Wie weet raad!

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Eertje
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 26-09-2013 07:40

Wie weet raad!

Bericht door Eertje » 26-09-2013 08:41

Al mijn hele leven was mijn menstruatiecyclus zeer onregelmatig, de ene keer zat er drie maanden tussen, dan weer één maand en dan weer zes maanden, kortom geen pijl op te trekken. Ik was nooit heel zwaar ongesteld en had altijd weinig klachten tijdens de menstruatie. Ik ben een aantal periodes langdurig aan de pil geweest, heb er verschillende gehad, maar uiteindelijk heb ik besloten om daarmee te stoppen omdat ik nogal last had van de hormonen.

Na ongeveer vier jaar was ik weer eens een keer ongesteld en dat was zo ontzetten hevig, zoveel bloedverlies had ik nooit. En de volgende keer was dat ook zo, en ik merkte dat het steeds vaker werd en iedere keer heviger dan de vorige. En na een jaar was ik een soort omgekeerd ongesteld, iets van drie weken wel en slechts een paar dagen niet. En zo hevig dat de maandverbanden e.d. niet aan te slepen waren. Doorlekken was aan de orde van de dag, en zelfs met drie dubbele bescherming (2 dikke maandverbanden en een tampon) ben ik een keer doorgelekt tijdens een etentje in een restaurant, om je dood te schamen.

De huisarts verwees me door naar een gynaecoloog voor een inwendige echo, ze noemde vleesbomen als een mogelijke oorzaak. Na de echo en bloedonderzoek leek er niets mis te zijn, mijn cyclus was gewoon compleet uit balans. Wellicht lag de oorzaak in mijn gewicht werd er geopperd, ik was namelijk erg zwaar, en het is algemeen bekend dat gewicht invloed heeft op je cyclus. Dat was uiteraard niet prettig om te horen en ik was juist in de twee jaar daarvoor al ongeveer tien kilo afgevallen. In ieder geval, de opties op dat moment waren de pil, een mirena spiraal of doormodderen zoals het was. Vanwege eerdere ervaringen met de pil was dat voor mij geen optie en doorgaan zoals het was ook niet. Het spiraaltje leek de beste optie op dat moment, al was ik daar ook niet blij mee want het waren toch weer hormonen. Maar ik moest iets!

5 september 2012 was het zover, de spiraal werd geplaatst door de gynaecoloog. De plaatsing deed ontzettend zeer en ik had de dagen erna behoorlijke kramp in mijn bovenbenen. In de weken erna kreeg ik steeds meer vage klachten, ik was erg moe, was bijna continu verkouden, ik had regelmatig last van kramp in mijn bovenbenen, een hele onrustige huid, puistjes in mijn gezicht, mijn eczeem verergerde dramatisch. Ik was zeer emotioneel, ik zat bij ieder dood vogeltje te janken alsof de wereld vergaan was. Ik herkende mezelf niet meer. En de bloedingen waren er nog steeds, wel veel minder hevig. De huisarts bevestigde vrijwel meteen wat ik zelf ook al had uitgevogeld, het spiraaltje was zeer waarschijnlijk de boosdoener. Eind november moest ik voor controle naar de gynaecoloog en ook hij bevestigde dat de klachten van het spiraaltje konden zijn. Hij raadde aan om het nog even een paar maanden aan te kijken omdat het tot zes maanden kan duren voor je lichaam gewend is.

Zo gezegd zo gedaan en de klachten werden wel minder, ze gingen alleen nooit helemaal weg. De bloedingen waren wel heel erg afgenomen. In maart 2013 weer een bezoekje gebracht aan de gynaecoloog om te vragen wat er zou gebeuren als ik het spiraaltje zou laten verwijderen. Zou de hevige menstruatie dan weer terugkomen. Waren er nog andere opties. Ik wilde eigenlijk van dat ding af. Maar uiteraard kon de gynaecoloog niet zeggen wat er zou gebeuren als het spiraaltje verwijderd werd, en de enige andere optie waar hij mee kwam was Novasure, wat mij zo'n ingrijpende optie leek. Bovendien zijn mijn man en ik er nog niet uit of we een kinderwens hebben. Hij vertelde mij dat ik me moest afvragen wat beter was, de kwaliteit van mijn leven voor het spiraaltje of de kwaliteit wan mijn leven na het spiraaltje. Heerlijk als je met zo'n dooddoener naar huis wordt gestuurd.

