Verwijzing huisarts?

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Sonja1985
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-08-2013 16:29

Verwijzing huisarts?

Bericht door Sonja1985 » 05-08-2013 16:32

Hallo dames,

Per toeval kwam ik op deze site terecht en ik ben nogal geschrokken; wat een herkenning!! Wat “fijn” om te lezen dat ik niet de enige ben met verschillende klachten.

Ik heb de Mirena nu bijna 3 jaar; nadat ik jaren lang aan de pil was.
Ik werd erg depressief van de pil, toen heb ik besloten dat ik over wilde stappen naar Mirena.
Eerst bleek dit een geweldige overstap (op de pijnlijke plaatsing na); ik werd na 1 maand al niet meer ongesteld en ben dit al 3 jaar niet meer geweest. Het depressieve gevoel ging ook al snel weg.
Maar langzamerhand zijn er klachten gekomen die ik in eerste instantie niet aan de Mirena weet;
Ik ben vaak moe, ik heb het vaak warm, ik ben depressief, geen libido, hartkloppingen, ontsteking in gewrichten en borstbeen, opgeblazen buik, slap haar, zwaar gevoel in ledematen, slecht slapen en pijn en kloppingen in onderrug.

Nu is het niet gezegd dat dit alles door de Mirena komt; maar ik hoop het wel en dat kan ik alleen weten als ik hem (of haar?) eruit laat halen.
Vandaag heb ik de gynaecoloog gebeld en kon wel een afspraak maken maar ik heb ook een verwijzing van de huisarts nodig. Nu vraag ik mij af wat ik tegen de huisarts moet zeggen?
Ik ben bang dat ik niet serieus wordt genomen, omdat ik heb gelezen dat veel dames niet begrepen werden door de huisarts/gynaecoloog toen zij de klachten hadden voorgelegd. En dat ik dan geen verwijzing krijg. Maar ik vind eigenlijk dat ik zelf mag beslissen over mijn eigen lijf…

Kan iemand haar ervaring delen / mij geruststellen. Bedankt.

och
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: 26-07-2013 18:38

Bericht door och » 06-08-2013 15:36

Hoi Sonja,


Natuurlijk beslis jij zelf of je de mirena wilt of niet. De huisarts mag dat echt niet weigeren. Hij/zij kan hooguit uit interesse naar je motivatie vragen.

Ik vraag me wel af of je eerder met je huisarts zo'n ervaring hebt gehad? Indien ja, wellicht tijd voor een andere huisarts hoor!!!!

Succes en sterkte.

ps. Ik ben hier maar net. Ik blijf een tijdje schrijven over de gevolgen na de verwijdering. :wink:

Sonja1985
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-08-2013 16:29

Bericht door Sonja1985 » 07-08-2013 22:20

He Och,
Ik had op internet allerlei verhalen gelezen over de verwijdering en las dat huisartsen soms de klachten niet serieus nemen. Gelukkig heb ik geen slechte ervaringen met mijn huisarts!

Ik heb gebeld en mijn huisarts vroeg mij niet waarom ik de mirena wil laten verwijderen. Dus heb mij onnodig druk gemaakt. Ik heb een verwijzing gekregen en de mirena gaat er over een week uit!! Ik kan haast niet wachten ;-)

Ik heb jouw verhaal ook gelezen.. ongelooflijk wat hormonen met je lichaam en geest kunnen doen he! :(

Erg fijn dat vrouwen hier hun ervaringen kunnen delen en zo andere vrouwen kunnen waarschuwen...de klachten kwamen bij mij er langzaam insluipen en ik dacht dat het stress was of dat het bij ouder worden hoort.
Maar nee..het zijn de hormonen. Pfff :cry:

och
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: 26-07-2013 18:38

Bericht door och » 15-08-2013 12:03

Hoi Sonja,

Hoe is het nu? Ik ben er ook nog steeds verbaasd over dat het spiraaltje zo'n invloed kan hebben.

Groetjes en sterkte

Sonja1985
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-08-2013 16:29

Bericht door Sonja1985 » 26-08-2013 13:21

Mijn mirena is er nu 1 week uit!
Het verwijderen deed absoluut geen pijn. Ik voelde mij direct na het verwijderen erg opgelucht.

En nu nog steeds, ik heb geen seconde spijt gehad van het verwijderen van de Mirena, ik had het veel eerder moeten doen.
Ik ben gelukkiger, maak mij minder zorgen, libido is terug, haaruitval is minder, huid ziet er beter uit, meer energie, heb het niet meer zo snel warm, ik voel mij lichter (heb mij nog niet gewogen), geen opgezette buik meer 's avonds, geen kloppingen in mijn onderrug. Kortom: IK VOEL MIJ ERG GOED!

En dat alles al in 1 week, dat had ik niet verwacht.

Wel heb ik 4 dagen na de verwijdering een paar uur veel pijn in mijn rug en zij gehad; ik ging ervan uit dat dit een eisprong was. De 2 daarop volgende dagen heb ik wat bloedverlies gehad en een soort menstruatie buikpijn.
Ik ga ervan uit dat mijn lichaam zich aan het herstellen is van al die rot-hormonen en dat ik binnenkort een normale cyclus heb. Het zal even tijd nodig hebben denk ik.

Och, ben jij overgstapt op andere anticonceptie? Ik wil voorlopig mijn lichaam even hormoonvrij maken en gebruik nu condooms. Wie weet ga ik mij over een tijdje verdiepen in hormoonvrije-anticonceptie maar voor nu geniet ik van mijn mirena-vrije periode!
Hoe gaat het nu met jou?

Groetjes!

och
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: 26-07-2013 18:38

Bericht door och » 27-08-2013 12:35

Zoooo wat goed Sonja,


Fijn voor je dat je als zo snel opknapt. Ik gebruik maar weer het woord ongelofelijk. :wink:

In mijn lijf geen hormonen meer. Tenzij mijn migraine onhoudbaar wordt en ik radeloos ben. Maar ik denk dat daar voor mij wel
andere wegen in te bewandelen zijn.

Ik wil dit nooit meer!!!!!!!!!!!!!!!!

Plaats reactie