kan door de mirena komen?

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Nati
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 21-04-2013 13:09

kan door de mirena komen?

Bericht door Nati » 21-04-2013 13:34

Lieve meiden,
Ik ben 40 jaar en heb 1 kind van 8 jaar, 1 kindje is overleden vlak voor de bevalling en 1 kindje van 4 jaar. Na de bevalling van ons overleden zoontje had ik een zeer heftige bloeding wat ik maar net heb overleefd. Na de geboorte van onze dochter zei de gyneacoloog dat nog een zwangerschap niet verantwoord zou zijn omdat mijn baarmoeder in een slechte conditie is. Dus toen is bij de keizersnee meteen een steralisatie bij mij gedaan. De jaren daarna werd mijn menstruatie steeds heviger. Met nachtverband en mega tampons en nog steeds doorlekken. Vooral 's nachts. Ik hoorde toen van collega's dat de mirena ideaal is. Nu heb ik helemaal geen anti conceptie meer nodig dus heb er heel lang over nagedacht. Uiteindelijk heb ik de in juli 2012 mirena bij de huisarts laten plaatsen. Ik voelde er totaal niets van en had ook maar 1 dag daarna last.

Nu heb ik de laatste maanden de volgende klachten:
- heel erg moe
- prikkelbaar en slecht humeur
- hartkloppingen vooral 's nachts
- slecht slapen
- afscheiding continu
- minder zin in sex

Dit alles heeft echt een nadelige invloed op ons gezin. Maar wat ik me nu afvraag, kan dit allemaal door de mirena komen?
Dinsdag heb ik een afspraak bij de huisarts en ik weet niet hoe hij hier tegenover staat dat dit bijwerkingen van de mirena zouden kunnen zijn.
Wat denken jullie?

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 23-04-2013 09:29

Hallo Nati,

Ben je al bij de huisarts geweest?
De klachten die je noemt, kunnen bijwerkingen van de Mirena zijn, zie de bijsluiter op pagina 8 en 9 http//db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h16681.pdf

De huisarts kan ook in het Farmacotherapeutisch Kompas kijken naar de bijwerkingen http//www.fk.cvz.nl/ (vul in geneesmiddel > geneesmiddelenteksten > Mirena)

Sterkte!

Groetjes,
Mo

Nati
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 21-04-2013 13:09

Bericht door Nati » 23-04-2013 09:51

Hoi Mo,

Dank je wel voor je reactie. Hier heb ik echt wat aan. Dan kan ik hem die informatie ook laten lezen en das makkelijker dan ik het zelf moet vertellen.
Ik zal dit bericht meenemen als ik vanmiddag om half 3 bij de huisarts ben.
Ben wel blij dat ik nu eindelijk ga.. het is een hele goeie huisarts die ons gezin goed kent en ons bij alles wat er de afgelopen jaren is gebeurd heeft begeleid.
Dus het gaat vast goed komen!!

Thanks!!

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 23-04-2013 20:40

Hoi Nati,

Hoe is het vanmiddag gegaan bij de huisarts?

Groetjes,
Mo

Nati
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 21-04-2013 13:09

Bericht door Nati » 23-04-2013 20:50

Hoi Mo,

Het was echt een heel goed gesprek. De huisarts wist er al van dat de Mirena ook erge bijwerkingen kan geven en ook psychische klachten kan geven.
Maar hij schrok van het percentage van vrouwen dat er last van heeft!
Nu heb ik in het verleden ook al last gehad van depressies maar steeds ook na een zwangerschap. Dus ik ben gevoelig voor hormonen.
Hij dacht dat het ook iets met mijn schildklier zou kunnen zijn dus ik moest ook even bloedprikken.
Verder kreeg ik als advies: elke dag 1 uur lang sporten en het liefst buiten tot het zweet van me afloopt.
Dat schijnt ook goed te helpen. Ik vond het wel erg bijzonder zo'n advies.
Dus nu ga ik fanatiek sporten! althans... gaan we proberen...
De huisarts wil de Mirena er ook best uithalen maar hij wilde me er nog even over laten nadenken.
Want ja als hij er uit is ga ik waarschijnlijk weer heel erg vloeien......
Dus daar ga ik over nadenken.. maar als ik alle verhalen op dit forum lees en dat sommigen er zo lang mee zijn doorblijven lopen..
dat wil ik dus ook echt niet!!! Het heeft me al echt heel veel gekost!!
Mijn jaarcontract van het werk is niet verlengd omdat ik ook steeds minder presteerde.... en ook de opleiding die ik in januari ben gestart gaat niet echt heel erg goed...
Ik wil weer gewoon lekker kunnen slapen zonder hartkloppingen en zweten en die onzinnige angst die ik steeds heb..
Daar word zo onzeker van, daar wil i kvan af!!!