Omdat mijn gewicht waarschijnlijk toch ook wel een grote rol speelde (en omdat ik gewoon echt veel te zwaar was) besloot ik om hulp te zoeken bij het afvallen. Er was gezegd dat de cyclus weer normaal op gang zou kunnen komen als ik zo'n 10 tot 15 % van mijn lichaamsgewicht kwijt was. Ik had het zelf geprobeerd maar dat lukte me niet. Nu, zes maanden later ben ik al bijna 23 kilo afgevallen en ik voel me aan alle kanten beter. Maar nog steeds de onrustige huid, de eczeem die maar niet minder wordt, de vermoeidheid enz.

Dat het spiraaltje er uit gaat is duidelijk, ik wil er vanaf, ik ben mezelf niet meer. De vraag is alleen wanneer, ik wil niet terug naar hoe het was begin vorig jaar met die vreselijk hevige menstruaties. Kan het nu al of moet ik wachten tot ik nog meer afgevallen ben, daar ga ik namelijk voorlopig nog mee door. Ik ga het vragen aan de huisarts of de gynaecoloog maar ik denk dat ze me geen zinnig antwoord kunnen geven, ik denk dat proberen de enige optie is.

Misschien weet iemand hier op het forum raad? Misschien heeft iemand het ook zo meegemaakt. Ik ben benieuwd. Het lucht sowieso op om mijn verhaal op te schrijven en om de verhalen van anderen te lezen, en vooral dat laatste sterkt me in mijn gevoel dat ik van dat ding af wil!

Anne67
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-03-2013 10:28

Bericht door Anne67 » 27-09-2013 10:33

Beste Eertje,

Mijn verhaal is wel iets anders dan jouw verhaal. Ik kreeg destijds de Mirena voorgeschreven vanwege teveel bloedverlies tijdens menstruaties en de bloedarmoede die ik daardoor kreeg. Mijn menstruatiecyclus was verstoord als gevolg van chemokuren ( en operatie) die ik gelukkig succesvol heb gehad.

De Mirena heeft mij heel veel ellende gegeven en ik heb hem na 5 maanden laten verwijderen in december afgelopen jaar. Vervolgens ben ik in februari aan de slag met acupunctuur, die mij ondersteunt in het herstellen van mijn lijf en geest. Als ik destijds had geweten wat acupunctuur kan helpen bij o.a. menstruatie problematiek dan was ik nooooooit aan de Mirena begonnen. De overvloedige menstruaties heb ik niet meer gehad sindsdien.

Met mijzelf gaat het inmiddels de goede kant op nu bijna 10 maanden na verwijdering maar het is een behoorlijke hel geweest hetgeen ook niet makkelijk is uit te leggen aan anderen als jezelf daar niet bent geweest. Verder heb ik gemerkt dat artsen ook niet goed weten hoe te handelen. Drie huisartsen (2 vervangende) en een arbo arts kwamen met vier soms uiteenlopende antwoorden en dat is niet prettig als patient.

Zorg goed voor jezelf en misschien helpt acupunctuur ook voor jou.

Sterkte, Anne

och
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: 26-07-2013 18:38

Bericht door och » 04-10-2013 10:03

Hoe is het nu Eertje?


Heb je al een beslissing genomen/

Sterkte

Eertje
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 26-09-2013 07:40

Bericht door Eertje » 04-10-2013 13:50

Och en Anne, dank voor jullie reacties.

Ik heb mijn beslissing genomen, hij (het) gaat eruit. Anne, jouw verhaal geeft mij het vertrouwen dat al komen de menstruatieproblemen weer terug dan is er op een andere manier zeer waarschijnlijk iets aan te doen. Nu alleen nog de stap zetten naar de huisarts of de gynaecoloog. dat weet ik ook niet, via welke van de twee ik het moet spelen. Komt goed, het zit niet op een week!

