Plotselinge bloeding, mirena laat 'los' na 2 jaar

Vertel hier je verhaal.
Sunny
Ervaren Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 09-06-2012 20:53

Plotselinge bloeding, mirena laat 'los' na 2 jaar

Bericht door Sunny » 11-06-2012 12:35

Hallo allemaal,

ik ben een nieuw lid en wil graag mijn verhaal met jullie delen om te kijken of er vrouwen zijn die dit herkennen.

Vrijdagmiddag stond ik een ui te snijden in de keuken toen ik plotseling begon te vloeien.
Ik was op de helft van mijn cyclus, dus dit klopte niet.
Daarbij was het vloeien ook veel heviger dan tijdens de menstruatie en compleet onaangekondigd (mijn menstruatie voel ik altijd aankomen en komt langzaam op gang).
Ik besloot naar mijn huisarts te bellen omdat het tegen 5 uur was en het weekend zo zou beginnen.
De assistente heeft overlegd met de arts en ze zeiden dat ik het maar even af moest kijken.

Ik maakte me zorgen over het vloeien, wat niet minder werd en ik besloot om alvast te gaan douchen (wat ik eigenlijk later op de avond wilde doen) zodat ik fris was als ik eventueel onderzocht moest worden. Tijdens het douchen bedacht ik om zelf eens te voelen en ik voelde duidelijk iets scherps in mijn vagina.
Anderhalf uur later lag ik (nog steeds volop vloeiend) op de tafel bij de huisartsenpost en zag de arts inderdaad de mirena.
Hij heeft hem verwijdert, maar begreep niet hoe dit kon gebeuren.
Dit begrijp ik ook niet. Ik had die dag weinig gedaan (beetje buiten in de zon gelegen enzo) omdat ik hoofdpijn had, dus het gevolg van inspanning kan het niet zijn.
We hadden ook al zeker een week geen gemeenschap gehad, dus daar kan het ook niet van zijn.
Wel had ik de woensdagavond ervoor hevige buikpijn gehad (maar die was op donderdag en vrijdag weer over en ik heb toen ook helemaal niet gevloeid)
Ik heb de laatste jaren vaak buikpijn gehad en na onderzoeken bij een internist kreeg ik de diagnose PDS (Prikkelbaar darm syndroom), dus ik dacht dat daar de buikpijn mee te maken had, maar het was wel veel erger dan normaal.

De arts bij de huisartsenpost zei dat het vloeien nu zou moeten stoppen en anders moest ik terugbellen.
Het vloeien werd in eerste instantie minder, maar zaterdag na het eten werd het weer erger en heb ik weer naar de huisartsenpost gebeld.
Ik werd teruggebeld door een vrouwelijke arts en zij zei dat het vloeien normaal was en 4 tot 5 dagen kon duren.
Als het erger werd, ik pijn kreeg of als het ging stinken, moest ik wel terugbellen.

Toen ik vrijdagmiddag naar mijn eigen huisartsenpraktijk belde, heb ik
wel meteen een afspraak gemaakt voor controle van de mirena omdat dat precies 2 jaar geleden was dat die geplaatst is.
In eerste instantie zei de assistente dat dat niet meer nodig was. Er was een nieuw beleid, ze deden geen controles meer op de mirena.
Toen ik aangaf dat me 2 jaar geleden nadrukkelijk gezegd was door mijn huisarts om wel controles te doen aangezien de touwtjes heel kort waren vanaf het begin, keek ze in mijn dossier en er stond een vermelding van de gynaecoloog dat controle nodig was.
Morgenmiddag dus naar mn huisarts, ik vloei nog steeds, ben benieuwd wat ze zal zeggen / doen.

Herkent iemand hier iets in?

Groetjes Sunny

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 11-06-2012 22:51

Hoi Sunny,

Ik heb wel vaker gehoord over Mirena's die gaan 'zwerven'. In sommige gevallen heeft dit geleid tot het perforeren van allerlei weefsels, maar ik denk dat het wel meevalt. Bij jou lijkt ie er meer spontaan uit te zijn gevallen. Dat gebeurt volgens mij ook wel vaker en zodra de Mirena eruit is, is het normaal dat je vloeit. Heb je ook pijn? Zoniet, en ruikt het verder niet vreemd(kan duiden op een ontsteking) dan zou ik me niet teveel zorgen maken. De Mirena is toch een vreemd object in je lijf en meestal is je lijf gericht op het uitstoten van vreemde dingen. Had de huisarts de Mirena gezet?

