6 maanden na verwijderen Mirena

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Ikke72
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-10-2014 07:37

6 maanden na verwijderen Mirena

Bericht door Ikke72 » 04-10-2014 08:01

Na 2 periodes Mirena, totaal 10 jaar in maart 2014 heb ik de Mirena definitief laten verwijderen. De eerste periode (ik was 32 bij start) geen klachten alleen gehad. Na inbreng van nr. 2 (37 jaar) zei de gynaecoloog dat ik na deze periode beter kon stoppen ivm mogelijke start overgang. Mijn ervaringen met nr. 2.
Gewichtstoename was enorme zeker 10 kg
Onbestemd gevoel alsof je niet meer jezelf bent
Pijnlijke borsten
Vermoeid
Zwaarmoedig
Prikkelbaar
Omdat de eerste periode totaal geen klachten gaf, heb ik het niet gelinked aan de Mirena. De verschijnselen los van gewicht waren het hevigst rond de tijd dat ik ongesteld moest worden. Het super voordeel overigens 9 jaar geen menstruatie. :D
Maart dus eruit, wat een ellende de eerste gynaecoloog had de draadjes te ver afgeknipt dus deze kreeg hem er niet meteen uit, veel gepriegel, echo om op te zoeken, nog meer gepriegel en eindelijk eruit. Ik vroeg nog of het inderdaad verstandiger was geen spiraal meer te laten plaatsen, hij vond het onzin, kon prima. Op mijn vraag of ik lichamelijke reacties kon verwachten na verwijdering door hormoon verandering oid, hoe lang duurt het voor je weer hormonaal in balans bent, was het antwoord, "nee, na verwijdering functioneert je lichaam gewoon, krijg je geen klachten omdat meteen de afgifte stopt." Ik vond het nogal ongeloofwaardig maar ook na doorvragen beweerde hij dat het alles meteen weer als vanouds zou zijn. Tja, dat is in mijn geval niet zo geweest.
Ik voel mij wel een stuk beter nu na 6 maanden, ben de kilo's weer kwijt. :D :D
Mijn cyclus was totaal van slag, voor de Mirena netjes 28 dagen. Nu sterk wisselend de eerste tijd zelfs een keer 64 ertussen, nu rond de 23 dagen. Hormonaal een achtbaan geweest, opvliegers, hartkloppingen, moodswings, buikpijn, etc. Ben geprikt om te kijken of ik niet toch in de overgang ben, maar dat is niet het geval. Ook de huisarts beweerde dat het niet aan de verwijdering van Mirena kan liggen. De laatste 6-8 weken voel ik mij een stuk meer in balans en heb ik geen klachten meer, anders dan de normale rond de menstruatie. Vanuit medische optiek kan dit alles niets met de Mirena te maken hebben gehad. Ik denk daar echter anders over, vooral als ik zo in mijn vriendenkring hoor en lees op internet. Voor mij geen Mirena meer.

marloes83
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: 29-09-2014 16:29

Bericht door marloes83 » 20-10-2014 13:17

Wat fijn dat je je zoveel beter voelt nu! mag ik vragen wat je nu gebruikt als anti conceptie?

Ikke72
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-10-2014 07:37

Bericht door Ikke72 » 20-10-2014 15:53

Ik gebruik geen anticonceptie meer. Ga ik ook zeker niet meer doen. Ik ben inmiddels 42, wil geen kinderen meer, dus mijn man heeft zich laten steriliseren.

Plaats reactie