stress of toch klachten van de mirena

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
marita1717
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-09-2012 18:13

stress of toch klachten van de mirena

Bericht door marita1717 » 17-09-2012 18:34

Goede avond dames,

Hier mijn verhaal:

In Februari dit jaar heb ik na een ongewenste zwangerschap en miskraam gekozen voor de mirena spiraal.
Dit omdat ik niet goed tegen de hormonen van de pil kan.

Bijna 3 maanden na het plaatsen begonnen bij mij de klachten, het begon met een zeer pijnlijke rug, zo pijnlijk dat ik niet meer kon zitten en of liggen.
Daarna begon ook mijn hart met overslaan, dit is nu nog steeds elke dag. De arts stuurde me door naar een fysio. Dagen erna begon een kies pijn te doen
en kreeg ik ook een raar gevoel in mijn hoofd. Ik weer terug naar mn huisarts en die constateerde dat ik een bijholte ontsteking had vandaar t rare gevoel in mijn
hoofd. Na een antibiotica kuur was het nog niet over en na een rontgenfoto zat er nog steeds een ontsteking. Maar ik voelde me niet goed, moe, nerveus, stemmingswisselingen, angst. Dus maar weer naar de huisarts... deze heeft mij bloed laten prikken getest op een heleboel dingen schildklier, bloedarmoede, suiker, cholesterol, leukocyten en allerlei allergieen. Wat bleek bloeduitslagen waren uitstekend gezonder kon niet.
Mijn vraag toen was waarom ik me dan zo ellendig voelde die hartkloppingen, dat rare gevoel in mijn hoofd, mijn nek en rugklachten? Nou zei mijn arts je hebt stress en zit tegen een burn out aan.... Na een paar dagen (zitten dan al in juli) kreeg ik zelfs hyperventilatie aanvallen.... arts dacht aan een angtsstoornis... maar adviseerde mij om op vakantie te gaan.... De klachten bleven helaas.... Na terugkomst ook een ecg gehad hart was prima in orde...moest maar gaan sporten om me beter te voelen...oke dat gaan we dan ook maar doen...

Mijn moeder heeft een keer gezegt dat sinds ik de mirena heb mn gezondheid achteruit is gegaan, dit heb ik toen ook aangegeven bij mn huisarts en die wimpelde dit af met er zit zo weinig hormoon in dat het lichaam er amper wat van merkt...oke dacht ik dat zal dan wel...

Nu ga ik nog steeds naar de fysio, spieren doen nog steeds pijn, raar gevoel in mijn hoofd is er ook nog steeds, gevoelige kies is er ook nog, tandarts heeft grondig onderzoek gedaan maar kon niks vinden, hartkloppingen zijn er nog steeds....

Na wat gelezen te hebben op dit forum vielen ineens zoveel puzzelstukjes op zijn plaats, dat ik maar besloten heb om volgende week mn spiraal eruit te halen...

Mijn vraag is nu ook, wie heeft haar spiraal eruit laten halen, en zijn alle klachten met de tijd verdwenen?? Ik wil graag weten of ik de juiste keuze maak, want ik weet niet meer wat ik moet doen alles is getest en alle uitslagen zeggen dat ik kerngezond ben, maar zo voel ik mij niet....

groetjes en alvast bedankt

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 18-09-2012 13:40

Hallo Marita,

Als ik je verhaal zo lees, zeg ik ja, eruit laten halen. De kans is behoorlijk groot dat de Mirena de oorzaak is van je klachten, zeker aangezien je aangeeft niet goed tegen hormonen te kunnen.
Ik was altijd gezond, en in de periode met de Mirena zat ik steeds aan de antibiotica vanwege allerlei ontstekingen (o.a. blaastontstekingen, zelfs een longontsteking). Ik mankeerde altijd wel wat. Het is nu ruim 5 jaar geleden dat ik hem heb laten verwijderen ik heb een half jaar na verwijdering nog 1x antibiotica voor blaasontsteking moeten gebruiken, daarna heb ik nooit meer antibiotica nodig gehad. De hartkloppingen had ik ook, ik heb ze nu alleen soms rond de eisprong en de menstruatie (dus duidelijk hormoongerelateerd). Dus voor mij geen hormonen meer. Ik voel me nu weer zoals voor de Mirena.
Ik heb ook van meer vrouwen gelezen dat ze de diagnose burn-out kregen en die knapten op na verwijdering van de Mirena.
Dus het is de moeite van het proberen waard. Geef het na verwijdering wel even de tijd, de klachten verdwijnen niet binnen een week, maar je zou al snel verschil moeten merken. Je kunt eventueel een dagboekje van je klachten bijhouden.
Sterkte, hou je ons op de hoogte?