Eertje
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 26-09-2013 07:40

Bericht door Eertje » 28-11-2015 12:30

Ruim twee jaar geleden deed ik hier op het forum mijn verhaal over mijn ervaring met het Mirena spiraaltje. Ik was toen vastbesloten om het spiraal te laten verwijderen omdat mij na een jaar wel duidelijk was dat het mij zo ontzettend beïnvloedde. Ik heb alleen nooit meer gereageerd over hoe het me daarna vergaan is. Omdat ik zelf heel veel aan dit forum heb gehad toen ik informatie aan het zoeken was over de invloed van Mirena doe ik dat nu maar alsnog. Beter laat dan nooit!

Omdat ik altijd al een zeer onregelmatige cyclus heb gehad en ik voordat ik aan het spiraal ging een verstoorde cyclus had, ik was nagenoeg continu ongesteld, wilde ik voordat ik het spiraal zou laten verwijderen wel eerst goed uitvogelen over hoe dan verder. Want ondanks dat ik me absoluut niet fijn voelde met het spiraal, was teruggaan naar de situatie ervoor eigenlijk ook geen optie. Maar door het spiraal heen waren mijn menstruaties weer steeds heviger aan het worden en steeds vaker. Dus er moest iets gebeuren.

Toen las ik een reactie op mijn verhaal van Anne67 over acupunctuur dus daar ben ik wat meer over gaan lezen. Ik kwam er achter dat bijna alle acupuncturisten menstruatieklachten noemden bij het lijstje van aandoeningen die zij konden verhelpen. Ik heb een afspraak gemaakt en kon al vrijwel meteen terecht. Binnen drie maanden had de acupuncturist mijn cyclus onder controle, gewoon iedere 4-6 weken ongesteld voor een paar dagen, en niet zo heel hevig. 4 maanden nadat ik daar begon heb ik bij de huisarts het spiraaltje laten verwijderen. De eerste paar dagen merkte ik niks, maar toen leek het of ik wakker werd, alsof ik heel lang had geslapen. Het voelde letterlijk en figuurlijk als een opluchting. Ik ben nog enkele maanden bij de acupuncturist onder behandeling gebleven met een lagere frequentie, maar nu ga ik er al een jaar niet meer naartoe. En nog steeds is mijn cyclus behoorlijk regelmatig en normaal. En ik voel me echt stukken beter. Bijna geen last meer van mijn eczeem, en ook veel minder last van mijn andere allergieën zoals hooikoorts, ik heb veel meer energie en ik zit gewoon veel beter in mijn vel. Voor mij nooit meer een Mirena spiraal, of überhaupt hormonale anticonceptie.

Volgens de acupuncturist was mijn menstruatie cyclus verstoord geraakt gedurende een aantal jaren waarin ik heel veel had gewerkt en veel stress had gehad. Het probleem lag helemaal niet in de cyclus of bij mijn overgewicht zoals de gynaecoloog had gesuggereerd maar waarschijnlijk doordat mijn bijnieren te lang te hard hadden moeten werken om alle stress aan te kunnen. Uiteraard heeft het afvallen voor veel voordelen gezorgd en dat was ook gewoon nodig, maar de oplossing van de gynaecoloog om een spiraal te plaatsen om de hevige menstruaties te stoppen was in mijn geval gewoon echt niet de juiste oplossing omdat het de oorzaak van het probleem niet aanpakte. Dat bleek ook wel toen na ongeveer een jaar na plaatsing de klachten gewoon weer terug kwamen.

Ik wil met mijn verhaal aangeven dat er altijd andere opties zijn, probeer jezelf goed te informeren voor je ergens aan begint. Het is best moeilijk om tussen de bomen het bos te zien in alle informatie op het internet. En het is ook zo dat mensen vaker de negatieve verhalen op het internet zetten dan de positieve verhalen. Maar vaar niet blind op één arts die je iets aanraadt of voorschrijft als je je daar eigenlijk niet goed bij voelt. Je hebt altijd een keus!

Plaats reactie