Nog meer MIRENA ellende

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Anne67
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-03-2013 10:28

Nog meer MIRENA ellende

Bericht door Anne67 » 04-03-2013 11:31

Mijn verhaal start in augustus 2012. Op advies van mijn HA laat ik een spiraal plaatsen vanwege terugkerende bloedarmoede agv heftige menstruaties. Sinds een aantal maanden was mijn menstruatie weer opgang na een succesvolle behandeling van kanker met operatie en chemokuren nu ca 1,5 jaar geleden.

De plaatsing van spiraal verliep zonder problemen. Thuis de bijsluiter gelezen en ik schrok toen wel van de mogelijke klachten. Na zo'n 1,5 maand merkte ik dat ik nerveus en spanning in de hartstreek had bij vlagen. Ik relativeerde deze klachten met het idee dat ik teveel hooi op mijn vork had genomen op mijn werk waar ik aan het reintegreren was.

Eind oktober, na twee maanden, stortte ik in. Huilbuien, vermoeid en enorme hoofdpijnen. Bij de vervangende HA mijn verhaal gedaan en direct ook gevraagd of het veroorzaakt kon zijn door de spiraal. Hij had het maar 1x in al die jaren meegemaakt en het leek hem heel niet waarschijnlijk. Gezien mijn ziektegeschiedenis was het aannemelijk dat het daarmee te maken had. Met een recept voor oxazepam naar huis gestuurd en als mij HA terug was dan moest ik daar langs gaan.

Na 1 week met de oxazepam gestopt omdat ik mij daar niet beter door voelde. De hoofdpijnen vloerde mij met name.
Vervolgens weer naar de HA en weer mijn verhaal gedaan. Volgens hem moest ik maar eens met een psycholoog gaan praten alhoewel ik aangaf dat ik niet met iets zat ondanks alles wat ik heb mee gemaakt. Uiteindelijk dacht ik: Hij zal wel gelijk hebben...

Agv van de lange wachttijden en niet reageren ben ik nooit bij een psycholoog aangekomen. De klachten werden steeds vreemder en erger, waardoor ik hele dagen op bed lag. Hieronder een lijst ervan:
- hevige hoofdpijnen (achterkant hoofd) en een soort brandend gevoel vaak
- misselijk
- geen of weinig prikkels kunnen verdragen
- labiel
- pijn in schouders en bovenlichaam
- stress in hartstreek
- vermoeidheid
- pijn in stuitje (soms zo hevig dat ik nauwelijks kan zitten)
- pijn in de onderbuik en buikstreek
- wisselende gemoedstoestanden

Gelukkig vond ik na een google actie deze site en kwam ik erachter dat mijn klachten heel duidelijk hormonaal zijn. DANK !! Eind december ben ik naar de HA gegaan en heb hem verteld dat ik de spiraal eruit wilde halen. Hij vertelde me dat de klachten na 3 weken over zouden zijn. Mijn arbo arts vertelde een ander verhaal, namelijk dat het ongeveer even lang duurt als dat de spiraal erin heeft gezeten.

Tussen kerst en de 1e week van januari zijn de klachten enorm verergerd en daarna trok ik bij. Ik liep zowaar weer rond en had weer meer energie. Dit alles duurde zo'n twee weken, waarna de ellende weer begon rondom mijn eerste menstruatie. Drie weken lang weer klachten om vervolgens weer voor twee weken te verdwijnen. In die drie weken met klachten weer langs de HA gegaan. Met zware pijnstillers naar huis gestuurd, die mijn darmen niet bleken te verdragen. Plus dat hij mij nog belde en hij aangaf dat hij mij wilde testen op endometriose... Mijn arts uit het zkh gaf echter aan dat dit echt niet logisch was, hetgeen mijn gedachte na een google speurtocht bevestigde.

Inmiddels zijn de klachten weer terug en voel ik dat ik bijna weer ga menstrueren. De hevigheid van de klachten is gelukkig wel afgenomen. Circa 40% van de week ben ik op de been en ca. 60% lig ik plat en/of ben ik moe van de hele ellende.

Zo'n drie weken geleden ben ik gestart met acupunctuur om te kijken of dit mijn lijf kan helpen met de opschoning van deze kunstmatige hormonen. Voor mijn gevoel heb ik hier veel baat bij. Het reguliere circuit kan je niet meer aanbieden als pijnstillers en oxazepam en helaas geeft mij dit teveel bijwerkingen.

