Dus toch de mirena?!!

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Linda
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-02-2008 18:54

Dus toch de mirena?!!

Bericht door Linda » 05-02-2008 19:25

Na 2 jaar twijfels, wanhoop en onzekerheid, kwam ik op deze site terecht. Mijn verhaal lijkt in veel opzichten op dat van de anderen. Toch wil ik het graag kwijt en delen!

Ik was bekend met depressies en slikte daarvoor al een aantal jaren anti-depressiva. Omdat ik zo'n enorme last had van PMS en stemmingswisselingen voor mijn menstruatie én heel erg vloeide, kwam de huisarts met het idee om de mirena te plaatsen.
Ik kende een aantal mensen die er erg enthousiast over waren dus besloot ervoor te gaan. Vrijwel direct na de plaatsing ging ik mij slechter en slechter voelen. Ik heb zelfs in paniek de gynaecoloog gebeld en een oproep op een medisch forum gezet: mirena en depressie? De gynaecoloog en huisarts konden zich niet voorstellen dat het door de mirena kwam. Dus heb ik doorgebeten, ben weer in therapie gegaan, andere anti-depressiva gaan slikken. De hele mallemolen weer doorstaan.

Alleen echt opknappen deed ik niet. Ondanks alles voelde ik me een ander mens, zeg maar de :evil: slechtere versie van mijzelf... Angstig, somber, lusteloos, chagrijnig, agressief (met name laatste fase van cyclus). Hoe erg ook om te zeggen, voel me vaak levensmoe. Mijn man en kinderen hebben er echt onder te lijden gehad (en nog steeds). Gezien mijn voorgeschiedenis ging iedereen ervan uit dat het "weer" een depressie was.

Daarnaast heb ik het laatste half jaar last van extreme haaruitval. Ook dit werd toegeschreven aan stress (en misschien de nieuwe medicatie die ik slikte). Mijn haar valt nog steeds uit en ik denk dat ik 1/3 minder haar heb. Ook kreeg ik een onzuivere huid en veel meer haargroei in mijn gezicht. Maar goed, ik passeerde de 40 en dacht dat zal de leeftijd wel zijn.

Ik had het idee dat al deze klachten door de mirena kwamen van me afgezet. Totdat ik maar weer n's ging googlen en naar "haaruitval" ging zoeken. Uiteindelijk kwam ik via de bijwerkingen mirena op deze site terecht. En mijn ogen gingen open.....tegelijkertijd was het zo confronterend. Want ik had het me niet verbeeld. Op mijn oproep toendertijd hebben niet veel mensen gereageerd. Maar alle verhalen hier sterken me enorm in mijn overtuiging. Ik ben bang om de mirena te laten verwijderen, bang dat ik me nog slechter ga voelen en dat kan ik me niet veroorloven. Deze afgelopen 2 jaar hebben me gesloopt. Maar ik denk dat het de enige optie is. Dus mijn vraag aan jullie is ook hoe lang het duurde totdat je je weer een beetje "de oude" ging voelen. Hebben er meer mensen zoveel haaruitval gehad? Ik heb nu echt kalende inhammen en had juist een volle bos haar.

Bedankt voor deze site!!!
Ik wil deze week een afspraak gaan maken met huisarts. Mijn psychiater raadde het me af omdat de situatie dan weer "in de war" zou raken. Maar ik kan me alleen maar beter gaan voelen, niet meer slechter. Dus het is het proberen waard denk ik.


Groeten van Linda

Mariska
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: 23-01-2008 22:46

Re: Dus toch de mirena?!!

Bericht door Mariska » 05-02-2008 23:26

Hoi Linda,

Tjonge zeg wat een toestand zeg, en dat al zo lang...
Ikzelf heb een afspraak volgende week om m eruit te laten halen en ik leef
er gewoon naartoe...vanaf het moment dat ik de knoop heb doorgehakt.
Alles is zo herkenbaar, ik heb ook een vriendin die al jaren mirena heeft en
nooit geen last heeft gehad, dus ik dacht dat wil ik ook!
Het vloeien is wel minder maar wel heel onregelmatig en langdurige afscheiding.
Inderdaad worden de pms klachten en stemmingswisselingen versterkt door het spiraal(hormoon)
Ik slik nu ook nog antidepressiva maar ik hoop dat ik het kan afbouwen voor de zomer en dat ik dan
mezelf weer kan zijn.... Dat ik de zon weer kan zien schijnen!!! :D
Ik heb ook last van haaruitval alleen niet zo extreem als jij, ik heb wel heel erge last van roos en exzeem op mijn hoofd wat ook verschrikkelijk jeukt. Heb ik daar een speciale medicinale shampoo voor gehad maar daar wordt je haar weer heel dof en slap van..... :(
Ik heb de knoop ook pas doorgehakt na het lezen en meedoen hier op het forum, ben daar erg blij mee.
Toch denk ik wel dat het de tijd nodig heeft om weer normaal in je cyclus te komen, maar ja dat kan er nog wel bij toch? :wink:

Sterkte verder en hou ons op de hoogte

Groetjes Mariska

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 06-02-2008 10:04

Hoi Linda, ten eerste welkom op het forum :wink:

