Verwijderen, meer nadeel dan voordeel of andersom?

Vertel hier je verhaal.
Plaats reactie
Catelijne
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: 22-01-2016 10:16

Verwijderen, meer nadeel dan voordeel of andersom?

Bericht door Catelijne » 22-01-2016 11:21

Hallo allemaal,

Mijn naam is Catelijne en ik ben 39 jaar. Ik gebruik sinds 2001 de mirena dus ik ben bijna toe aan de vierde....

Ik ben altijd heel heftig en onregelmatig ongesteld geweest, veel bloedverlies, krampen, de hele mikmak. Ben op mijn 16e begonnen met de pil om de cyclus in ieder geval wat geregelder te krijgen. Begonnen met een drie fasen (trinordiol) maar dit hielp niet, ik bleef doorbraakbloedingen krijgen. Overgestapt op microgynon 30 maar ook hier bleef ik tussen de cyclussen donkere afscheiding houden, overgestapt op de microgynon 50 maar zelfs hierbij bleef het niet weg. Koste me onderhand een vermogen aan maandverband, tampons en inlegkruisjes. Ik was hier al meerdere keren voor bij de huisarts geweest en uiteindelijk kwam ze met de Mirena. Meteen vanaf de plaatsing werd ik niet meer ongesteld en ben dit sinds 2001 ook nooit meer geweest. Tot zover het positieve van de Mirena in mijn geval...

Welke negatieve ervaringen heb ik? Gewichtstoename, als ik er niet op let, pigmentvlekken in mijn gezicht, zware acne, het altijd koud hebben, meer lichaamsbeharing..... Deze klachten had ik voorheen niet...

Nu is het zo dat ik het vermoeden heb dat ik reeds in de overgang ben, dit jaar word ik 40. Mijn moeder was er ook vroeg bij, bij haar begon het op haar 39e en met 41 was ze overal vanaf.... Ook mijn oma was met 44 al van alles af.... Helaas is dit niet na te gaan als je nog anticonceptie gebruikt...

Dit jaar moet ik weer wisselen maar eigenlijk wil ik ook wel een keer af van die hormonen die niet in mijn lijf horen. Sterilisatie zou een optie kunnen zijn (ik heb geen kinderwens meer) maar de menstruatie blijft daar niet mee weg. Ik ben bang als ik de Mirena weg laat halen dat mijn menstruatie in al zijn hevigheid en onregelmatigheid weer terug gaat keren. Ik ben al enige tijd de voors en tegens tegen elkaar af aan het wegen. Aan de ene kant zou ik graag geen kunstmatige hormonen meer in mijn lijf willen maar aan de andere kant wil ik ook de menstruatie niet terug....

Heeft iemand hier (dezelfde) ervaringen mee en wat heb je toen besloten?

Catelijne

Plaats reactie