Dilemma

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Madelon
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-09-2012 21:00

Dilemma

Bericht door Madelon » 18-09-2012 21:31

Hallo,

Aangezien ik met een dilemma zit, wil ik dit graag met jullie delen.

Ik ben nu 21 jaar en ik heb sinds kort de Mirena. Vanaf dat ik ongeveer 16 jaar was, ben ik begonnen met het slikken van de pil. Hiermee ben ik begonnen wegens een erg onregelmatige menstruatie. Door het gebruik van de pil kreeg ik verschillende klachten. Ik werd namelijk ontzettend chagrijnig, prikkelbaar en ik had ook last van gewichtstoename. Na twee verschillende soorten pillen te hebben gebruikt ben ik overgestapt op de Nuvaring. Ook dit was geen succes. Deze Nuvaring zakte namelijk naar beneden en ook zette mijn slijmvliezen heel erg op. Na de Nuvaring ben ik (op doktersadvies) nog één keer over gestapt op een andere pil. Dit was de Neocon. Deze pil heb ik slechts een paar maanden gebruikt, omdat mijn slijmvliezen opgezet bleven. Echter was ik op dat moment wel helemaal klaar met alle hormonen, dat ik ben gestopt met alle anticonceptie om mijn lichaam weer 'te laten bijkomen'.

Krap een jaar ging dit goed. Na het stoppen met de pil duurde het even voordat mijn cyclus weer normaal was. Helaas was dit voor korte duur en werd mijn menstruatie weer erg onregelmatig. Soms was ik 2 weken ongesteld en soms 5 weken niet. Soms heel erg en soms nauwelijks. Hier werd ik behoorlijk gek van. Daarbij kwam het dat ik even later ook ontzettend veel pijn kreeg tijdens mijn menstruatie periode. De krampen leken elke maand erger te worden. Twee weken van tevoren had ik soms al last van hoofdpijn en erge buikpijn(krampen). Dit werd steeds erger en op een gegeven moment kon ik alleen nog maar medicijnen slikken tegen de pijn. Deed ik dit niet, dan viel ik flauw. Was ik dus ook te laat met mijn medicijnen, dan lag ik op de grond. Standaard 1 a 2 dagen per maand lag ik op bed.

Na dit een tijdje te hebben volgehouden ben ik weer naar de dokter geweest. Hij schreef me zware ibruprofen pillen voor omdat mijn eigen medicijnen inmiddels te licht waren. Helaas maakte de ibruprofen mij alleen maar kotsmisselijk. Hier ben ik dus ook weer snel mee gestopt. Toen was de maat vol en ben ik doorverwezen naar de gyneacoloog. Tijdens dit gesprek hebben we de mogelijke opties besproken. We kwamen al snel uit op het Mirena spiraal, aangezien het koperspiraal voor mij niet gunstig was in verband met de pijn. De pillen en andere anticonceptie was uitgesloten. De Mirena was dus mijn laatste optie. Na hier nog even over te hebben nagedacht besloot ik de Mirena te proberen.

Nu heb ik sinds 6 juni de Mirena. Het inbrengen was een regelrechte ramp. Ik viel 3 keer flauw en heb nog een hele tijd in het ziekenhuis doorgebracht voordat ik naar huis kon. Daarna heb ik thuis nog een week op bed gelegen. De weken die volgende gingen redelijk. Ik vloeide wel wat, had last van afscheiding. Naarmate de dagen vorderde kreeg ik meer klachten. Tintelingen op mijn tong, opgezette buik, vaginale infecties/irritaties. Ik had altijd zo iets, gun het de tijd en je lichaam heeft tijd nodig om eraan te wennen.

Nu ben ik inmiddels bijna 4 maanden verder en ik heb een werkelijk klachten'festijn'. Afgelopen week heb ik veel vijanden gemaakt door mijn humeur. Ik kon niks hebben, was zeer prikkelbaar en ik voelde me ellendig. Ook heb ik continu hoofdpijn en stekende buikpijn heel laag in mijn buik. Het ergste is dat ik doodmoe ben en steeds futlozer word.
Nu komt er nog bij dat ik bloed heb laten prikken. Gisteren kreeg ik mijn uitslag en blijkt het dat ik ook Pfeiffer heb. Voor mij is het dus onduidelijk welke klachten waar vandaan komen. Ik weet dus niet wat ik moet doen. Het spiraal is mijn laatste hoop, maar hoe groot is de kans dat het beter wordt? Er wordt gezegd dat je het 3 of 6 maanden de tijd moet geven. Is het nog de moeite waard 2 maanden te wachten. Ik overweeg deze week te bellen voor een afspraak om eventueel het spiraal te laten verwijderen, maar ik ben bang dat ik een verkeerde keuze maak. Graag zou ik daarom wat reacties willen horen.

Bedankt als jullie de moeite nemen het verhaal te lezen. Het is namelijk wat langer geworden dan gepland.

Groetjes,

Madelon

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 20-09-2012 08:31

Hoi Madelon,

Wat een ellende (
Is er ooit verder onderzocht waarom je menstruaties zo onregelmatig zijn?

Het is moeilijk je te adviseren, want inderdaad welke klachten komen van de Pfeiffer en welke van de Mirena? Als je de Mirena laat verwijderen, kun je kijken of er iets verbetert, maar dan heb je nog altijd geen oplossing voor je pijnlijke menstruaties (hoewel de Mirena nu ook niet echt als een oplossing klinkt). Lastig. Het is ook niet te zeggen of het verbetert als je hem zes maanden hebt, bij mij slopen er juist steeds meer klachten in na die zes maanden.

Sterkte...

Groetjes,
Mo

Madelon
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-09-2012 21:00

Bericht door Madelon » 23-09-2012 22:43

Dankjewel voor je reactie.

Nee, dat is helaas nooit onderzocht. Ik kreeg gewoon weer een nieuwe pil voorgeschreven.
Inmiddels heb ik er nog even over nagedacht. Ik kijk het nog hooguit een maand aan en dan neem ik mijn besluit. Wel weet ik dat de kans groter is dat de Mirena eruit gaat, dat dat ie blijft. Ik ben bang dat er langzamerhand ook steeds meer klachten zullen insluipen.. De laatste maanden blijf ik kwakkelen. Ook ga ik nu aan alles twijfelen, zoals; sinds wanneer breekt mijn haar zo snel af? Zat dit haar hier al op deze plek? Je kunt jezelf echt gek maken. Ik kijk het voor nu nog even aan, maar zodra de pijntjes en klachten weer opkomen gaat de Mirena er zeker uit.
mo schreef:Hoi Madelon,

Wat een ellende :(
Is er ooit verder onderzocht waarom je menstruaties zo onregelmatig zijn?

Het is moeilijk je te adviseren, want inderdaad: welke klachten komen van de Pfeiffer en welke van de Mirena? Als je de Mirena laat verwijderen, kun je kijken of er iets verbetert, maar dan heb je nog altijd geen oplossing voor je pijnlijke menstruaties (hoewel de Mirena nu ook niet echt als een oplossing klinkt). Lastig. Het is ook niet te zeggen of het verbetert als je hem zes maanden hebt, bij mij slopen er juist steeds meer klachten in na die zes maanden.

Sterkte...

Groetjes,
Mo

Sunny
Ervaren Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 09-06-2012 20:53

Bericht door Sunny » 02-10-2012 15:33

Moeilijke situatie Madelon.
Ik kan je helaas geen advies geven, maar wil je wel even heel veel sterkte wensen!

Groetjes Sunny

Plaats reactie