Groetjes,
Mo

marita1717
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-09-2012 18:13

Bericht door marita1717 » 18-09-2012 16:19

hoi Mo,

Ben vandaag dus bij de huisarts geweest, deze zei dat t absoluut niet van de mirena kon zijn. Maar dat ik maar moest kijken op Hypochondrie, dus een combinatie van stress, angststoornis en depressiviteit... Nou, dat ging er bij mij dus niet in. En heb gevraagd toch mirena eruit te laten halen...

Nu blijkt dat hij de touwtjes niet kon vinden en hij vond het ook raar dat ik nog gewoon maandelijks ongesteld word...

Nu moet ik dus deze week naar de gyneacoloog om een echo te laten maken en dan spiraal te laten verwijderen...

Wat als ie er niet meer zit... ben nu best wel zenuwachtig....is er iets wat ik zelf nog kan doen met voelen of zo....of heeft de gyn de touwtjes te kort geknipt.
of zou mn tampon de touwtjes naar binnen geduwd hebben, had die nl bij de arts in de wc snel eruit gehaald omdat ik nu ongesteld ben...

groetjes

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 18-09-2012 16:29

Hoi Marita,

Ja, dat zei mijn vervangende huisarts toen ook. Blij dat ik hem toen toch heb laten verwijderen. Misschien moet je huisarts het Farmacotherapeutisch Kompas er maar even op naslaan

Bijwerkingen
Bijwerkingen treden m.n. in de eerste maanden na het inbrengen op en nemen daarna af. Zeer vaak (> 10%) uteriene/vaginale bloedingen ('spotting'), bij 20% oligomenorroe en amenorroe, goedaardige ovariumcysten. Vaak (1-10%) buikpijn, misselijkheid, gewichtstoename. Depressieve stemming, zenuwachtigheid, verminderd libido, hoofdpijn. Acne. Rugpijn, pijn in het bekken, dysmenorroe, vaginale secretie, vulvovaginitis, gevoelige en pijnlijke borsten, expulsie van het IUD. Soms (0,1-1%) stemmingswisselingen, migraine, opgeblazen gevoel. Alopecia, hirsutisme, pruritus, eczeem. Ontstekingen in het bekken, endometritis, cervicitis of pap smear normaal, klasse II. Oedeem. Zelden (0,01-0,1%) huiduitslag, urticaria, uteriene perforatie (m.n. bij de insertie) die kan leiden tot ontstekingsreacties. . Endometriumpoliepen van microscopische afmetingen en cervicale dysplasie zijn gemeld. Incidenteel kunnen tijdens het inbrengen of verwijderen van het IUD korte tijd bewustzijnsverlies of een verminderde polsfrequentie optreden, bij epilepsiepatiënten een insult.

http//www.fk.cvz.nl/

Als de huisarts hem niet kan verwijderen, is er meestal niets aan de hand. De touwtjes kunnen wat naar binnen gekruld zijn. De gynaecoloog heeft er een betere tang voor en heeft hem er doorgaans zo uit.

Groetjes,
Mo

marita1717
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-09-2012 18:13

Bericht door marita1717 » 18-09-2012 17:17

Moet je nagaan wat je er allemaal van kan krijgen.... het enge vindt ik is dat mn hart overslaat en een soort raar gevoel heb in mn hoofd met vlagen....

Als dat weg zou zijn dan ben ik de gelukkigste vrouw op aarde... wat voor een hartkloppingen had jij?? Ik heb het alleen als ik rustig zit dan lijk t net of mn hart een slag overslaat...

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 18-09-2012 17:26

Ja, precies zo, vooral tijdens rust, minder tijdens inspanning.

Pomme
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 19-10-2012 23:41

Te

Bericht door Pomme » 20-10-2012 00:01

Hoi,

Die kiespijn kan ook heel goed bij migraine horen. Ik heb zelf ook die klacht. Migraine kan veroorzaakt worden door de spiraal.

Plaats reactie