Omdat je ook op mijn verhaal hebt gereageerd vraag ik me af of je ook last had van bijwerkingen?

Groetjes,
Suzanne

Sunny
Ervaren Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 09-06-2012 20:53

Bericht door Sunny » 12-06-2012 14:10

Ja, de huisarts heeft op 7 juni 2010 de mirena geplaatst.
Omdat de touwtjes erg kort waren, heb ik wel nog een inwendige echo gehad bij de gynaecoloog.

Ik heb woensdag, dus 2 dagen voor het verliezen van de mirena hele hevige buikpijn gehad, maar de dag van verlies niet. (wel migraine-achtige hoofdpijn)

Het vloeien was behoorlijk heftig en daar maak ik me zorgen over.
Ik was blij dat ik thuis was en maar 2 meter van de wc, moet er niet aan denken dat dit ergens anders gebeurt was.
We zouden eigenlijk gaan winkelen, maar vanwege de hoofdpijn hebben we dat niet gedaan.

Mijn moeder had ooit spontane bloedingen toen ik nog kind was, ik heb toen de huisarts gebeld terwijl ze op de wc zat.
Bij haar kwam het door een myoom en is toen de baarmoeder verwijdert.
Ik heb ook een myoom (= een vleesboom), die was steeds klein, 2,5 cm doorsnee, maar het zou kunnen dat die groter is geworden.

Ja, ik had idd last van bijwerkingen, ik had/heb van allerlei klachten en ben dit jaar al bij een neuroloog, internist en psycholoog geweest.
Nu vraag ik me af of de hormonen van de mirena misschien de jklachten veroorzaakt hebben.

Anyway, zo meteen afspraak bij huisarts, ik laat nog weten wat zij heeft gezegd.

Sunny
Ervaren Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 09-06-2012 20:53

Bericht door Sunny » 12-06-2012 19:33

A.s. vrijdag heb ik een afspraak bij de gynaecoloog

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 15-06-2012 18:47

Hoi Sunny,

Wat vervelend dat je ook zulke klachten hebt ervaren. Het klinkt me allemaal bekend in de oren. Ik begon ook te denken dat het aan omstandigheden lag, maar ik moet zeggen dat ik nu - bij gelijkblijvende omstandigheden - me toch beter voel. Ik reken erop dat het herstel even zal duren. Ik lees verhalen van vrouwen die na een half jaar zonder Mirena nog steeds bepaalde klachten hebben, maar het zal uiteindelijk hopelijk wel weer rechttrekken. Ik heb al veel dagen gehad dat ik me echt weer helemaal mezelf voelde. Gewoon weer happy, bijdehand en ad rem. Echt slechte dagen heb ik eigenlijk niet meer, maar soms nog wel dagen dat ik niet helemaal happy ben of wat onrustig slaap. Dat van die angstaanvallen is ook herkenbaar. Ik heb ze eerder gehad, en dit was volgens telkens tijdens het gebruik van anticonceptie. Destijds was dit de Stediril 30 die ook niet overal goede reviews krijgt. Veel vrouwen ervaren bijwerkingen bij hormonale anticonceptie. Als je er om veel redenen gevoelig voor bent, zal de Mirena niet meehelpen.

Vloei je nu nog? Na het verwijderen is het ook normaal dat je een 'ontrekkingsbloeding' hebt. Hoe is je engels? Op een amerikaanse blog wordt er gesproken over stolsels die de grootte hebben val golfballen (!) na het verwijderen. Zelf heb ik dit niet gehad, maar het komt wel vaker voor. Ik lees dat je vrijdag (vandaag) naar de gynecaloog bent geweest. Had die nog nieuws? Wat zei hij/zij?
Mijn huisarts was trouwens heel begripvol en gaf me helemaal niet het gevoel dat hij dacht dat het aan iets anders lag dan de Mirena. Inmiddels dringt wel langzaam door dat de Mirena veel bijwerkingen kan hebben.

Fijn weekend nog en hou je taai!

