeven.... :shock: Men zou ze eigenlijk bij bepaalde klachten standaard moeten nakijken in een onafhankelijk lab, na de verwijdering? Zou de fabrikant dit ook getest hebben trouwens? Heeft die alle Mirena's na gebruik in de Clinical Trials ook weer ingezameld om een controle uit te voeren? Of is dit alleen bij dieren getest? :shock: Wel interessant om dit eens na te gaan.....
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 25-04-2009 17:08

Ik vond dit nog over de Norplant, met cijfers hoeveel mensen last hadden van bijwerkingen. Het verhaal klinkt bekend werd bij de introductie gezien als doorbraak in de anticonceptie, net zo effectief als sterilisatie, en bleek veel bijwerkingen te hebben...

Side Effects and Complications
While the side effects of Norplant are generally the same as other types of hormonal contraceptives, more women experience them more frequently and to a greater degree with Norplant. Side effects include

Menstrual disturbances and irregularities
Headaches/migraines
Increase in acne
Weight gain
Nausea
Anxiety
Unwanted hair growth or loss
Ovarian cycsts
Use of Norplant also increases a woman's risk of etopic pregnancy, a condition which requires immediate medical attention as it can be fatal if not properly treated.
Effectiveness
When Norplant was first introduced in 1990, it was seen as a break through in birth control. It was reported to be as effective as sterilization except, of course, Norplant could be reversed. In general, though, Norplant's efficiency does seem to be affected by who is using it. Teenagers, women who are overweight as well as women who have hard capsules rather than soft ones are more likely to have Norplant fail for them.

Norplant is no longer available in many countries, including the United States, due to the severity of side effects experienced by some women. Women who currently have Norplant implants may continue to use this form of birth control but will need to use a different form of contraception once the implants are removed.

Noted Norplant Side Effects
Side Effect Approximate Number of Users Affected
Menstrual Cycle Disturbances 4 in 5
Headaches/Migraines 1 in 6
Enlarged Ovaries 1 in 12
Dizziness 1 in 14
Tender Breasts 1 in 15
Nervousness 1 in 15
Nausea 1 in 15
Acne 1 in 17
Skin Inflammation 1 in 17
Weight Gain 1 in 18
Breast Discharge 1 in 24
Increased Hair Growth or Loss 1 in 50

http//www.epigee.org/guide/norplant.html

Plaats reactie