mo
Expert
Berichten: 597
Lid geworden op: 03-01-2008 10:55

Bericht door mo » 23-04-2013 21:10

Hoi Nati,

Fijn dat de huisarts je serieus nam. Uitsluiten dat het door de schildklier komt, is ook verstandig.
Interessante suggestie inderdaad. Sporten helpt tegen depressie, misschien ga je je inderdaad beter voelen. Yoga kan ook helpen.
Als je bang bent om te lang met de klachten te blijven rondlopen, zou ik voor mezelf een termijn bepalen (bijv. 3 maanden) en kijken hoe het aan het einde daarvan gaat. Heb je nog altijd te veel klachten, dan kun je de Mirena alsnog laten verwijderen.

Groetjes,
Mo

Nati
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 21-04-2013 13:09

Bericht door Nati » 24-04-2013 23:07

Hoi Mo,
Ja yoga wordt sinds kort hier vlakbij op sportschool gegeven. Daar ga ik denk ik zeker zondag gebruik van maken!
En die termijn stellen vind ik een goed plan! Dat ga ik zeker doen.
groetjes Anita

mbolleke
Ervaren Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 20-12-2012 20:26

Bericht door mbolleke » 01-06-2013 19:14

inderdaad, een zeer herkenbaaar verhaal. Ik wens jou heel veel sterkte in je verdere zoektocht. Ben ook blij dat je huisarts de klachten serieus nam, je bent heus niet de enige!!! Sterkte.

Nati
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: 21-04-2013 13:09

Bericht door Nati » 03-12-2013 16:33

lieve meiden,
even een up=date!
In april van dit jaar voelde ik me echt niet goed en ben ik met mijn huisarts gaan praten.
Hij was heel begripvol en wist ook dat mirena deze bijwerkingen kan geven.
Maar hij wilde toen uitsluiten dat het aan de schildklier lag. Dat is getest en het bleek het niet te zijn.
Dus verder was ik prima gezond!
Tijdens de zomervakantie voelde ik me weer best goed en heb ik het allemaal een beetje weggestopt.
Maar daarna kwamen die angsten weer terug. Ik kreeg ook last van hartkloppingen 's nachts en zweten.
Normaal slaap ik gewoon zeker 8 uur dus dit is echt heel vervelend! Zo moe en overdag ook gewoon nergens zin in, bah!!
Ook heb ik last van een opgezwollen buik (lijk wel paar maanden zwanger!) en ook een drukkend gevoel in mijn hoofd.

Ik ben met deze klachten op 12 november weer naar mijn huisarts gegaan. Helaas was er weinig tijd om alles goed door te praten, dus
ging ik op 27 november voor nu een dubbele afspraak. De huisarts leefde zo met me mee en samen besloten we dat de mirena er uit ging.
Het zou een fluitje van een cent zijn, zei hij. Maar bij zaten de touwtjes naar boven geklapt dus was helaas wel vervelend.
Maar hij is er uit!! Ben zo opgelucht!!! De afgelopen 2 dagen slaap ik al weer wat meer en het drukkende gevoel in mijn hoofd is weg.
Ook ben ik minder angstig en heb ik zin om weer wat positieve dingen aan te pakken!
Helaas wel meteen een paar dagen bloedverlies, wat wel weer erg wennen is...
Maar het voelt echt VEEL natuurlijker! Dit hoort er gewoon bij. Dat opgeblazen gevoel voelde ik echt meteen verdwijnen.

Dus ik raad iedereen aan om goed bij jezelf te voelen wat er speelt en als je eenmaal hebt besloten om hem te laten verwijderen, dat ook gewoon te doen!

helenevanbeek
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 13-06-2014 11:17

Wie heeft ervaring met depressie door Mirena ?

Bericht door helenevanbeek » 13-06-2014 11:35

Wie heeft ervaring met depressie of andere nare gevoelens door Mirena ?

Ik doe journalistiek onderzoek naar de ernstige bijwerkingen van de Mirenaspiraal.
Graag kom ik in contact met vrouwen die hierover met me willen praten.

Dat kan via: helenevanbeek@gmail.com

Vriendelijke groet,

Hélène van Beek

Plaats reactie