Sunny
Ervaren Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 09-06-2012 20:53

Bericht door Sunny » 23-06-2012 22:03

Hoi Suzanne,

ik had niet in de gaten dat je gereageerd had hier (had geen mail ontvangen), vandaar mijn late reactie.

De gynaecoloog had nog nooit gehoord dat de mirena na 2 jaar los liet, wel enkele weken na plaatsing, dus hij kon het ook niet verklaren.
Ik heb een inwendige echo gehad en mijn myoom was wat gegroeid, 2,5 cm nu. Dit wordt een kleine myoom genoemnd, maar als je bedenkt dat de baarmoeder maar 6 cm is, dan is die dus al bijna half gevuld hiermee. Geen wonder dat mirena niet lekker zat al die tijd.
Ik mocht van hem gerust weer een nieuwe mirena zei hij, maar alleen voor de hevige menstruaties, niet als anti-conceptie.
De vorige gynaecologe en mn huisarts hebben daar destijds niets over gezegd, maar blijkbaar was ik dus niet optimaal beschermd die 2 jaar en hebben we geluk gehad dat ik niet zwanger ben geworden.
Meerdere vrouwen die ooit een miskraam hebben gehad, zeggen dat de plotselinge hevige bloeding en buikpijn op een miskraam lijkt.


Ik heb de afgelopen 2 weken 1 dag niet gevloeid, maar daarna kwam het weer terug, het wordt wel minder.
Eigenlijk zou ik nu mijn menstruatie moeten hebben, dat is 4 weken geleden, ik ben benieuwd of mijn cyclus weer terug komt.
Misschien ben ik wel in de overgang.
Donderdag heb ik laten prikken voor mijn HB, ben benieuwd.
De assistente van mijn huiarts, die me bloed afnam,
vertelde dat ze zelden iets negatiefs over medicatie zei tegen patienten, maar dat ze nu uit eigen ervaring kon beamen dat de mirena psychische bijwerkingen kon hebben.
Het deed me goed om dat van haar te horen. Ik voelde me begrepen hierdoor.
Mijn engels is redelijk

Dank je wel voor je reactie!

Groetjes Sunny

lientje
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-06-2012 14:50

Bericht door lientje » 25-06-2012 10:28

Hoi Sunny,

Wat vervelend dat je zo lang gevloeid hebt, dat ziet er dan niet lekker uit voor mij(je hebt ook op mij gereageerd) bij mij word de mirena op 5 juli verwijderd, maar ik heb hem 10 jaar gehad en ben al die tijd niet tot nauwelijks ongesteld geweest. Ben benieuwd...
Wat ik overal gelezen heb op dit forum is dat het enige tijd kan duren tot je cyclus weer normaal is, weet niet precies hoe oud je bent, maar ik wou hem ook laten verwijderen zodat ik weet of ik nog niet in de overgang ben.
Vind het niets om inderdaad iets in me te hebben als dat niet nodig is, ik ben overigens bijna 43 en mijn moeder en zus waren ook jong in de overgang, vandaar.
Hoop dat je snel opknapt en ben benieuwd hoe het over een tijdje met je gaat.

Sunny
Ervaren Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 09-06-2012 20:53

Bericht door Sunny » 25-06-2012 14:14

Ik ben ook 43 Lientje.

En ook ik vraag me af of ik misschien in de overgang ben, heb er toevallig net op zitten googelen om wat meer info te krijgen.
Ik heb gisteravond weer een flinke bloeding met veel stolsels gehad waar ik van schrok.
Smiddags waren we nog naar de stad geweest, moet er niet aan denken dat dat toen gebeurt was.
Mijn man heeft 5 dagen vrij en we wilden vanalles gaan doen, bv een dagje naar de floriade met mijn ouders, maar dat durf ik nu niet aan en daar baal ik van.
Ik word er ook zo onzeker van....
De overgang kan inderdaad een soort van erfelijk zijn, vaak gaat het zoals het bij je moeder / oma / zussen ging, zei mijn arts ooit en hoor ik wel vaker uit verhalen.
Mijn moeder heeft op haar 43 ste een baarmoederverwijdering gehad, dus ze weet niet hoe oud ze was teon ze in de overgang kwam.
Ik wil jou hiermee overigens niet bang maken Lientje, bij jou kan het heel anders gaan!