Dit hele gedoe heeft mij inmiddels meer gekost dan alleen mijn gezondheid maar dat wil ik niet allemaal op het internet gooien.
Ik hoop dat ik half april weer mijzelf herken en dit achter mij kan laten. Hoop dat anderen steun hebben aan mijn verhaal en ik wens jullie veel sterkte en beterschap.

Anne

anoli
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-02-2013 20:16

Bericht door anoli » 09-03-2013 17:03

Beste Anne,

Bedankt voor jouw verhaal. En wat erg dat je kanker hebt gehad, heftig hoor!!! Gelukkig dat de behandelingen succesvol zijn.

Ik heb zelf nu bijna drie weken geleden de Mirena spiraal laten verwijderen (mijn verhaal staat ook in dit topic - momenteel derde van boven). Ik heb de spiraal ca. 5 maanden gehad. Gezien de rare/vage klachten - waar artsen geen verklaring voor hebben - op een gegeven moment e.e.a. gegoogled en ontdekt dat er toch wel veel verhalen zijn over vage klachten en de Mirena.

Ik was (ben) eigenlijk een beetje aan het einde van m'n latijn, snap echt niet wat ik mankeer en wil heel graag mezelf weer terug, gewoon weer zo zijn als ik was. Afgelopen maandag dacht ik
'Het lijkt zowaar wel of ik weer een beetje mezelf word'. Ook dinsdag jl. had ik dat gevoel. Maar woensdag werd dat al wat minder en donderdagavond stortte ik weer volledig in. Alle klachten waren weer terug. Vrijdagochtend ook nog drama, vrijdagmiddag en -avond ietsje beter. Vandaag houdt het weer niet over. Ik was afgelopen maandag uiteraard heel opgetogen, maar nu weer erg somber of de klachten wel door de Mirena komen.

Maar nu ik jouw verhaal lees, begrijp ik dat het met ups en downs gaat.

De enige echte positieve verandering tot nu toe na de verwijdering is dat ik al bijna 2 weken geen bloedverlies/spotting heb gehad. De Mirena heb ik gekregen aangezien ik al ruim 60 dagen bloedverlies had. De pil gaan slikken, maar die kon het ook niet stoppen. Toen een hysteroscopie gehad, alles was in orde. Gyn stelde Mirena voor en dat heb ik toen gedaan. Na spiraal, eens in de zoveel weken een soort van menstruatie, best heftig en de rest van de maand op een paar dagen na alleen maar bloedverlies/spotting. Wist op een gegeven moment niet meer wanneer ik ongesteld moest worden (vroeger kon ik de klok erop gelijk zetten).

Na verwijdering spiraal heb ik na 3 dagen menstruatie gekregen. Deze duurde zowaar maar 4 dagen en sinds die tijd geen bloedverlies meer gehad. Bij elk toiletbezoek ben ik weer verbaasd :o

Ik hoop nog steeds dat een groot deel van mijn klachten (sommige bestonden al voor de Mirena) toch nog weggaan.

Jij hebt de Mirena ook ca. 5 maanden gehad (net als ik). En als we jouw arbo arts moeten geloven, dan duurt het dus ca. 5 maanden voordat je van de klachten af bent (mits die door de Mirena komen).

Zou jij misschien half april een update kunnen geven of je inderdaad klachten-vrij bent? Dat zou ik erg fijn vinden.

Anne ik wens jou heel veel sterkte en geluk toe, ook met de dingen buiten de gezondheid om!!

Nogmaals bedankt voor jouw verhaal.

Groet,
Anoli
Ik heb heimwee naar mezelf!!

(Mirena gehad van 25-09-2012 tot 19-02-2013)

Anne67
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-03-2013 10:28

Bericht door Anne67 » 13-05-2013 20:29

Eindelijk dan een update alhoewel hij eigenlijk onder het verkeerde kopje staat..

Het positieve is dat het veel beter gaat met mij maar het is niet makkelijk geweest en dat is zacht uitgedrukt. Na elke menstruatie gaat het weer een stukje beter. Ik heb nog steeds klachten maar gelukkig daalt het aantal en zijn ze ook minder hevig:

- soms hoofdpijnen
- weinig prikkels kunnen verdragen
- soms labiel
- vermoeidheid
- soms pijn in stuitje
- soms pijn in de onderbuik en buikstreek

Ik begin mijzelf weer te herkennen maar ik kus de dag waarop dit achter de rug is ! Zelf veel baat naar mijn mening bij acupunctuur. Veel sterkte voor alle lotgenoten en voor diegenen die het overwegen....denk nogmaals goed na...

Plaats reactie