Morgen gaat ie eruit!

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
guiri
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 22-11-2012 19:08

Morgen gaat ie eruit!

Bericht door guiri » 19-01-2014 23:01

Hoi allemaal,

Ik heb nu iets meer dan een jaar een Mirena, en af en toe meegelezen op het forum en ik herkende veel lichamelijke en emotionele klachten. Gelukkig is het bij mij niet ondraaglijk geworden maar ik heb vorige week de knoop doorgehakt, hij gaat eruit!

Even voor de context, ik ben 24 jaar, heb een relatie, en heb hiervoor 4 jaar de pil geslikt (Microgynon 20) en daar had ik eigenlijk niet zo veel last van, op af en toe hoofdpijn/stemmingswisselingen na. De Mirena heb ik vooral genomen omdat het me praktisch leek, geen pillen meer vergeten, het is een veilige vorm van anticonceptie en heeft minder hormoon dan de pil. Daarom was ik erg verbaasd om te merken dat ik juist van de Mirena veel meer last kreeg, hieronder even puntsgewijs:

- ik ben het afgelopen jaar 8 kilo aangekomen. Klinkt niet als veel, maar met mijn geringe lengte voel ik het behoorlijk.
- Een "opgeblazen" vervelend gevoel in mijn buik.
- Gespannen, gezwollen borsten die af en toe pijnlijk gevoelig waren. Op sommige momenten mag mijn vriend er bijna niet meer aankomen ;)
- Ik werd helemaal niet meer ongesteld. Op zich vond ik dat wel prettig, maar mijn afscheiding ging wel weer viezer ruiken dan voorheen.
- Als ik naar foto's van mezelf kijk van vorige jaren, lijkt mijn haar doffer en slapper, mijn huid ziet er ook iets minder fris uit, maar geen echte acne wat hier vaker genoemd wordt.
- Qua emotionele klachten merk ik verschillende dingen. Ik weet niet of alles aan de Mirena te wijten is omdat ik ook een behoorlijk stressvol jaar heb gehad: meer paniekerig, vaak een snelle hartslag bij stressvolle situaties, soms 's nachts wakker worden met een snelle hartslag. Down/"afwezige" stemming.

Ik heb mijn spiraal bij de huisarts laten zetten, en de assistente zei aan de telefoon ook dat eruit halen een fluitje van een cent is (gelukkig!). Ben benieuwd! Hoe snel ben je ongeveer "de oude"?

kogelvisje
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-01-2014 17:09

Bericht door kogelvisje » 21-01-2014 22:22

Vroeg me af, waarom neem je geen koperspiraal ( Flexi T+380( vanwegen de afgeronde armpjes) of een multiload ) behalve extra bloedverlies heb je verder geen gevaarlijke bijwerkingen, zoals anticonceptie met hormonen. Hormonen kunnen altijd een ,tigger,, zijn voor het ontwikkelen van borstkanker.
gr. Kogelvisje

Plaats reactie