De pil of toch een spiraaltje?

Links naar websites/fora met meer informatie over de Mirena
Plaats reactie
Goldie
Ervaren Forumlid
Berichten: 21
Lid geworden op: 24-07-2008 10:40

De pil of toch een spiraaltje?

Bericht door Goldie » 10-09-2008 10:22

Dit stukje las ik op de site "Het online vrouwen magazine"


De pil of toch een spiraaltje?

Vanaf je tienerjaren ben je ermee bezig: je menstruatie. Voor de één een teken van vrouwelijkheid, voor de ander een verschrikking, voor ons allen een teken van vruchtbaarheid. Condooms, de pil of toch een spiraaltje?

Voor mij begon het op mijn elfde... ja, ik was er vroeg bij. De meeste klasgenootjes speelden nog met de Barbies en ik was al met maandverband in de weer. Aanvankelijk waren er niet veel problemen, maar na een klein jaartje kreeg ik last van pijn... helse pijn... menstruatiepijn. De jaren die volgden heb ik elke pijnstiller geprobeerd, maar aangezien deze pijnlijke dagen niet alleen te wijten zijn aan de hormonen maar ook nog eens aan de genen, was de kans groot dat geen enkele vorm van pijnstilling zou helpen. Warme melk, warme kruiken en een hoop troost van mama hielpen ook niet.

Eindelijk, op mijn zeventiende, nam ik de stap om 'aan de pil te gaan'. Ik had het niet eerder overwogen omdat de pil niet zo gezond zou zijn bij jonge meisjes. Ten tweede vond ik de bijwerkingen ook niet al te rooskleurig klinken. Gewichtstoename, acne, hoofdpijn, pijnlijke borsten... ik nam het risico... en ja hoor, de kilo's vlogen er aan. Na een paar maanden zag ik het niet meer zitten; dan toch maar een maandelijkse marteling. Dikker worden in de puberteit - de tijd van onzekerheid, uitgaan en jongens - zag ik niet zitten. De pil was toch niet mijn ding, op dat moment.

Tot op een zeker moment een vriendin vertelde van haar pil: Lovette. Het zou een lichte pil zijn met een kleine kans op bijwerkingen. Inderdaad, deze pil was de uitkomst. Van toenemend gewicht was geen sprake en ook pukkeltjes had ik zelden. Diezelfde vriendin bracht me vorig jaar weer op de hoogte van een vernieuwing in de wereld van de anticonceptie. Er was een nieuw soort spiraaltje ontwikkeld: het Mirena-spiraaltje. Ik vond het een beetje eng klinken (was dat niet wat oudere vrouwen gebruikten wanneer ze een aantal baringen achter de rug hadden?), maar na enig onderzoek bleek dit spiraaltje toch wel een perfect alternatief voor de pil.

Het Mirena-spiraaltje:
- Blijft vijf jaar op zijn plek, je hoeft dus voor vijf jaar nergens aan te denken;
- Kan zowel door vrouwen gebruikt worden die kinderen hebben gekregen als door vrouwen die nog geen kinderen hebben;
- Zorgt ervoor dat de menstruatie licht(er) wordt, bij de meeste vrouwen verdwijnt de menstruatie na een tijdje helemaal;
- Zorgt ervoor dat de menstruatiepijn minder wordt/verdwijnt;
- Is betrouwbaarder dan de pil; er wordt zelfs beweerd dat het net zo betrouwbaar is als sterilisatie;
- Is ook een goed middel voor vrouwen met overgangsproblemen.


Het kleine spiraaltje wordt in de baarmoeder gebracht en geeft daar hormonen af. Door deze lokale werking zal je minder last hebben van bijwerkingen dan bij gebruik van de pil. Het klinkt geweldig! Een anticonceptie die je niet elke dag hoeft in te nemen (en dus ook niet kan vergeten) en die ook nog eens super betrouwbaar is. Zijn er dan helemaal geen nadelen?

Uit ervaring kan ik nu vertellen dat de werking van het spiraaltje uitermate ideaal is: na ongeveer drie maanden verdween mijn menstruatie; ik had dus ook geen pijn meer. Daarbij komt dat ik nooit meer de verplichting had elke dag een pil in te nemen. Helaas waren er voor mij wel nadelen. Wanneer je de beslissing neemt om een spiraaltje te nemen, moet je er absoluut bij stilstaan dat het inbrengen ervan gepaard kan gaan met een bizarre pijn. Dit kan uiteraard verschillen per vrouw, maar je moet een echte bikkel zijn als je deze pijn kan weerstaan: blijf vooral denken aan alle voordelen! Ik ben zeker nog een dag ziek geweest, maar daarna was het over en heb ik geen enkel pijntje meer gevoeld.

Ik had echter wel last van bijwerkingen. Ik heb nooit last gehad van acne, zelfs niet in de puberteit en ook niet tijdens het gebruik van de pil; het spiraaltje zorgde bij mij echter wel voor een onrustige huid. Ook mijn lichaam veranderde enigszins. Ik werd niet zwaarder of dikker, maar ik had wel een licht opgezette onderbuik. Deze kwaaltjes bij elkaar opgeteld deden mij wederom beslissen van anticonceptie te wisselen.

Ik heb de stap genomen om het spiraaltje te proberen, omdat ik nu eenmaal graag op zoek ga naar wat het best bij mij past. Voor mij is het nu weer Lovette: elke dag een pilletje, maar minder last van bijwerkingen.
Het Mirena-spiraaltje is absoluut een goede uitvinding, maar het blijft anticonceptie en daarmee geeft het hormonen af. Elk lichaam reageert weer anders op de verschillende anticonceptiemiddelen. Het is daarom lastig te zeggen of het voor iedere vrouw een perfect middel is. Er is maar één manier om daarachter te komen...

Kijk voor meer informatie over anticonceptie op www.anticonceptie.nl
Kijk voor meer informatie over het Mirena-spiraaltje op www.mirena.nl



Link naar het verhaal:

http://www.ze.nl/relatie/De-pil-of-toch ... altje/807/

Plaats reactie