Wat een naar verhaal.... Ook hier valt het me weer op dat zowel jouw huisarts als gynaecoloog geen idee hebben van de bijwerkingen. Zij hadden echter jouw voorgeschiedenis eerst moeten bekijken voordat de Mirena werd geplaatst. Vrouwen die al eerder depressies hebben doorgemaakt lopen sneller kans om hiervan een herhaling te krijgen door de hormonen in de Mirena. Bayer zegt dit ook zelf in het rapport van hun klinische tests. Een vertaling van het rapport staat bij de artikelen over de Mirena :wink: Daarom zouden ze je zeker serieus hebben moeten nemen toen je al je klachten kreeg!
Ik denk dat je jezelf (en je gezin) het meeste zult helpen wanneer je de Mirena zo snel mogelijk laat verwijderen. Het ding blijft nu hormonen afgeven en je klachten zullen daardoor in stand blijven. Als hij er uit is, duurt het eventjes voordat je weer helemaal de 'oude' bent. Maar mijn haar is bijvoorbeeld nu al weer wat dikker geworden (mijn man ziet het ook), en mijn Mirena is er nu een dikke twee maanden uit :wink: Mijn middenscheiding werd steeds breder en nu groeit hij weer mooi dicht. Het moeilijkst waren overigens de dagen voor de eerste twee menstruaties na de Mirena, want toen kreeg ik allerlei klachten terug, ook angstgevoelens. Die gingen echter na een paar dagen al weer weg. En je kunt wat schommelingen krijgen, goede en slechte dagen. Maar goed, dat is beter dan je constant slecht voelen.... en het aantal slechte dagen wordt steeds minder.
Al met al moet je rekenen op 3 tot 6 maanden voordat je hormoonhuishouding zich weer wat heeft gestabiliseerd. Bij de ervaringen van anderen op het forum kun je lezen dat er een stijgende lijn zit in hoe ze zich nu voelen na de verwijdering. Ook op de andere fora onder de links staat een schat aan ervaringen.
Als je huisarts of gynaecoloog moeilijk gaan doen, wil ik je wel de vertaling van het Bayer rapport toezenden. Dit kun je dan uitprinten en ter ondersteuning bij het consult gebruiken :wink: En laat het ook eens aan je psychiater lezen dan :wink:
Mijn psycholoog zei dat het een goed idee was wanneer huisartsen die vrouwen met depressieve klachten op hun spreekuur krijgen eerst eens zouden checken of ze een Mirena hadden.... dat zou een hoop ellende kunnen voorkomen!
Laat je ons weten hoe het ging bij de huisarts? Heel veel sterkte!

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 06-02-2008 20:37

Hallo Linda,

Heftig jouw verhaal en heel herkenbaar.
Heel goed dat je je intuitie bent blijven volgen en ik denk dat je de juiste conclusie trekt.

Het is spijtig dat veel artsen niet willen erkennen welke elende de Mirena voor sommige vrouwen kan aanrichten; terwijl ze zouden moeten weten wat hormonen met lichaam en geest kunnen doen. Het gaat dan niet om de hoeveelheid hormoon (wat ze vaak als tegenargument gebruiken) maar om wat die hoeveelheid met jouw hormoonhuishouding doet.

Ik denk dat je er goed aan doet om de Mirena te laten verwijderen. Na het verwijderen zal het even duren voordat je je beter gaat voelen, maar iedere stapje vooruit is winst.

Ik snap de reactie van je psychiater niet! Waar is hij bang voor? Hij is arts en zou moeten weten welk effect hormonen op je psyche kunnen hebben(zeker in zijn vakgebied)......
Mocht achteraf blijken (en dat verwacht ik niet) dat je klachten niet aan de Mirena te wijten zijn dan is nog steeds de winst dat je DAT dan ook weer weet en er niet meer over hoeft te twijfelen.

Ik verwacht echter dat je WEL verbetering gaat zien, weliswaar net ups en downs, en dat komt dan door de schommeling van hormonen en het feit dat je natuurlijke cyclus moet gaan herstellen.

Heel veel sterkte!

Linda
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-02-2008 18:54

Bedankt!

Bericht door Linda » 06-02-2008 22:39

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik voel me gesterkt in mijn beslissing om de mirena nu zo snel mogelijk te laten verwijderen. Morgen ga ik bellen voor een afspraak. Ik durfde zelf eerst ook niet te geloven dat het hiermee te maken had. Het feit dat de mirena waarschijnlijk alles heeft verergerd en dat geen arts daaraan gedacht heeft maakt me intens boos en verdrietig. Want ik heb echt het gevoel dat ik "geleden" heb de laatste 2 jaar. Juist omdat ik niet opknapte en mijzelf dit zo kwalijk nam, het meest waardeloze mens voelde.

Claudia, ik wil graag het rapport ontvangen als dit mogelijk is.

Jullie horen zeker nog van mij. En wat ben ik blij dat er lotgenoten zijn en ik niet "gek" ben!
Linda

Claudia
Site Admin
Berichten: 859
Lid geworden op: 16-12-2007 20:07

Bericht door Claudia » 07-02-2008 11:01

Linda,

Ik heb de vertaling naar je toe gezonden :wink:

Groetjes,

Claudia
Moeder van 4 kinderen, drie keer Mirena (in 2001, 2003 en 2007)

Manny
Ervaren Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10-01-2008 13:25

Bericht door Manny » 07-02-2008 18:56

Het is heel goed da je je intuitie bent blijven volgen en dat je het besluit genomen hebt om het spiraal te laten verwijderen.
De periode na verwijdering zal spannend worden.
Wat mij erg geholpen heeft is het bijhouden van een logboek.
Op de momenten dat ik dacht dat ik een 'terugval'had kon mijn logboek mij overtuigen van het feit dat ik in een opwaardse spiraal zat met zo nu en dan een dip (de ene keer heftiger dan de andere).....

Sterkte en ik hoop dat snel weer jezelf bent.

Plaats reactie