Suzanne
Ervaren Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 12-02-2012 16:27

Bericht door Suzanne » 26-06-2012 23:02

Hoi Sunny en lientje,

Ik ben zelf 35, dus kan niet oordelen over de overgang. Ik ben al vrijwel meteen weer heel regelmatig ongesteld geworden. Wel is mijn cyclus weer langzaam aan het oplopen tot 5 weken. Dat had ik altijd, dus is normaal bij mij. Ik merk wel om me heen, bij vriendinnen enzo, dat je hormonen vanaf je 30ste gaan veranderen, en ook als je kinderen hebt gehad zul je gemerkt hebben dat je lichaam anders reageert. Anyway, wat ik wilde zeggen is het volgende. Ik heb op de amerikaanse forums en ook op dit forum wel meer gelezen over het feit dat de mirena klachten kan veroorzaken die lijken op de overgang. Voor mij speelt het nog niet helemaal zo, dus ik heb me er ook niet zo in verdiept.

Wat ik wel schokkend vond, Sunny, was dat jouw huisartsassistente zei dat ze uit eigen ervaring kon meepraten over de psychische klachten. Ze had hem dus zelf ook gehad? Mijn huisarts was ook al zo begripvol en bevestigde dat hij steeds meer slechte verhalen hoorde over de Mirena.

Ik ben inmiddels bijna vier maanden verder en voel me echt een stuk beter. Soms spelen mijn hormonen ineens op, zoals gisterochtend toen ik ineens boos was op alles en iedereen. Mijn vriend kon er wel om lachen, vooral omdat ik echt NOOIT sjacherijnig ben. Ik ben eigenlijk altijd vrolijk. Of ik moet echt moe zijn.

Ik heb, omdat ik wilde begrijpen wat er gebeurde met mijn lichaam, veel gelezen over hormonen en wat de Mirena nu precies doet. Het boek 'Wat je dokter je niet verteld over de menopauze.' heeft me wel geholpen om te begrijpen waarom er vanalles misging met mijn lijf en wat ik kon doen om dit te herstellen. In het boek wordt aangeraden om progesteron-creme te smeren, maar daar hoor ik wisselende verhalen over. Toch is het interessant om te lezen over je hormonen en waarom het zo belangrijk is om een eisprong te hebben en waarom de kunstmatige hormonen niet hetzelfde zijn als je lichaamseigen hormonen. Namelijk omdat farmaceutische bedrijven geen patenten kun aanvragen op natuurlijke stoffen en ze er dus niet zoveel geld mee kunnen verdienen.

Ik hoop dat jullie je snel beter voelen. Ik voel me toch wel beter, hoewel ik er nog zeker niet ben. Maar ik ben hoopvol over de toekomst.

Sunny
Ervaren Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 09-06-2012 20:53

Bericht door Sunny » 28-06-2012 11:46

Suzanne schreef:Wat ik wel schokkend vond, Sunny, was dat jouw huisartsassistente zei dat ze uit eigen ervaring kon meepraten over de psychische klachten. Ze had hem dus zelf ook gehad? Mijn huisarts was ook al zo begripvol en bevestigde dat hij steeds meer slechte verhalen hoorde over de Mirena.
Ik vind het vooral typisch dat de huisartsassistentes daar zo over verschillen. (Ik ben in een groepspraktijk, heb meerdere assistentes en meerdere huisartsen)
Deze nam me gelukkig heel serieus.
De andere assisitente probeerde me, toen het vloeien weken gelegden begon, een mirena controle uit mijn hoofd te praten.
Er was een nieuw beleid en controle was niet meer nodig.
Ik ben niet altijd assertief, maar deze x heb ik gezegd dat mijn huisarts me 2 jaar na plaatsen nadrukkelijk gezegd had dat ik wel controles moest laten doen en pas toen ze in mijn dossier zag staan dat ook de gynaecoloog dit ooit geschreven heeft, plande ze een afspraak voor me. (Uiteindelijk was die controle niet meer nodig omdat de mirena toen al spontaan uit de baarmoeder los was gekomen.)

Fijn om te lezen dat jij je steeds beter gaat voelen Suzanne!

Dank je wel voor je reactie :)

Plaats reactie