hormonale zoektocht

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
fieke78
Ervaren Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11-06-2015 10:30

hormonale zoektocht

Bericht door fieke78 » 11-06-2015 11:14

Dag dames,

Me even voorstellen :
Ik ben een mama van 37 jaar en sukkel eigenlijk al 23 jaar van mijn leven hormonaal.
Echter pas de laatste tijd me er zelf in aan het verdiepen. Sinds iets meer dan 8 maanden functioneer ik niet meer, wat de aanleiding vormde voor de zoektocht.

Op ziekteverlof gezet omwille van overspannen, ontbreken veerbaarheid, ... Meerder bloedtesten bij huisarts om medische zaken uit te sluiten, ... behalve een tijdelijke leverstoornis, niets gevonden : dus 't zit tussen de oren. Dat op een gegeven moment een mens emotioneel eens op is of teveel van zichzelf vraagt en moet rusten, ok. Maar na een tijd rusten geraakt het geduld wel op omdat er momenteel maar weinig beterschap meer in komt. Dus me gaan verdiepen in lichamelijke disbalansen.

Mijn hormonale verhaal :
Al sinds mijn eerste maandstonden heftige pijnen, hevige bloedingen, onregelmatige lange cyclussen, humeurwisselingen, ...
Vroeg aan de pil begonnen. Na enkele jaren kreeg ik spotting tijdens het nemen van de pil, ongewenste beharing, .... Verschillende soorten pillen geprobeerd, het bleef. Vervolgens gestopt met de pil omwille van kinderwens.
Na de geboorte van ons tweede kindje de 1ste Mirena gezet. Ondertussen al meer dan 3 jaar met een 2de.
Vanaf vorig jaar meer en meer spotting, tot op een moment dat het slechts een week uitbleef. Op consultatie geweest en bovenop de Mirena nog wat hormonenpillen (clomid) gekregen. Spotting bleef uit. Vervolgens wee-achtige krampen : cystes op de eierstokken, clomid werd vervangen door luthenyl.

Omdat de huisarts mijn huidig ziektebeeld tussen mijn oren toewijst, zoek ik dan maar zelf naar de oorzaak van mijn loomheid, moeheid, acne, ongewenste beharing, trillende vingers, hoofdpijn, uitdroging, lage bloeddruk, ontbreken libido, gewrichtspijnen, ... Ben ik te koppig dat ik niet wil aannemen dat het met rust ooit wel zal beteren ?

Veel gelezen en toegepast vanop
de hormonendisbalans forum.

Hier veel nagelezen en
beslist om straks bij de gyn te vragen om de spiraal en pillen allemaal uit mijn lijf te bannen.
Ik ben vast beraden. Mijn gevoel zegt dat het hormonaal niet klopt. Ook al zijn de beschreven kwalen op dit forum meestal anders dan degene die ik heb.


Benieuwd wat het gaat geven.
Hier al veel gelezen en ik zal het dus ook wel zijn tijd moeten geven om mijn lijf terug een evenwicht te laten zoeken.

fieke78
Ervaren Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11-06-2015 10:30

Bericht door fieke78 » 11-06-2015 16:55

Voila, hij is er uit ! Voor ik goed en wel dacht "dit voelt niet aangenaam" had hij hem al beet.

Ook de extra hormonen die ik slik mogen achterwege blijven van de gyn.

Het doet ook super goed om me gesteund te voelen door de gyn.
Hij vond het een goed idee om me even op "hormonen-vrij" te zetten, gezien mijn gezondheidstoestand de laatste maanden.
Volgens hem zou ik, gezien de hormonen die ik bijslikte, rekening moeten houden dat
de maandstonden misschien wel 2 maanden op zich zullen laten wachten.

De maandverbanden kocht ik daarstraks met een grote smile.

Deze stap geeft me hoop. Vol verwachting kijk ik uit naar de komende periode. Mij toch behoeden om niet te euforisch te worden en de terugslag.
Maar 'k ga toch al genieten van dit moment.

fieke78
Ervaren Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11-06-2015 10:30

Bericht door fieke78 » 12-06-2015 21:05

bijna 24u later serieuze dip : hoofdpijn, trillen, zwak, ...
hopelijk zijn het de hormonen die even niet weten waar ze het hebben.
ik hoop zo hard om terug op te knappen

fieke78
Ervaren Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11-06-2015 10:30

Bericht door fieke78 » 13-06-2015 17:08

2 dagen na verwijdering en stoppen hormonen :
de verergerde hoofdpijn van gisteren, mindere eetlust, is over, het zwak voelen en trillen ook. Slechte nacht gehad.
Dit heeft plaats gemaakt voor veel bloedverlies. Dit bevestigt wel dat mijn klachten die ik al meer dan 8 maanden heb, wel hormonaal kunnen zijn.

Niet voor niets kreeg ik een opstoot na de hormonen niet meer toe te voegen aan mijn lijf.

Onmiddellijk na de verwijdering had ik wat bloedverlies. Dan een dag niets
en de volgende dag veel bloedverlies. Dit kan toch nog mijn maandstonden niet zijn ? Of wel ?

Jammer dat het forum weinig bezocht wordt.

fieke78
Ervaren Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11-06-2015 10:30

Bericht door fieke78 » 14-06-2015 20:53

Nog steeds veel bloedverlies
en een acne opstoot.

Energiepeil eerder laag, maar dat kan door de late avond van gisteren zijn
en de minder bevorderlijke voeding van vandaag.
Vroeger was ik daar allemaal niet gevoelig voor. Dat kan toch de leeftijd niet zijn ?

fieke78
Ervaren Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11-06-2015 10:30

Bericht door fieke78 » 24-06-2015 08:39

Nog even al mijn klachten op een rijtje van de laatste jaren, maanden.
We zijn nog in afwachting als de mirena en hormonensupplementen hier invloed op hebben.
Ik probeer het vervolg verhaal te posten bij "na verwijdering". Lijkt me een betere plaats.

heftige, pijnlijke maandstonden voor spiraal
tussentijdse spotting bij zowel pilgebruik als spiraal
cystes
ongewenste beharing
ondergewicht vs zware billen
appelsienhuid, striae
aambeien
droge huid
lage bloeddruk
geïrriteerd geraken
soms evenwichtsproblemen
nachtblindheid
bloedend tandvlees
veel speeksel
mond open slapen
onfrisse adem
winderigheid
tremor in handen
hongertjes
zelden voldaan gevoel na maaltijd
lopende neus in de ochtend
steeds rode vlekken rond neus, mond en kin, soms worden deze acne
wazig zien
nek/schouder streek stralende zenuw/spanningspijn
plas moeilijk ophouden
geobsedeerd denkpatroon
geen meerdere dingen tegelijk kunnen doen
concentratie kost moeite
moeilijk flexibel zijn
drinken ruiken in urine
libidoverlies
spierzwakte, -moeheid
heupen, bekken stijfheid
koud
hoofdpijn
steken in romp
onrustige dromen
moe
futloos

Amai, is zo een hele waslijst geworden.
De ene kwaal steekt al wat vaker de kop op als de andere. Heel wat bloedtesten ea gehad, 'k moet kerngezond zijn.

Plaats reactie